کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار واکسیناسیون کرونا در ایران از ۱۰۰ میلیون دُز فراتر رفت

۱۵ درصد مردم هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند

وبدا , 27 آبان 1400 ساعت 9:39

براساس اعلام وزارت بهداشت مجموع آمار واکسیناسیون کرونا در ایران تا دیروز چهارشنبه به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید. متاسفانه ۱۵ درصد مردم هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند.


به گزارش ایصال نیوز، آمار واکسیناسیون کرونا در ایران از ۱۰۰ میلیون دُز فراتر رفت. بر اساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: تا کنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور تا دیروز چهارشنبه به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

*هنوز ۱۵ درصد افراد واکسن نزده اند
به گزارش وبدا، دکتر سید محسن زهرایی، دیروز چهارشنبه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، درخصوص اثربخشی واکسن ها، بیان کرد: در زمان های قدیم، وقتی همه گیری هایی مانند ابله، وبا یا طاعون شیوع پیدا می کرد، انسان تقریبا کاری نمی توانست انجام دهد، جز اینکه سعی کند بیمار نشود، اما این بیماری ها نتوانستند نسل بشر را از میان بردارند و بشر جان سخت تر از این بود که با این بیماری ها منقرض شود؛ چراکه انسانها آنقدر مبتلا می شدند تا اینکه عده ای یا در اثر ابتلا به این بیماری ها فوت می کردند، یا دچار آسیب جدی و دائمی شده و یا اینکه مبتلا جان سالم به در می بردند و نهایتا بعد از مدتی، بیماری در آن نقطه به صورت بومی در آمده و شدت آن کاهش می یافت و فقط عده ای خاصی را مبتلا می کرد و هر چندسال پیک می زد و اپیدمی ایجاد می شد.

زهرایی افزود: در مورد کووید 19 نیز همین اتفاق می تواند بیفتد، یعنی اگر هیچ اقدامی انجام ندهیم، احتمالا باید چندسال تحمل کنیم تا ویروس انسانها را پی در پی بیمار کند و عده ای بستری شوند و فوت کنند یا دچار ناتوانی شوند و بالاخره بعداز چند سال از بین برود یا خاموش شود. اما چنانچه از علم و دانش روز استفاده کنیم، می توان از واکسن به عنوان یک ابزار برای غلبه بر شرایط سخت اپیدمی بهره برد.

وی گفت: در بحث اپیدمی ها نکته مهم این است که ما تعداد افراد آسیب دیده را کاهش دهیم و این اتفاق خوشبختانه رخ داده است، زیرا واکسیناسیون در سالمندان که مرگ و میر بیشتر و سیستم ایمنی ضعیف تری داشتند، موثر واقع شد؛ که بعد عنوان شد که مرگ و میر و ابتلا در افراد واکسن زده نیز اتفاق افتاده است که در پاسخ باید گفت از ابتدا هم عنوان نشد که هرکسی که واکسن بزند، کاملا ایمن شده و مرگ و میر به صفر می ‌رسد. اگر واکسیناسیون انجام نمی ‌شد، شرایط سخت‌ تر بود و مجموعا نشان می‌ دهد واکسن در سلامت جامعه موثر است. بحث چرخش ویروس با افزایش واکسیناسیون عموم جامعه تغییر کرده است و اگر واکسیناسیون انجام نمی ‌شد، قطعا روند بیماری افزایش می ‌یافت.

وی گفت: واکسن سهم و حق مردم است و اگر تزریق نکنند از سهم خود گذشتند. باید اثرگذاری تزریق واکسن را به مردم نشان دهیم. هنوز ۱۵ درصد افراد را باید تشویق کنیم برای واکسن بیایند و باید همه مردم جامعه را پوشش دهیم. ممکن است برخی بگویند تنها راه مقابله با بیماری واکسن نیست، درست است، اگر خود را در خانه قرنطینه کامل کنند مبتلا نمی ‌شوند، اما آیا این کار میسر است؟ نمی‌ شود جامعه را تعطیل کرد و واکسیناسیون انجام نداد.

* حدود 85 درصد مردم واکسن زده اند
دکتر زهرایی عنوان کرد: تقریبا 85 درصد مردم واکسن زده و 15 درصد واکسن نزده اند، اما در حال پیشرفت واکسیناسیون هستیم و اگر موج دیگری بیاید، تقریبا 10 درصد دیگر که هنوز واکسن نزده اند به سرعت مراجعه می‌ کنند، زیرا هنوز دو دل هستند، اما بازهم ممکن است 5 درصد مخالفت کنند. باید وزن این دو گروه را در جامعه مان درنظر بگیریم. اینکه بگوییم موافقان تزریق واکسن که ۹۵ درصد هستند یک سو و مخالفان ۵ درصدی هم سوی دیگر باشند، در واقع به گونه ای به مخالفین وزن داده ایم و به گروهی که فقط 5 درصد جامعه اند و با مخالفتشان به سلامت جامعه ضرر می رسانند، هویت بخشیده ایم و اگر در یک مناظره اثربخشی واکسن را با ادله و برهان های علمی ثابت می کنیم، در انتها بازهم آنها راضی نمی شوند، زیرا آنها از ابتدا همه حقایق را می دانستند، اما نمی خواهند بپذیرند، حال دلیلش چیست؟ نمی دانیم. اما نظرات آنها ممکن است در افراد دیگر گمراهی ایجاد کند زیرا مردم نمی دانند که مخالفین به تزریق واکسن چه میزان هستند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 19858

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/19858/آمار-واکسیناسیون-کرونا-ایران-۱۰۰-میلیون-د-ز-فراتر-رفت

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir