کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد خبر داد

افزایش ۷۰ درصدی تولید گونه‌های جنگلی و بومی در نهالستان‌ها

استخراج ۷۵ شاخص استانداردسازی نهالستان‌های جنگلی

31 ارديبهشت 1402 ساعت 12:16

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان این خبر که تولید گونه‌های جنگلی و بومی در نهالستان‌های کشور بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: ما تدابیری اندیشیده‌ایم که استان‌ها به تولید گونه‌های جنگلی و بومی در مناطق مختلف روی آورند و با اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم تولید نهال‌های جنگلی و بومی در سال ۱۴۰۲ چشمگیر شود.


به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز از جهاد کشاورزی، رضا احمدی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ گونه درختان جنگلی و چند منظوره بومی و متناسب با رویشگاه‌های مختلف کشور در ‌حال تولید است.

وی ادامه داد: بذرگیری از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شده و امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بذرگیری‌ها متناسب با شرایط رویشی و زیستی هر گونه با سرعت بیشتری انجام شود.

احمدی تصریح کرد: با افزایش تولید و کاشت نهال‌های جنگلی و بومی‏ دغدغه مردم درباره نیاز آبی این نهال‌ها کاهش می‌یابد.

وی شیوع آفات و بیماری‌ها را از دیگر دغدغه‌ها در زمینه طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد و گفت: شیوع آفات و بیماری‌ها با کاشت گونه‌های غیر‌بومی افزایش می‌یابد، اما با کاشت گونه‌های بومی می‌توان آفات و بیماری‌ها را کنترل کرد و ضریب حفاظت در جنگل‌کاری‌های طبیعی را بالا برد.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت توضیح داد: هر گونه جنگلی مامن و زیستگاه آفات و بیماری‌های خاصی است و اگر حتی یک گونه با آفت و بیماری وارد عرصه شود، می‌تواند جنگل‌های کل منطقه و کشور را دچار اختلال زیستی کند.

وی درباره شناسنامه‌دار کردن نهال‌های جنگلی نیز بیان داشت: با همکاری موسسه تحقیقات ثبت بذر و نهال و کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت، در‌ حال استانداردسازی نهالستان‌ها و تولید نهال‌های سالم هستیم و اکنون ۷۵ درصد شاخص برای استانداردسازی نهالستان‌ها استخراج شده است.

احمدی با اشاره به تامین مالی طرح مردمی یک میلیارد درخت گفت: ما پیگیر آن هستیم در این طرح، حامیان و متولیان صنایع آلوده کننده هوا به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل و مبادرت به کاشت درخت یا تجهیز نهالستان‌های جنگلی کنند.

وی افزود: در بحث واگذاری اراضی ملی، ۲۵ درصد این اراضی باید به فضای سبز اختصاص یابد و تاکنون بیش از ۶ میلیون اراضی ملی به شهرک های صنعتی، صاحبان صنایع و کارهای توسعه ای در کشور واگذار شده است.

احمدی اظهار داشت: اگر ۲۵ درصد این ۶ میلیون هکتار اراضی ملی واگذار شده به فضای سبز تبدیل شود، ۱.۵ میلیون هکتار به فضای سبز کشور افزوده می‌شود که به معنای کاشت ۱.۵ میلیارد درخت خواهد بود و نیازی به حمایت دولت در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نخواهیم داشت.

وی با این حال افزود: بخشی از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، حاکمیتی است و از این رو پی‌گیر هستیم یک ردیف بودجه برای این طرح برای راه‌اندازی امور، کارهای جاری، آموزش مردم و هزینه‌های روزانه مشخص شود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: تاکنون اعتبار دولتی به این طرح اختصاص نیافته است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 32320

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/32320/افزایش-۷۰-درصدی-تولید-گونه-های-جنگلی-بومی-نهالستان-ها

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir