کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش‌شرط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

30 دی 1401 ساعت 6:14

وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد که توافق برای تشکیل کشور مستقل فلسطین، پیش شرط ریاض برای برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک با رژیم اسرائیل است.


به گزارش ایصال نیوز، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در داووس سوئیس مدعی شد: «ما دائماً گفته ایم که معتقدیم عادی سازی روابط با اسرائیل چیزی است که تا حد زیادی به نفع منطقه است. عادی سازی حقیقی و ثبات واقعی تنها با امید دادن به فلسطینی‌ها و با دادن عزت به آنان محقق می‌شود».

وزیر امور خارجه عربستان افزود: «تحقق عادی سازی روابط، مستلزم دادن یک کشور مسقتل به فلسطینی‌ها است».

از اواسط سال 2022 و بعد از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، صحبت‌های زیادی به‌ویژه از جانب رسانه‌های عبری درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط ریاض و تل‌آویو مطرح شد که این صحبت‌ها با بازگشت راست‌افراطی‌های اسرائیل به قدرت و نخست‌وزیری دوباره «بنیامین نتانیاهو» به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت می‌کنند.

در همین زمینه اخیراً «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با اذعان به نزدیک شدن زمان رونمایی از روابط علنی ریاض و تل‌‌آویو اعلام کرد که مناسبات عربستان و اسرائیل به‌سمت عادی‌سازی پیش می‌رود و این یک گزینه راهبردی است.

مسئولان ارشد سعودی نیز اعلام کردند که سازش این کشور با اسرائیل تنها مساله زمان است، اما جدیدترین و بارزترین شاخص در زمینه نزدیک شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، مصاحبه نتانیاهو با شبکه سعودی العربیه بود که طی آن نتانیاهو اعلام کرد به عادی‌سازی کامل روابط با ریاض تعهد دارد.

از سوی دیگر، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه همزمان با سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به فلسطین اشغالی اعلام کرد که «سالیوان در جریان سفرش به اسرائیل با نتانیاهو دیدار و با او درباره تعمیق توافق‌نامه آبراهام و احتمال دستیابی به توافق با عربستان سعودی (در خصوص عادی سازی روابط) گفت‌وگو کردند»./تسنیم

انتهای پیام/*


کد مطلب: 29695

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/29695/پیش-شرط-عربستان-عادی-سازی-روابط-رژیم-صهیونیستی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir