کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در ستاد استانی مقابله با کرونا

استاندار اصفهان: کمیته سلامت روان دوران پسا کرونا تشکیل شود

اُمیکرون با یک گلودرد ساده و ابتدایی خود را نشان می‌دهد

ایرنا , 23 دی 1400 ساعت 11:09

استاندار اصفهان گفت: به‌دنبال عوارض شدید بیماری کووید-۱۹ در جامعه، تشکیل کمیته سلامت روان دوران پسا کرونا در استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضروری است.


به گزارش ایصال نیوز، سید رضا مرتضوی در ستاد استانی مقابله با کرونا در استانداری اصفهان اظهار داشت: با توجه به آسیب‌هایی که به سلامت روانی افراد درگیر کرونا اعم از بیماران، خانواده‌ها، عامه جامعه و کادر پزشکی وارد شده لازم است این موضوع در کمیته تخصصی با حضور متخصصان مورد بررسی قرار بگیرد و از طریق رسانه‌ها افکار عمومی را در این عرصه آموزش دهیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، نامه‌ای در این زمینه خطاب به وزارت بهداشت و رییس جمهور تنظیم و مشکلات، پیش‌بینی‌ها و پیشنهادات برای کاهش آسیب زندگی‌ پسا کرونا تنظیم و ارسال شود تا حساسیت و اهمیت موضوع طرح و نگاه جامع و ملی به رفع مشکل شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه لازم است فرمانداران برخی از نارسایی‌ها در حوزه کرونا را ارزیابی کنند، تاکید کرد: نباید تلاش‌های دو سال اخیر در عرصه مدیریت کرونا و رسیدن به نقطه امن و وضعیت آبی را بخاطر سهل انگاری‌ها و سبک شمردن‌ها به خطر انداخت.

وی با بیان اینکه همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک برای مصون ماندن از کرونا توصیه می‌شود، گفت: وجود آمار ۷۰ درصدی از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ساعت های پیک مسافر در اتوبوس‌ها و قطار شهری و ۴۳ درصد نزدن ماسک در حمل و نقل عمومی قابل قبول نیست. مرتضوی ارائه راهکار برای رفع این مشکل و بازرسی بیشتر از حمل و نقل های عمومی را یک الزام خواند و افزود: طرح جامع رعایت شیوه نامه ها در مجموعه حمل و نقل و طرح جامع بازتوانی بحران کرونا با محوریت مدیریت بحران شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: باید برای پزشکی که یک سال تمام خود را در معرض خطر و وقف سلامتی مردم کرده با پزشکی که یک سال در مطب را به روی بیماران بسته و از پذیرش آنها سرباز زده است تمایز قائل شد و با حمایت و قدردانی از آنها از عوارض زندگی پسا کرونا در کادر پزشکی پیشگیری کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این جلسه درباره شبیه دانستن شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس با شهدای سلامت و کادری که از نظر روحی جانباز شده‌اند، گفت: نباید اجازه داد کادر درمانی که دو سال از عمر خود را صرف سلامتی مردم کرده اند با این عناوین که حقوقشان را می گیرند یا غیره، دچار بیماری‌های اعصاب و روان شوند.

محمدرضا جان‌نثاری با اشاره به اینکه باید شهدای سلامت را قهرمان کرد و با برگزاری بزرگداشت‌ها و تکریم جانبازان سلامت، از عوارض زندگی پسا کرونا آنها را مصون کرد، ادامه داد: کادر سلامت شجاعانه پای سلامت مردم ایستادند که قابل تقدیر و احترام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تشویق مردم به دُز سوم واکسیناسیون در دستور کار است، گفت: از میان افراد مبتلا به سویه جدید اُمیکرون در استان تا صبح چهارشنبه، ۸۰ درصد یا واکسن نزدند یا یک تا ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردند و حدود ۲۰ درصد سه دز تزریق کردند.

شاهین شیرانی با اشاره به اینکه اُمیکرون با یک گلودرد ساده و ابتدایی خود را نشان می‌دهد، افزود: به همین لحاظ شیب شیوع آن تند است.

وی با اشاره به اینکه تنها گلپایگان رنگ زرد (خطر متوسط همه گیری کووید-۱۹) دارد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند، خاطرنشان کرد: تا کنون سه میلیون و ۶۰۰ هزار دز اول، سه میلیون و ۱۰۰ هزار دز دوم و ۶۵۰ هزار دز سوم واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

وی درباره آمار مطرح شده از عدم استقبال رانندگان سرویس مدارس از واکسیناسیون کرونا گفت: این نشان از ضعف آموزش و پرورش است و باید تمام ارکان مدارس از مدیر تا کادر اداری و خدمه و رانندگان سرویس مدارس واکسن بزنند و در صورت رعایت نکردن این موضوع باید لغو قرارداد شوند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 20842

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/20842/استاندار-اصفهان-کمیته-سلامت-روان-دوران-پسا-کرونا-تشکیل-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir