کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد

بسیاری از شعارهای دانشجویان در چارچوب انقلاب اسلامی قابل هضم است

باید جوانان را در امور مختلف مشارکت دهیم

2 آذر 1401 ساعت 9:34

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بسیاری از شعارهای دانشجویان در جریانات دو ماه اخیر به جز اندک شعارهای ساختارشکنانه، در چارچوب انقلاب اسلامی قابل هضم است، گفت: در دوران کرونا نسبت به حوزه فرهنگ بویژه در آموزش عالی، کم توجهی شد، افزود: این کم توجهی ها خود را در ماجراهای اخیر نشان داد و می طلبد که این عقب افتادگی ها را جبران کنیم و تامل جدی تر و جدیدتری نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.


به گزارش ایصال نیوز، عبدالحسین کلانتری روز سه‌شنبه در نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه ۶ کشور که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: برخی شعارهای دانشجویان در زمینه های فسادستیزی، عدالت طلبی و آزادیخواهی بود که نشان می دهد این موارد در متن جامعه جوانان وجود دارد و نه تنها در تعارض با آرمان های انقلاب اسلامی نیست، بلکه در همان مسیر است.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه ها مانند عدالت کم کاری شده است، اظهار داشت: جوانان در این زمینه مطالبه دارند، ما باید این کم کاری ها را جبران کنیم و این ظرفیت در بدنه دانشجویان وجود دارد که به ما در این راستا کمک کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه ما باید به تحول نسلی و همچنین اتفاقات اخیر بعنوان فرصت نگاه کنیم، تاکید کرد: انقلاب اسلامی آنقدر گسترده است که باید از این فرصت ها در آن استفاده کرد، تنگ نظری ها را کنار گذاشت و فضایی فراخ برای کنشگری در این زمینه داشته باشیم تا جوانان احساس تعلق به نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: جریانات اخیر در کشور باعث شد که بخش فرهنگ به چشم بیاید و اهمیت آن بر همگان مشخص شود زیرا اگر به این بخش کم‌توجهی یا بی‌توجهی شود خود را دیر یا زود نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا نسبت به حوزه فرهنگ بویژه در آموزش عالی، کم توجهی شد، افزود: این کم توجهی ها خود را در ماجراهای اخیر نشان داد و می طلبد که این عقب افتادگی ها را جبران کنیم و تامل جدی تر و جدیدتری نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با وجودی که رهبر معظم انقلاب در اوائل دهه ۹۰ بر موضوع سبک زندگی تاکید بسیاری کردند اما به‌دلیل نداشتن ادراک درست از این موضوع، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسبی با آن صورت نگرفت.

کلانتری با اشاره به اینکه یکی از لایه‌های اتفاقات ۲ ماه اخیر به موضوع سبک زندگی بازمی گردد، اضافه کرد: بخشی از بدنه افراد معترض، خواهان انتخاب‌گری و احترام حاکمیت و مجموعه سیاست‌گذار در حوزه فرهنگی به انتخاب آنها در سبک زندگی بودند.

وی تاکید کرد: با توجه به این مسائل لازم است که در مجموعه برنامه های مربوط به سبک زندگی بازنگری داشته باشیم و برخی دانشگاه ها از جمله اصفهان در این زمینه اقدام کردند و پیشتاز هستند.

وی همچنین با بیان اینکه جریانات اخیر، فرصتی برای بازآرایی سیاست های کلان آموزش عالی و برنامه ریزی دانشگاه هاست، اظهار داشت: تحول نسلی یک امر طبیعی در جوامع مختلف است و این موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد توجه قرار گرفته و لازم است در عرصه های مدیریتی، سیاست‌گذاری، اقدام و برنامه ریزی به جوانان توجه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه تحول نسلی در چارچوب انقلاب اسلامی قابل درک است، گفت: ما باید جوانان را در امور مختلف مشارکت دهیم و از آنها برای حل مسائل کمک بگیریم درحالی که در سال های گذشته در برخی بخش ها، تنگ نظری‌ها و خودسانسوری هایی صورت گرفت که مبنایی نداشت.

وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت استادان و کارکنان در بخش های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: در جریانات اخیر دانشگاه هایی که از این رُکن استفاده کردند، سریع تر توانستند مسائل را مدیریت کنند.

کلانتری با اشاره به فضای رسانه ای در جریانات اخیر گفت: در ۲ ماه گذشته تصویری از دانشگاه ها مخابره شد که در واقع، ظلم به آنها بود.

وی اضافه کرد: یک ایراد یا اتفاق خارج از عرف و هنجار چنان ضریب رسانه ای زیادی پیدا می کند که تصویر نامناسبی از دانشگاه ها از آن مخابره می شود تا حدی که والدین دانشجویان نگران می شوند.

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر در دانشگاه های بزرگ با هزاران دانشجو در بدترین شرایط بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو در تجمعات می آمدند، تصریح کرد: این اتفاق ناشی از فضاسازی رسانه ای بود و در مواردی مانند اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف، جنگ رسانه ای تمام عیار اتفاق افتاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: به‌همین دلیل لازم است که دانشگاه ها بخش رسانه ای خود را تقویت کنند و در همین پیوند به دانشگاه ها مجوز بکارگیری کارشناسان فضای مجازی داده شده است.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه بالاترین بحث فرهنگی مربوط به تمدن است، گفت: به‌همین دلیل لازم است که جهت گیری تمدنی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حسین هرسیج با بیان اینکه در ما دوران انقلاب اسلامی شاهد تغییر و تحولات جدی در کشورمان به‌ویژه برای بانوان بودیم، افزود: این روزها دانشگاه های کشورمان مورد توجه جدی اَبَر رسانه ها قرار گرفته اند بنابراین باید با ابزارهای مختلف از جمله نرم افزاری آنها را در برابر هجمه ها، تقویت کنیم.

نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه ۶ کشور با حضور مدیران و کارشناسان دانشگاه های استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به مدت یک روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 28414

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/28414/بسیاری-شعارهای-دانشجویان-چارچوب-انقلاب-اسلامی-قابل-هضم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir