کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فهرست کشورها بر پایه کشف بالای اعلام شدۀ ذخایر لیتیوم

12 اسفند 1401 ساعت 18:17

بولیوی در صدر فهرست کشور ها بر پایه کشف بالای ذخایر لیتیوم در جهان است این در حالی ست که ایران، جایگاه چهارم و مکزیک جایگاه آخر را دارد.


به گزارش سرویس اقتصاد ایصال نیوز، محمدهادی احمدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در ایران خبر داد که به عنوان دستاورد مهمی در اکتشاف مواد معدنی کشورمان محسوب می شود.

لیتیوم (Lithium) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی یا نفت نگاه می‌دارند.

لیتیوم یکی از اجزاء مهم در باتری‌های قابل شارژ است که در تلفن‌های همراه، رایانه‌های دستی و خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، آلیاژی از لیتیوم و آلومینیوم در صنایع هواپیماسازی مورد استفاده قرار می گیرد که سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم است. علاوه بر این، لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم وزن و پرانرژی است. همچنین، این ماده معدنی همراه با سرب آلیاژی را تولید می‌کند که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار استفاده می‌شود. از دیگر مصارف لیتیوم می‌توان به کاربرد آن در صنعت داروسازی اشاره کرد. با این همه در مورد مصرف لیتیوم هم در صنایع و همچنین در داروسازی توجه به یک نکته بسیار مهم می‌باشد. مرز میان سودمند بودن این ماده و سمی بودنش برای انسان و محیط زیست بسیار بسیار نازک و شکننده‌است.

با توجه به چند برابر شدن بازار لیتیوم از سال ۲۰۱۵، قیمت لیتیوم برای صنایعی که تک مصرف هستند تا ۱۰ برابر افزایش یافته‌است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ قیمت باتری‌های لیتیمی به ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت انرژی می‌رسد.

ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادر خاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد که بعد از فرایند اکتشافات پهنه‌های معدنی که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، شناسایی این ذخایر از جمله اتفاقاتی بود که در این اکتشافات رخ داد و فلزات کم‌یابی مانند فلز لیتیوم در مناطق مختلف کشور در مقادیر مناسب رصد شد که حالا متصدیان معدنی به دنبال آغاز استحصال صنعتی این ماده هستند و اکنون آن را در فاز نیمه استحصال صنعتی قرار دادند.

کنسانتره لیتیوم با کیفیت‌های «درجه کیفیت ساخت باتری (battery grade)»، «کربنات لیتیوم» و کنسانتره رایج عرضه می‌شود که به ترتیب در حدود ۲۰ هزار دلار در هر تن، ۹٫۳۹ دلار در هر کیلوگرم و پنج دلار در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک، به تازگی، در داده نمایی ای، فهرست کشور ها بر پایه کشف بالای ذخایر لیتیوم را ردیف کرده است که بر این اساس، بولیوی 21 میلیون تن، آرژانتین 19.3 میلیون تن، شیلی 9.6 میلیون تن، ایران 8.5 میلیون تن، ایالات متحده 7.9 میلیون تن، استرالیا 6.4 میلیون تن، هند 5.9 میلیون تن، چین 5.1 میلیون تن، فدراسیون روسیه 5 میلیون تن، جمهوری دموکراتیک کنگو 3 میلیون تن، کانادا 2.9 میلیون تن، آلمان 2.7 میلیون تن و مکزیک 1.7 میلیون تن ذخایر قابل توجه کشف شدۀ لیتیوم دارند. 



انتهای پیام/*


کد مطلب: 30516

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/30516/فهرست-کشورها-پایه-کشف-بالای-اعلام-شدۀ-ذخایر-لیتیوم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir