کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد

طرح کالابرگ الکترونیکی، به صورت آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرا می شود

تخصیص سه میلیارد دلار ارز برای واردات دارو

1 آذر 1401 ساعت 15:35

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام این خبر که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده به طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز می‌شود، گفت: به محض اینکه این طرح به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.


به گزارش ایصال نیوز، سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشست خبری ماهانه خود، با تاکید بر اینکه این طرح مشکلی از نظر تامین منابع ندارد، خاطر نشان کرد: منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد اما چون نظام پرداخت یارانه برای جمعیت زیادی از مردم متاثر می کند، لازم بود دولت درباره آمده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود که تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در بهره برداری این پروژه تاخیر انداخت.

تخصیص سه میلیارد دلار ارز برای واردات دارو

سخنگوی اقتصادی دولت از تخصیص بیش از سه میلیارد دلار ارز برای واردات مواد اولیه دارو و برخی داروها خبر داد و گفت: علاوه بر تخصیص ارز برای رفع فوری مشکلات صنعت دارو، ثبت سفارش اقلام مرتبط با آن نیز با فوریت و ظرف ۲۴ ساعت انجام و تعیین تکلیف می شود.

وی با اشاره با مشکلات اخیر در حوزه تخصیص ارز برای دارو گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و رییس بانک مرکزی اعلام کرد که بیش از سه میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه دارو تامین شده است.

وی در ادامه با ارایه گزارشی از شاخص های اقتصادی کشور اظهار داشت: تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴.۸ درصد کاهش یافته و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است که نشان دهنده نه تنها ثبات بلکه کاهش در قیمت کالاهای صنعتی است.

خاندوزی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان نیز نسبت به تابستان پارسال ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است ضمن آنکه تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۷.۶ درصد کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه معدن نیز تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه این بخش ۱۴ درصد و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: این امر نشان می دهد در سمت تولیدکنندگان حوزه صنعت و معدن شاهد کاهش هستیم که امیدبخش هست که در فصول پاییز و زمستان شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

خاندوزی در عین حال تورم فصلی در بخش خدمات را افزایشی دانست و اظهار داشت: این شاخص از ۲.۴ درصد در بهار به ۱۶.۲ درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که این شاخص ها منتشر شد برخی صاحب نظران آن را نوعی رکود در بخش صنعت و معدن دانستند اما شاخص های رکود و رونق با کاهش تورم متفاوت است و گزارش های تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می دهد که در نیمه نخست امسال شرکت های معدنی بزرگ ۱۲.۷ درصد و شرکت های صنعتی بزرگ ۵.۳ درصد افزایش تولید داشته اند و میزان فروش آنها نیز در هفت ماهه امسال ۹.۹ درصد بیشتر شده است.

خاندوزی درباره اقدامات انجام شده تعیین تکلیف اموال تملیکی اظهار داشت: در هفت ماهه امسال انهدام کالای قاچاق ۴۷۰ درصد و فروش کالاهای متروکه ۶۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بودجه عمرانی صرف هزینه‌های جاری نمی شود

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری استفاده نمی شود، ادعای اختصاص بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت را رد کرد و گفت: ۲۶۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه عمرانی ۱۴۰۱ است که ۴۰ هزارمیلیارد تومان در ۶ ماه نخست و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در دوماه اخیر اختصاص یافت‌. تفکیک حساب‌های شخصی از غیرشخصی هم از شهریور شروع شد و قدم به قدم ادامه دارد.

وی درباره گلایه های پیمانکاران و فعالان اقتصادی در خصوص تخصیص پروژه های عمرانی، اظهار داشت: ۴۰هزار میلیارد تومان کل تخصیص بود که در دو ماه گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم اختصاص یافت.

خاندوزی درباره صدور مجوز الکترونیکی و چگونگی برخورد با متخلفان گفت: این قانون مصوب مجلس است اگر دستگاهها در ثبت صدور مجوزها کوتاهی کنند خود درگاه ملی باید این اقدام را انجام دهند و آذر ماه یعنی در همین درماه درگاه ملی این کار را انجام خواهد داد.

افزایش بودجه اشتغال به 46 هزار میلیارد تومان در سال 1401

به گفته خاندوزی، بودجه اشتغال از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه اشتغال در سال ۱۳۹۹ به ۴۶هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور درباره اینکه آیا قرار است اصلاحات اقتصادی و سیاسی در جامعه انجام شود، گفت: درباره تحولات سیاسی سخنگوی دولت توضیح خواهد داد اما در حوزه اقتصادی، اساسا سند تحول دولت را با فصل چرخش های تحول آفرین آغاز کردیم که این اقدامات مشخص نفطه عطفی است که دولت بر اساس آن می گوید در ۴ سال خدمت چه اقداماتی انجام داده است.

وی با اشاره به تدوین سند برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که ابعاد تحولات اقتصادی با تدوین این برنامه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشریح خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه چرا مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد انجام نمی شود و چگونگی پیگیری دولت و مجلس در این زمینه تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی های غیرمولد و سفته بازی در کشور می شود.

وی با یادآوری اینکه ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم، اظهار داشت: جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

خاندوزی ادامه داد: خرداد امسال طرحی به نام قانون مالیات های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: درباره اینماد و وجود تعارض در آن گفت: اختلاف نظر یا تعارضی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اینکه با توجه به اینکه پرداختها در ماههای پایانی سال بیشتر می شود، برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماههای پایانی سال چیست، گفت: کمیته و کارگروهی که با دستور رییس جمهور در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می شود و دستگاهها گزارش عملکرد خودرا ارائه می دهند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانکها ابلاغ می شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می دهد.برخی دستگاهها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند و این انحراف به آنان تذکر اده شده که ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی را جبران کنند. که این اقدامات در ماههای آینده تاثیر خود نشان می دهد.

خاندوزی در پاسخ به این سوال ایرنا که نظر دولت نسبت به طرح تفکیک بررسی احکام و بودجه لایحه بودجه و دومرحله ای شدن آن، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در ساختار بودجه اصلاحاتی وارد کرد و درخواستم این است آنانی که در طراحی این طرح نقش دارند، در مسیر همین کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه باشد.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: اما درمجموع از هر اقدامی که باعث شفافیت مالی باشد و به واقعی تر شدن بودجه کمک کند حمایت می کنیم.ا یرنا

 


کد مطلب: 28392

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/28392/طرح-کالابرگ-الکترونیکی-صورت-آزمایشی-یکی-استان-های-جنوبی-کشور-اجرا-می-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir