کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان مطرح کرد

تشکیل تشکل‌های آبی در اصفهان و نظارت بر برداشت‌ از زاینده‌رود ضروری است

بستر رودخانه از حالت طبیعی خود خارج شده است

ایرنا , 19 خرداد 1401 ساعت 9:23

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: تشکیل تشکل های آبی و آب‌بَران در این استان و نظارت بر برداشت‌ از زاینده‌رود با کمک آنان در این استان ضروری است و به کاهش برداشت های بی رویه از این رودخانه می انجامد.


به گزارش ایصال نیوز، اسفندیار امینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این امر باید با مشارکت و همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی انجام شود تا بهره برداران خود بتوانند بر برداشت های فعلی نظارت کنند.

وی با اشاره به اینکه برداشت های غیرقانونی در حوضه آبریز زاینده رود زیاد است تصریح کرد: همین امر خشکی رودخانه و نرسیدن آب به پایین دست زاینده رود و تالاب گاوخونی را رقم زده است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بستر رودخانه به دلیل تخلف و تصرف های زیادی که توسط افراد حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی انجام شده است از حالت طبیعی خود خارج شده و خط القعر طبیعی خود را از دست داده که هدررفت آب را به همراه دارد.

امینی اضافه کرد: از سوی دیگر تخصیص های متعدد از حوضه آبریز زاینده رود به سایر نقاط پیش از اجرای طرح های انتقال آب به این منطقه سبب کم آبی در این خطه شده است.

وی اظهارداشت: تخصیص های اضافی و زیاد توسط وزارت نیرو مازاد بر مقدار آبی که دولت استحصال و وارد حوضه زاینده‌رود کرده است از آب های سطحی برای شرب و صنعت و توسعه کشاورزی ۳ استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و یزد صورت پذیرفته که عامل اصلی خشکی زاینده رود و تلفات مسیر رودخانه است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه مصوبات قانونی متعدد برای احیای رودخانه تاکنون اجرا نشده است گفت: اجرای کامل قانون تنها راه احیای دائم زاینده رود است که باید بطور جدی دنبال شود.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشک شده است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 24215

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/24215/تشکیل-تشکل-های-آبی-اصفهان-نظارت-برداشت-زاینده-رود-ضروری

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir