کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش مسکو به تقابل جنگنده روس با پهپاد آمریکایی

العالم , 24 اسفند 1401 ساعت 6:24

وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه طی بیانیه‌ای به بیان توضیحاتی درباره تقابل جنگنده‌های این کشور با پهپاد آمریکایی «ام کیو-۹ ریپر» بر فراز دریای سیاه و نحوه سرنگونی پهپاد آمریکایی پرداخت.


به گزارش ایصال نیوز، وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه بیانیه‌ای درباره حادثه برخورد جنگنده این کشور با پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: صبح روز سه شنبه 14 مارس امسال، یک پهپاد MQ-9‌ آمریکایی بر فراز دریای سیاه و در نزدیکی شبه جزیره کریمه که بر اساس کنترل حریم هوایی نیروی هوافضای روسیه، در جهت مرزهای دولتی فدراسیون روسیه در حال پرواز بود. پرواز این پهپاد با فرستنده خاموش در حال انجام بوده و در حال نقض مرزهای منطقه موقت ایجاد شده از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین بود. این مرزها به کلیه کاربران حریم هوایی بین‌المللی ابلاغ و مطابق با استانداردهای بین‌المللی منتشر شده است.

در راستای شناسایی متجاوز، جنگنده‌های نیروی هوایی به پرواز در آمدند و در نتیجه مانورهای تیزی که پهپاد حدود ساعت 9:30 دقیقه به وقت مسکو در حال انجام بود، این پهپاد کنترل خود را از دست داده و با کاهش ارتفاع مواجه شده و با سطح آب برخورد کرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «جنگنده‌های روس از تسلیحات هوابرد استفاده نکرده و هیچ تماسی نیز با پهپاد نداشته و در سلامت به پایگاه هوایی خود بازگشتند».

در پی این حادثه «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که در بالاترین سطوح در حال تعامل مستقیم با روس‌ها هستیم تا اعتراض شدید خود را به رهگیری غیرحرفه‌ای ناایمن (جنگنده روس) را ابراز کنیم.

وی در ادامه گفت: «سفیر روسیه را به وزارت خارجه فرا خوانده‌ایم تا این پیام را به وی ابلاغ کرده و سفیر آمریکا در مسکو نیز این پیام را به وزارت امور خارجه روسیه تحویل خواهد داد».

شامگاه سه‌شنبه سانحه‌ای برای یک فروند پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» ساخت آمریکا بر فراز دریای سیاه رخ داده و طی آن این هواپیمای بدون سرنشین با یک جنگنده روسیه برخورد کرده و این پهپاد به داخل دریا سقوط کرده است.

منابع نظامی غربی به «خبرگزاری فرانسه» گفتند که این «حادثه» مربوط به پرواز پهپاد ریپر آمریکا بر فراز دریای سیاه است.

این منطقه با فعالیت شدید نظامی ناتو در نزدیک خطوط جنگ اوکراین مواجه است.

به گفته فرماندهی آمریکا در اروپا، اوایل صبح امروز یک جنگنده «سوخو-۲۷» روسیه یک فروند پهپاد ریپر نیروی هوایی ایالات متحده را در ماموریتی بر فراز دریای سیاه رهگیری کرد، اما در این ماموریت هواپیمای روسی با پهپاد برخورد کرد و باعث سقوط پهپاد به داخل دریای سیاه شد.

کاخ سفید در این باره این حادثه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان این سانحه قرار گرفته است.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای روسیه باعث سقوط پهپاد ام کیو-۹ شد. این در حالی است که روسیه بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در منطقه و امکان محاسبات نظامی اشتباه هشدار داده است.

مقامات روسی گفته‌اند که با توجه به سیر تحولات در اوکراین، روسیه و کشورهای غربی وارد جنگی نیابتی شده‌اند و این ممکن است به جنگ مستقیم تبدیل شود.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 30794

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/30794/واکنش-مسکو-تقابل-جنگنده-روس-پهپاد-آمریکایی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir