کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انجمن خودروسازان اروپا با انتشار آمار، اعلام کرد؛

افت چشمگیر فروش خودرو در اروپا به دلیل جنگ اوکراین

کمبود نیم رساناها بلای جان صنعت خودرو شده است

ACEA , 1 ارديبهشت 1401 ساعت 13:35

تولید خودرو از سال گذشته در سراسر جهان به دلیل کمبود شدید نیم رساناها که جزء کلیدی در خودروهای مدرن امروزی به شمار می رود، با مشکل مواجه شده است. جنگ اوکراین منجر به کمبود قطعات دیگر نیز شده است.


به گزارش ایصال نیوز از انجمن خودروسازان اروپا، آخرین آمار فروش خودرو در اروپا، که روز چهارشنبه منتشر شده است نشان می دهد فروش خودرو در ماه مارس به شدت کاهش یافته است زیرا تهاجم روسیه به اوکراین به کمبود نیمه هادی ها «نارساناها» که در نقاط مختلف یک خودرو به کار می رود، دامن زده است.  

اکنون، صنعت خودرو، با بحران جدی کمبود این نارساناها مواجه است. 

از طرفی، طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، ثبت نام برای خرید خودروهای سواری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 844 هزار و 187 دستگاه فروخته شده، مجموعاً 20.5 درصد کاهش یافته است.

به استثنای سال 2020 که پاندمی کرونا اقتصاد جهانی را فلج کرد، بدترین عملکرد ثبت شده برای فروش خودرو در اروپا، از زمان شروع محاسبه آمار در سال 1990، متعلق به ماه مارس سال جاری میلادی ست. 

گفتنی ست تولید خودرو از سال گذشته در سراسر جهان به دلیل کمبود شدید نیم رساناها که جزء کلیدی در خودروهای مدرن امروزی به شمار می رود، با مشکل مواجه شده است، زیرا نیم رساناها در همه اجزای خودرو از جمله سیستم ترمز ضد قفل گرفته، کیسه هوا و فناوری نوین پارک هوشمند به کار می روند.

البته جنگ اوکراین منجر به کمبود قطعات دیگر نیز شده است، مانند کابل‌های مورد استفاده در سیم‌کشی خودروها که اوکراین سازنده عمده آن است!

گفته می شود چندین کارخانه در اروپا به دلیل کمبود کابل مجبور به تعطیلی شدند و فولکس واگن به طور موقت تولید در تعدادی از سایت های آلمان را متوقف کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده انجمن خودروسازان اروپا، برترین خودروساز اروپا در ماه مارس شاهد کاهش فروش تقریباً یک چهارمی بوده است.

انجمن خودروسازان اروپا می گوید: «اختلال های مداوم در زنجیره تامین، که با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شده است، بر تولید خودرو نیز تأثیر منفی قابل توجهی گذاشته است.

به گفته این انجمن، فروش خودرو اکثر کشورهای اروپایی بویژه در آلمان، در ماه مارس با 17.5 درصد کاهش، افت دو رقمی را تجربه کرده است.

افت بیشتر فروش، حتی بیش از حدود 20 درصد در فرانسه، حدود 30 درصد در ایتالیا و نزدیک به 40 درصد در اسپانیا به ثبت رسیده است. فروش در بریتانیا نیز 14.3 درصد کاهش یافته است.

نیم‌رساناها در دنیای امروز نقشی اساسی دارند، و تقریباً همه دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنیم، مانند خودرو، گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، رایانه‌ها، رادیوها و … به آنها وابسته‌اند. نیم‌رساناها، خواص جالبی دارند. برای مثال، عبور دادن جریان تنها از یک سمت، داشتن مقاومت الکتریکی متغیر، و حساسیت به نور یا گرما. به دلیل اینکه می‌توان رسانایی نیم‌رساناها را با فرایند آلایش تغییر داد، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای تقویت‌کننده، قطع و وصل جریان (سوییچینگ)، و تبدیل انرژی استفاده کرد. 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 23064

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/23064/افت-چشمگیر-فروش-خودرو-اروپا-دلیل-جنگ-اوکراین

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir