کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه لغو تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه قبرس روم‌نشین را محکوم کرد

27 شهريور 1401 ساعت 9:18

وزارت امور خارجه ترکیه، گسترش دامنه تصمیم اتخاذ شده واشنگتن در سپتامبر 2020 در خصوص لغو تحریم تسلیحاتی علیه قبرس روم‌نشین را محکوم کرد.


به گزارش ایصال نیوز، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، گسترش دامنه تصمیم اتخاذ شده واشنگتن در سپتامبر 2020 در خصوص لغو تحریم تسلیحاتی علیه قبرس روم‌نشین را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه تاکید شد که آنکارا از واکنش مقامات جمهوری ترک قبرس شمالی در رابطه با این تصمیم واشنگتن حمایت می‌کند.

همچنین تاکید شد که این تصمیم واشنگتن بر حل و فصل مسئله قبرس تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در این بیانیه آمده است: این تصمیم آمریکا با اصل برابری دو طرف در جزیره مغایرت دارد و طرف روم‌نشین را ناسازگارتر می‌کند. این اقدام بر تلاش‌ها برای حل مسئله قبرس تأثیر منفی خواهد گذاشت. این امر منجر به رقابت تسلیحاتی در جزیره خواهد شد و به صلح و ثبات در شرق مدیترانه آسیب می‌رساند.

در ادامه تصریح شد: از ایالات متحده می‌خواهیم این تصمیم را بررسی کند و سیاست متعادلی را در قبال دو طرف در جزیره دنبال کند. جامعه بین‌المللی، از جمله آمریکا، باید برابری حاکمیتی و موقعیت بین‌المللی در برابر مردم قبرس ترک را که در معاهدات 1959-1960 نیز تأیید شده، اجرا کنند.

گفتنی است، ند پرایس، سخنگوی امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی علیه بخش روم‌نشین قبرس را به مدت یک سال لغو کرده‌اند.

وی اظهار داشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در خصوص صادرات تجهیزات نظامی سال مالی 2023 اعلام کرد که قبرس روم‌نشین طبق قوانین مربوطه، شرایط لازم برای اجازه صدور مجدد و انتقال صنایع دفاعی را دارد.

پرایس خاطرنشان کرد: مقررات تجارت بین‌المللی تسلیحات آمریکا، از 1 اکتبر 2022، متناسب با سیاست‌های جدید تغییر خواهد کرد.

براساس قانون مشارکت امنیت و انرژی مدیترانه شرقی سال 2019 و قانون مجوز دفاع ملی در سال مالی 2020، محدودیت صادرات محصولات دفاعی ایالات متحده به قبرس روم‌نشین دو شرط دارد.

در صورتی که قبرس روم‌نشین گزارش اجرای مقررات مبارزه با پولشویی را به کنگره آمریکا ارائه کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به بنادر خود برای سوخت‌گیری و سرویس‌دهی را انجام دهد، تحریم‌های مربوطه برداشته می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا سالانه انطباق وضعیت قبرس رو‌م نشین با قوانین فوق را بررسی کرده و به کنگره گزارش می‌دهد./آ نا تولی 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 26888

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/26888/ترکیه-لغو-تحریم-تسلیحاتی-آمریکا-علیه-قبرس-روم-نشین-محکوم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir