کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مبادله حدود ۳۰۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین با وساطت عربستان و ترکیه

31 شهريور 1401 ساعت 9:16

روسیه و اوکراین در یک مبادله غیرمنتظره زندانیان و اسیران جنگی، نزدیک به ۳۰۰ تن را با وساطت عربستان و ترکیه مبادله کردند که بیشترین تعداد آزادشدگان از آغاز این جنگ هفت ماهه بود.


به گزارش ایصال نیوز ، این مبادله چهارشنبه شب هم‌زمان با فراخوان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای احضار نیروهای ذخیره ارتش که نشانگر اوج گیری احتمالی دوباره درگیری های جنگ اوکراین است که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده، غیرمنتظره بود.

آزادشدگان شامل یک گروه ۱۰ نفری از بیگانگان دستگیر شده و همچنین فرماندهان بلندپایه عملیات دراز مدت نیروهای اوکراین برای دفاع از شهر بندری ماریوپل اوکراین در اوایل سال جاری (۲۰۲۲) هستند.

بیگانگان آزاد شده شامل ۲ بریتانیایی و یک مغربی است که در پی به اسارت گرفته شدن در کنار نیروهای ارتش اوکراین، به اعدام محکوم شده بودند. سه انگلیسی دیگر، ۲ شهروند آمریکا و یک شهروند کرواسی و سوئد نیز در میان این گروه دیده می‌شوند.

نیروهای جدایی طلب مورد حمایت روسیه نیز ماه گذشته (اوت) گفته بودند که قصد محاکمه فرماندهان نیروهای مدافع ماریوپل را دارند.

توافق این مبادله با میانجی گری ترکیه و عربستان سعودی، شامل رهایی ۲۱۵ شهروند اوکراین بود که بیشتر پس از سقوط ماریوپل اسیر شده بودند. کی‌یف نیز در مقابل ۵۵ شهروند روسیه و اوکراینی هوادار مسکو و همچنین ویکتور مدودچوک رهبر یک حزب ممنوعه پیرو روسیه را که به خیانت به اوکراین متهم شده بود، آزاد کرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی، این مبادله زندانیان را که مدت‌ها پیش برای آن تلاش شده، پیروزی برای کشورش و همه جامعه اوکراین خواند و با سپاسگزاری از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای کمک به آزادی فرماندهان ارشد نیروهای اوکراینی مدافع ماریوپل، افزود که پنج فرمانده ارشد اوکراینی که کی‌یف مدت‌ها برای آزادی آنان مبارزه دشواری کرده، تا پایان جنگ در ترکیه اقامت خواهند کرد.

مسکو در باره علت آزادی افرادی که نیروهای جدایی طلب هوادار روسیه قصد محاکمه آنها را داشته‌اند، اظهارنظری نکرده است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که روابط نزدیک با پوتین دارد، برای آزادی ۱۰ شهروند بیگانه میانجی‌گری کرده است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 26999

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/26999/مبادله-حدود-۳۰۰-اسیر-جنگی-میان-روسیه-اوکراین-وساطت-عربستان-ترکیه

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir