کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد

نیاز به کسب درآمد از منابع زیستی به شیوه های متعدد از جمله اکوتوریسم داریم

رویکرد دولت، تقویت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست است

13 مرداد 1401 ساعت 21:45

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید به مردم اعتماد کنیم و بخشی از بار حفاظت محیط زیست را به آنها واگذار کنیم، گفت: برای تحقق مورد مذکور هم نیاز به کسب درآمد از منابع زیستی به شیوه های متعدد از جمله اکوتوریسم داریم که این بهره برداری از منابع یکی دیگر از رویکردهای سازمان محیط زیست است.


به گزارش ایصال نیوز از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری روز پنجشنبه در  اظهار داشت: معتقدیم همانگونه که در تمام دنیا حفاظت به تنهایی توسط دولت اتفاق نمی افتد ما هم باید به مردم اعتماد کنیم و بخشی از بار حفاظت را به آنها واگذار کنیم.

 وی اضافه کرد: برای تحقق مورد مذکور هم نیاز به کسب درآمد از منابع زیستی به شیوه های متعدد از جمله اکوتوریسم داریم که این بهره برداری از منابع یکی دیگر از رویکردهای سازمان محیط زیست در دولت مردمی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود: درآمد کسب شده قرار نیست به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز شود بلکه برای حفاظت از محیط زیست هزینه خواهد شد.

اکبری ادامه داد: با نظارت دقیق اجاره نخواهیم داد این مساله هم شبیه عوارض آلایندگی صنایع که به حساب شهرداری ها واریز و صرف آسفالت و غیره می شود، اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای موارد ذکر شده مشکل زیرساخت قانونی داشت، گفت: بعد از تشکیل چندین جلسه فشرده پیش نویس این قانون را آماده و به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و در مرکز پژوهش های مجلس هم بررسی شده است و اگر پیش نویس این قانون در مجلس به تصویب برسد زیرساخت قانونی برای فعالیت های لازم در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور یکی دیگر از سیاست های سازمان را حساسیت نسبت به تخریب طبیعت در مناطق حفاظت شده و خارج از آن خواند و یادآور شد: برخی اتفاقات هم چون شخم زدن زمین در شیب های مختلف و زیاد، توسعه معادن در عرصه های کوهستانی و برداشت بی رویه آب، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و در نظر گرفتن حقوق نسل آینده اتفاق می افتد.

 وی ادامه داد: پیش از این سازمان محیط زیست کشور رویکردش بیشتر مربوط به مناطق حفاظت شده بود ولی اکنون معقتدیم همه خاک کشور عرصه طبیعت بوده و باید نسبت به آن حساس باشیم و تاکنون به دلیل چهارچوب ضعیف قانونی در این راستا کاری نشده ولی با تصویب قانون جدید این مشکل برطرف خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه با تصویب قانون جدید، این سازمان به عنوان ناظر عالی در هر جایی که تخریب اتفاق افتد ورود پیدا می کند، گفت: حوزه محیط بان ها هم از دغدغه های رییس سازمان است که تجهیزات حفاظتی و بهره مندی آنها از دانش روز در راستای حفاظت در دستور کار قرار گرفته است.

اکبری بخشی از مشکلات این سازمان را مربوط به تامین اعتبار خواند و اظهار داشت: برای گونه های در خطر انقراض ایران مثل میش مرغ، گوزن زرد ایرانی و یوزپلنگ برنامه خاصی تدوین شده و با منابع مالی در اختیار اجرای آنها را آغاز کردیم ولی برای به نتیجه رساندن این برنامه نیاز به اعتیار بیشتری داریم.

وی یادآور شد: با اصلاح زیرساخت های قانونی حفاظت از محیط زیست و تکمیل آنها و آموزش های تخصصی کارکنان این مجموعه آینده بهتری برای محیط زیست رقم زده خواهد شد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 25716

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/25716/نیاز-کسب-درآمد-منابع-زیستی-شیوه-های-متعدد-جمله-اکوتوریسم-داریم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir