کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس مطرح کرد

احیای برجام شاید به پایان پاییز هم نکشد و زودتر اتفاق بیفتد

به احیای برجام در آینده نزدیک بسیار خوش‌بین هستم

31 شهريور 1401 ساعت 14:19

غلامرضا نوری‌قزلجه می‌گوید: علیرغم مشکلاتی که به وجود آمد و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی؛ من شخصا معتقدم با توجه اراده‌ای که در طرفین اصلی این توافق وجود دارد به احیای برجام به زودی و نهایی شدن این توافق در آینده نزدیک بسیار خوش‌بین هستم.


دسترسی به توافق و احیای برجام اگر چه دست‌نیافتنی‌تر از قبل به نظر می رسد اما دور از انتظار نیست و همچنان این خوش‌بینی برای اینکه در آینده نزدیک مذاکرات به نتیجه برسد وجود دارد.

غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یکی از کسانی است که چنین نظری دارد و احیای برجام را طی چند ماه آینده شدنی می‌داند.

بخش‌های مهم صحبت‌های نوری‌قزلجه را در ادامه می‌خوانید:

*[در مورد سفر رئیسی به نیویورک و احتمال اینکه در جریان این سفر و رایزنی‌هایی گره‌گشایی از بن‌بست کنونی در مذاکرات ایجاد شود] پیش از هر چیز باید اشاره کنم که به شخصه خیلی خوشحال شدم از اینکه رئیس‌جمهور در این اجلاس حضور پیدا کردند. به هر حال ما این فرصت‌ها و این مجامع را در سطوح بین‌المللی، چه در شکل جهانی و چه در قالب منطقه‌ای نباید از دست بدهیم.

*نه‌تنها در سطح رئیس‌جمهور بلکه حتی در سطوح پایین‌تر در حد وزرا و حتی در سطح کارشناسان نیز ما حتما باید در این جلسات و مجامع حضور پیدا کنیم، به این علت که پاردایم‌های بین‌المللی معمولا از سطوح کارشناسی چنین مجامعی شکل می‌گیرد و به رده‌های بالاتر می‌آید و در نهایت به اسناد بین‌المللی تبدیل می‌شوند.

*اگر ما از مراحل ابتدایی حضوری فعال و سازنده داشته باشیم به جای اینکه بعدا برای اسناد نهایی بین‌المللی تحفظی بگذاریم و بر آنها «ان قلت» وارد کنیم یا پذیرشش را به نوعی معلق کنیم، می‌توانیم در سطوح پایین‌تر و در مراحل اولیه که این اسناد در حال شکل‌گیری هستند نظرات خودمان را مطرح کرده و رایزنی کنیم تا موثر واقع شود و اسناد مطلوبی به دست بیاید و ما هم بتوانیم در دنیا نقش خود را ایفا کنیم.

*به همین خاطر من معتقدم که نه در ارتباط با کشورها و نه در ارتباط با حضور در مجامع بین‌المللی و در سطوح مختلف آن، نباید غفلت کنیم و تعاملات بین‌المللی و مراودات بین‌المللی‌مان در تمامی سطوح باید خیلی فعال، سازنده و همراه با ابتکار عمل‌ها باشد.

*در بحث مذاکرات و حضور تعدادی از اعضای تیم مذاکره‌کننده در این سفر، من نظری در این زمینه ندارم اما علیرغم مشکلاتی که به وجود آمد و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی؛ من شخصا معتقدم با توجه اراده‌ای که در طرفین اصلی این توافق وجود دارد به احیای برجام به زودی و نهایی شدن این توافق در آینده نزدیک بسیار خوش‌بین هستم.

*[در پاسخ به این سوال که «منظور شما از به زودی یعنی بعد از آبان و انتخابات آمریکا و تا پایان فصل پاییز توافق خواهیم داشت] هر چقدر زودتر این اتفاق رخ دهد بهتر است، گاهی هم اتفاقاتی رخ می‌دهد که قابل پیش‌بینی نیستند و رقم می‌خورند و مسیر کارها را تغییر می‌دهند ولی پیش‌بینی من این است که شاید به پایان پاییز هم نکشد و ان‌شاءالله زودتر اتفاق بیفتد./ا یلنا 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 27015

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/27015/احیای-برجام-شاید-پایان-پاییز-هم-نکشد-زودتر-اتفاق-بیفتد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir