کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنعانی: ایران با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل همکاری نخواهد کرد

7 آذر 1401 ساعت 18:03

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد قطعنامه حقوق بشری علیه ایران با بیان اینکه در این روزها با پرچمداری دولت آلمان در طرح ادعاهای حقوق بشری و نقض حقوق بشر و نقض حقوق زنان و خشونت علیه زنان از سوی دولت آلمان و پرچمداری این کشور در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم، گفت: بیانیه وزارت خارجه منتشر شد و ایران هیچ گونه همکاری با این کمیته سیاسی نخواهد داشت و جمهوری اسلامی داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند و چنین اقداماتی کمکی به حقوق بشر نخواهد کرد.


به گزارش ایصال نیوز، نشست رسانه‌ای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی امروز دوشنبه برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز همراه با یک ماسک شیمیایی در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران حضور یافت.به نظر می‌رسد این اقدام کنعانی، اشاره‌ای به حمایت آلمان در جنگ تحمیلی از صدام و در اختیار قرار دادن سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت این کشور به رژیم صدام دارد.

تشریح نقش آلمان در تامین مواد اولیه سلاح شیمیایی مورد استفاده از سوی رژیم بعث عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی گفت: روز چهارشنبه آینده در زمره مناسبت‌هایی که باید ذکر می‌کردم، روز بین‌المللی و جهانی همبستگی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی است. این ماسک مخوفی هم که من امروز همراه خودم در این جلسه آورده‌ام برای من هم گویای خاطراتی است و هم رمز و نماد خاصی برای ملت ایران، شهروندان ایرانی و همچنین برای نیروهای مسلح، نیروهای نظامی و بسیجیان ما در طول دوران جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ایران است.

کنعانی افزود: جالب است بدانید بنده در طول دوران دفاع مقدس مقدس در زمانی که جوان ۱۶، ۱۷ ساله‌ای بودم شخصا بر مبنای وظیفه ملی این فرصت را داشتم که مدت زمانی را در جبهه‌های جنگ در حوزه دفاع مقدس در کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در خطوط مختلف جبهه‌های جنگ باشم. این ماسک که ظاهر مخوفی هم دارد یکی از اقلام همراه ما بود که معمولاً با خودمان در مناطق مختلف حتی در پشت جبهه داشتیم.

وی بیان کرد: دلیل آن هم این است که رژیم صدام در استفاده از تسلیحات ممنوعه و غیرمتعارف از جمله استفاده از تسلیحات بمب‌های شیمیایی هیچ ابایی نداشت.

براساس اسناد سازمان ملل متحد، مسئولیت تجاوز به جمهوری اسلامی ایران و جنگ تحمیلی هشت ساله با رژیم بعث عراق به رهبری صدام معدوم بود. با این حال در طول دوران جنگ تعداد قابل توجهی از دولت‌ها به ویژه دولت‌های غربی از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مبنی بر اینکه رژیم صدام از محموله‌های شیمیایی و مواد شیمیایی که در اختیار این رژیم قرار می‌گیرد استفاده صنعتی نمی‌کند بلکه استفاده نامشروع و غیرقانونی در تولید بمب‌های شیمیایی و تسلیحات شیمیایی در جبهه‌های جنگ می‌کند، اجازه دادند که چنین محموله‌ها و موادی در اختیار رژیم بعث عراق قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جنایات بیشماری هم توسط رژیم بعث عراق علیه نه فقط نظامیان ایرانی بلکه علیه شهروندان ایرانی و عراقی رخ داد، هم چنین تسلیحاتی به‌کارگیری شد. بر اساس بررسی‌هایی که خود منابع غربی مشخصا آلمانی انجام دادند و در برخی از نشریات و رسانه‌های آلمان از جمله در اشپیگل آلمان در ابتدای دهه ۹۰ میلادی و بعد از تشکیل کمیسیون بازرسی تسلیحاتی عراق توسط سازمان ملل منتشر شد به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی و سلاح‌های شیمیایی اذعان و تصریح شده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: بعد از انتشار همین قبیل از گزارش‌های رسانه‌ای به نقل از سخنگوی وقت دولت آلمان در آن زمان گزارش شد که نتیجه بازرسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که شرکت‌های آلمانی نقش وسیعی در مسلح کردن رژیم بعث عراق به سلاح‌های کشتار جمعی داشته‌اند و در این گزارشات آمده است که حدود ۸۰ درصد تولید گازهای شیمیایی عراق که با کمک شرکت‌های مذکور بوده است. مجله اشپیگل در جای دیگری گزارش می‌کند که آلمان ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل برای فروش مواد شیمیایی و بیولوژیکی به عراق دریافت کرده است. گزارش‌های کمیسیون بازرسی تسلیحات سازمان ملل موسوم به آنسکام را هم در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: ما در این روزها با پرچمداری دولت آلمان در طرح ادعاهای حقوق بشری و نقض حقوق بشر و نقض حقوق زنان و خشونت علیه زنان از سوی دولت آلمان و پرچمداری این کشور در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم. دولتی که در طول سالیان تاریخی گذشته عامل اصل شکل‌گیری دو جنگ بزرگ جهانی بوده که فارغ از اینکه میلیون‌ها نفر از جمله در اروپا در این دو جنگ کشته شدند، ایران جزو کشورهایی بود که به‌رغم بیطرفی خسارات بسیار زیادی از ناحیه شکل‌گیری این جنگ متحمل شد و هزاران نفر از ملت ایران در نتیجه این جنگ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کشته و قربانی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشوری که به اذعان گزارش‌های متعدد و مستندات مختلف که هم مراجع آلمانی گزارش کرده‌اند و هم در گزارش‌های کمیته‌های تحقیقاتی سازمان ملل متحد آمده شرکت‌های این کشور با علم دولت آلمان و تذکرهایی که حتی از سوی سازمان ملل گرفت جزو تامین کننده‌های اساسی مواد شیمیایی و تسلیحات شیمیایی رژیم متجاوز عراق علیه جمهوری اسلامی بود.

کنعانی یادآور شد: آماری که در این زمینه وجود دارد جالب است. تعداد حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران ۵۷۲ مرتبه ۱۶۵ بار توسط توپخانه ۷۹ بار توسط خمپاره ۱۴ بار توسط بالگرد سه واحد توسط کاتیوشا و موارد عدیده دیگر بوده است. مصدومین سلاح‌های شیمیایی در ایران ۱۰ هزار نفر شهید حدود ۱۰۰ هزار نفر مصدوم در حال حاضر ۶۷ هزار جانباز شیمیایی که در قید حیات هستند و ۶۵۰ نفر جانباز شیمیایی شدید که اینها مرتبط با جمهوری اسلامی ایران هستند. مصدومین سلاح‌های شیمیایی در عراق هشت هزار نفر، ۳۰ هزار مصدوم، انواع حملات شیمیایی که عراق استفاده کرده است ۲۷۶ مورد عامل تاول‌زا، ۱۴۳ مورد اعصاب و روان، ۸۱ مورد سیانور، ۴۸ مورد خفه کننده، ۸ مورد فسفری و ناپال، ۶ مورد عامل ناتوان کننده در حمله شیمیایی انجام شده است. من جزو کسانی بوده‌ام که در طول مدتی که در حضور داشتم این ابزار مخوف برای حفاظت از اقدامات و بمباران‌های شیمیایی دولت عراق در کنار ما بود. اما نه رزمندگان در خطوط مقدم جنگ بلکه حمله شیمیایی به شهرهای ما در آذربایجان غربی مشخصا در شهر سردشت هفت هزار و 800 نفر مصدوم، مصدومانی که هنوز و تاکنون به رغم گذشت سالیان طولانی از عوارض این بمباران‌ها و عوامل شیمیایی در رنج هستند و زندگی روزمره بسیار سختی را دارند.

وی ادامه داد: چنین کشورهایی چگونه به خودشان حق می‌دهند که خودشان را مدعی و مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند؟ چطور به خودشان حق می‌دهند در عین حالی که زنان و کودکان و مردان کُرد ما را در سردشت با تجهیز رژیم متجاوز بمباران شیمیایی کنند اکنون دم از دفاع حقوق زنان کُرد ما بزنند. آیا این غیر از نفاق آشکار است. شرم آور است اما انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: چطور می‌توان باور کرد رژیمی که این میزان جنایت علیه بشریت نه در تاریخ طولانی گذشته بلکه در تاریخ معاصر در دهه‌های اخیر علیه یک ملت انجام بدهد الان با کمال پررویی پرچمدار حمایت از حقوق زنان ما باشد این یک نفاق آشکار است. البته دولت آلمان و رژیم آلمان صرفاً مرتکب چنین جنایاتی نشده است بلکه جنایات دیگری هم هست که در زمان مناسب اعلام خواهد شد و قطعاً دولت جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حقوق مسلم خود در چهارچوب‌های سیاسی پیگیری جنایات کشورهای غربی علیه ملت ایران از جمله پیگیر جنایت‌های آلمان و شرکت‌های آلمانی خواهد بود.

امیدوارم شاهد بازی خوب و نتیجه شیرین دیگر برای بازی مهم فردا باشیم

وی ادامه داد: امروز سالروز شهادت شهید دانشمند بسیجی و برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان شهید فخری‌زاده است که توسط تروریسم سازمان‌یافته رژیم آپارتاید صهیوینسیت به درجه رفیع شهادت رسید که به روح این شهید سلام می‌فرستیم.روز سه‌شنبه روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین و چهارشنبه روز ولادت حضرت زینب و روز پرستار که پیشاپیش خدمت آنها تبریک می‌گویم و برای آنها آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

کنعانی تاکید کرد: آرزوی موفقیت برای تیم ملی فوتبال در مسابقه پیش‌رو داریم و برای آنها دعا می‌کنیم، تبریک می‌گوییم به دلیل بازی فنی و خیلی جذاب و نتیجه شیرینی که کسب کردند و دل ملت ایران را به‌دست آوردند و امیدواریم در سایه تلاش آنها شاهد بازی خوب و نتیجه شیرین دیگر برای بازی مهم فردا باشیم.

ایران هیچگونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری نخواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی در مورد تصویب قعطنامه حقوق بشری علیه ایران توسط دولت آلمان گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه به صورت مفصل منتشر شد، دیدگاه‌های ایران بیان شد، ایران همانطور که رسما اعلام کرد هیچگونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود راسا اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحبنظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی کرده به این معنا که معتقد به مسئولیت ذاتی و ملی خودش است و در این ارتباط در حال انجام وظایف مسئولانه و بررسی و تحقیق همه‌جانبه هستیم. لذا استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و رویکردهای سیاسی و استفاده ابزاری مردود است و هیچ کمکی به مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد. جمهوری اسلامی در این ارتباط به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند. دولت در این زمینه تا الان مسئولانه عمل کرده و با تشکیل کمیته ملی مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و اطلاع‌رسانی شفاف خواهدکرد.

سخنگوی وزارت خارجه درمورد حمله به نفتکش صهیونیستی گفت: اتهام زنی واهی به ایران، هدف رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان است و ایران اگر اقدامی انجام دهد آنقدر شجاع است که بخواهد مسئولیت آن را به عهده بگیرد.

کنعانی در مورد سفر نخست وزیر عراق گفت: آنگونه که هماهنگی شده است که سفر نخست وزیر عراق روز سه شنبه یه تهران انجام می‌شود و در چارچوب استمرار دو کشور خواهد بود و کمیسیون های عالی دو کشور را در سطح عالی روسای جمهور برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی به در مورد شکایت ایران به شرکت های آلمانی مبنی بر فروش مواد و سلاح شیمیایی گفت: روزچهارشنبه روز همبستگی با قربانیان سلاح شیمیایی است جالب است بدانید که بنده در طول دوران دفاع مقدس شخصا بر مبنای وظیفه ملی این توفیق را داشتم که در کنار رزمندگان دفاع مقدس باشم و این ماسک مخوف همیشه همراه ما بود چراکه رژیم صدام برای استفاده از سلاح های شیمیایی ابایی نداشت و در طول دوران جنگ تعدادی از دولت های غربی به ویژه آلمان از آن علیه ملت ایران در دفاع مقدس داشتند و محموله ها و سلاح های شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار دارند. در رسانه های المان در ابتدای دهه نود میلادی به نقش المان تصریح شد.

وی ادامه داد: نتیجه گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که المان نقش مهمی در این خصوص داشته است و مجله اشپیگل المان در این خصوص هم نوشته است و ما در المان همواره شاهد نقض حقوق بشری و حقوق زنان بودیم. کنعانی درمورد نقش دولت های غربی و همسو با ایالات متحده امریکا در اغتشاشات گفت: اطلاعات دقیق در مورد دخالت این کشورها به روسای نمایندگی های دولت های غربی در تهران و حافظ منافع امریکا داده شده است، تعدادی از شهروندان و اتباع کشورهای مختلف در اغتشاشات حضور داشتند که شواهد زیادی در این خصوص وجود دارد که در اختیار دولت های متبوع آن ها گذاشته شده است. چطور کشوری که کمیته ملی برای رخدادی تشکیل داده است اما کشورهای دیگری دست به اقدامات سیاسی و انتشار اخبار کذب میزنند.

حدود پنجاه تعرض به نمایندگی های ایران در خارج از کشور شده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت غرب و آمریکا در اغتشاشات اخیر گفت: مخالفین سیاسی خشونت‌طلب در کشورهای غربی وارد سفارت شدند، اما هیچ اقدامی علیه آنها انجام نشد. کشورهای غربی بر اساس کنوانسیون های بین المللی تعهد دارند که خشونت طلبان و معترضان علیه نماینده دیپلماتیک را بازداشت و محاکمه کنند یا مسترد به کشور متبوع کنند تا این شهروندان مورد پیگرد قضایی قرار گیرند.

کنعانی ادامه داد: این کشورها خبرنگاران ما را مورد تحریم قرار می‌دهد خبرنگارانی که صرفاً منتقل کننده صدای یک ملت هستند اما در همان کشور یک رسانه که در واقع اتاق جنگ است، با بدترین روش‌ها اقدام نظامی مسلحانه شورش را ترویج می‌کند و آموزش می دهد در این کشورها مدعی حقوق بشر هستند، شواهد و قرائن حاکی از مداخله مستقیم این کشورها در دامن زدن به اغتشاش در ناآرامی و بی ثباتی در داخل کشور ما است.

اروپا دچار نوعی بی عملی در ارتباط با برجام شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه متاسفانه اروپا دچار نوعی بی عملی در انجام تعهدات خود در ارتباط با برجام است، اظهار داشت: اروپا در دوره خروج آمریکا از برجام هم به رغم تعهداتی که داده بود مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد و در این زمینه به تعهدات خود به گونه ای عمل می کنند که ایران از مزایای برجام از جمله مزایای اقتصادی آن منتفع شود، عمل نکرد.

وی تصریح کرد: دولت های اروپایی شریک برجام هستند و در عمل نشان دادند که دچار بی عملی و نوعی عدم استقلال رای و تصمیم در ارتباط با برجام هستند، در مذاکرات دوره های اخیر برای بازگشت دولت آمریکا به برجام هم اروپا نشان داد که کاملاً در سایه تصمیم و رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته است، بنابراین ‌نمی‌توانیم بگوییم که اروپا در ارتباط با مذاکرات برجام، نقش مستقلی را ایفا می‌کند و مواردی که از طرف اروپا اعلام می شود،مواضع چندان قابل سرمایه گذاری نیست.

کنعانی در ارتباط با آمریکا، اظهار داشت: آنها در مواضع سیاسی اعلامی همانطور که آقای وزیر گفتند نکاتی را مبنی بر بی میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند و می‌گویند،مذاکره را در دستور کار ما نیست اما در حوزه عملی همچنان در حال ارسال پیام ها هستند و همچنین پیام ها و نکاتی را دریافت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است روند دیپلماتیک بهترین روندی است که می تواند منافع طرف‌های مذاکره کننده را در ارتباط با برجام تامین کند ما به چارچوب دیپلماتیک پایبند و علاقمند هستیم. اما روند جاری اظهار خوشبین نمی‌کنیم و اظهار بدبینی می‌کنیم ما همواره واقع‌بین بوده ایم و واقع‌بین هم خواهیم ماند، ایران فعال عمل می‌کند چنانچه طرف مقابل فعال باشد اراده سیاسی داشته باشد حتماً با واکنش مثبت جمهوری اسلامی مواجه می‌شود در صورتی که طرف مقابل فعال نباشد، جمهوری اسلامی هم سیاست و رویکرد مستقل خود را مبتنی بر تصمیم و سیاست‌های کلان ملی دنبال خواهد کرد.

اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی و جرم بود

کنعانی با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود، اظهار داشت: در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی از سوی کشورهایی هستیم از جمله رژیم آمریکا که مدعی قانونمداری است و این اقدام غیرقانونی بود غیر اخلاقی بود. سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در این ارتباط بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد، اظهار داشت: شخص وزیر امور خارجه در این ارتباط فعال شد، ارتباطات و تماس‌های برقرار شد، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در این زمینه بلافاصله فعال شدند سفیر ایران در قطار قطر هم فعال شد طرف آمریکایی در این زمینه به اشتباه خود اذعان کرد و پرچم را عوض کرد و پرچم صحیح جمهوری اسلامی ایران را بارگذاری کرد. وی تصریح کرد: اقدام طرف آمریکایی از منظر مقررات فیفا هم اقدام غیرقانونی است، فدراسیون فوتبال ایران مبتنی بر چارچوب مقررات موجود در این زمینه کار را دنبال می‌کند و ما معتقد هستیم که طرف امریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین و مقررات فیفا شده و باید در این زمینه مسئولانه مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد، قوانین فیفا در این ارتباط جرایم سنگینی را در نظر گرفته است امیدواریم با پیگیری که توسط فدراسیون فوتبال انجام می‌شود، فیفا در این زمینه قوانین و مقررات خود را در ارتباط با طرف مجرم اعمال کند.

استقبال از استقرار نیروهای رسمی عراق در مرز اقلیم کردستان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد تصمیم عراق مبنی بر استقرار نیروهای امنیتی رسمی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. همان طور که اعلام شد، نشست مشورتی عالی مقامات ذیربط امنیتی دو کشور در تهران و در بغداد برگزار شد و در ارتباط با موضوع مورد اشاره توافقاتی به عمل آمد، ما تاکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است، دولت عراق به عنوان دولت مرکزی این کشور مسئول تامین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور را برعهده دارد و باید به مسئولیت های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک در حوزه اقلیم کردستان عراق مستقر کند امیدوارم این اتفاق بر مبنای تعهدات دولت عراق مسئولیت های این کشور و قول هایی که به ما داده اند برای تامین امنیت مرزهای مشترک این اتفاق صورت بگیرد و استقبال می‌کنیم آماده هستیم اگر دولت عراق در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت فنی و تکنیکی باشد به این دولت کمک کنیم. کنعانی در مورد پیام های ایران و امریکا گفت: پیام هایی از سوی ایران و امریکا منتقل می‌شود و از طریق واسطه ها صورت می‌گیرد و به کشورهای نزدیک و دوست این پیام ها انتقال می‌یابد. وی در مورد مواضع اروپایی در خصوص اتفاقات اخیر و ‌ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت گفت: ایران برای حفاظت از منافع ملی از همه چارچوب ها برای دفاع از منافع خود استفاده می‌کند، آزموده را ازمودن خطاست. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده اسدالله اسدی گفت: تحول جدیدی رخ نداده است.

کنعانی در مورد اقدامات امنیتی که علیه ایران می‌شود، گفت: اقدامات غیرقانونی علیه ایران فراموش نمی‌شود و در زمان خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.در مورد سردار شهید سلیمانی هم گام هایی برداشته شده است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 28528

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/28528/کنعانی-ایران-کمیته-حقیقت-یاب-سازمان-ملل-همکاری-نخواهد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir