کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رکود محسوس در بازارهای با قیمت گزاف

تورم در ایران در یک ماه گذشته باز هم کاهشی بوده است

مشتری برای خرید زیر قیمت هم نیست!

ایرنا - ایصال , 1 بهمن 1400 ساعت 18:32

با تداوم سیاست‌های انضباطی و کنار گذاشتن چاپ پول و بی‌انضباطی مالی، نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰ هم به روند کاهشی خود ادامه داد. مکانیسم بازار هم به خوبی عمل کرده است و در اکثر بازارها از جمله بازارهای سرمایه ای غیر مولد همچون ملک، طلا و خودرو، برای عرضه کالا زیر قیمت عرفی بازار و با شرایط اقساطی نیز مشتری پیدا نمی شود.


بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٤ درصد رسیده که نسبت به رقم ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای در دی‌ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٩ درصد بیشتر از دی ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٨ درصد و ٤٥.٨ درصد هست که برای خانوارهای شهری ٠,٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

مشاهدات میدانی نیز نشان می دهد این کاهش تورم در حالی ست که مکانیسم بازار هم به خوبی عمل کرده است و در اکثر بازارها از جمله بازارهای سرمایه ای غیر مولد همچون ملک، طلا و خودرو، برای عرضه کالا زیر قیمت عرفی بازار نیز مشتری پیدا نمی شود. 

فروش طلای اقساطی، خودرو اقساطی و ملک اقساطی هم خریداری ندارد و انتظارات تورمی کاهش چشمگیری پیدا کرده است و به نظر می رسد صاحبان سرمایه با توجه به چشم انداز مثبتی که در روابط بین الملل می بینند ترجیح می دهند سپرده های بانکی شان را حفظ کنند و وارد بازارهای غیر مولد نشوند. 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 21049

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/21049/تورم-ایران-یک-ماه-گذشته-باز-هم-کاهشی-بوده

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir