کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی

میرکاظمی: برای اولین بار پرداخت‌های دولت بدون «خلق پول» انجام شد

عملکرد ضعیف اقتصادی نتیجه نظام بودجه نویسی اشتباه است

جمهوری اسلامی , 18 مهر 1400 ساعت 16:32

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه را از چند ماه گذشته آغاز کرده‌ایم، گفت: با مدیریت و ساماندهی بدهی‌ها و مصارف بودجه برای اولین بار در ماه گذشته، پرداخت‌های دولت بدون خلق پول انجام شد.


مسعود میرکاظمی در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی که درباره مسائل اقتصادی و بودجه‌ای در حال انجام است، اظهار داشت: دولت سیزدهم وارث بدهی‌های زیادی به بانک مرکزی، بانک‌ها، تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی است که نتیجه وجود یک نظام بودجه نویسی اشتباه است و نباید این رویه ادامه پیدا کند. ما مدیریت و ساماندهی بدهی‌ها و مصارف را در اولویت خود قرار داده‌ایم. برای اولین بار در ماه گذشته پرداخت‌های دولت بدون خلق پول انجام شد.

میرکاظمی گفت: ضروری است که ساختار بودجه تغییر کند و این دلایلی دارد. اول اینکه تغییر ساختار بودجه یک دستور قانونی است و در تمامی اسناد بالادستی آمده و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. دوم، عملکرد ضعیف اقتصادی کشور امروزه نتیجه چنین نظام بودجه نویسی اشتباهی است. رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، سرمایه گذاری کم، همه و همه نتیجه نظام بودجه ریزی گذشته است.برای حل مشکلات کشور ضروری است که ساختار بودجه تغییر کند.

معاون رئیس جمهوری افزود: چرا باید به رغم هزینه ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، وضع کنونی اقتصاد اینگونه باشد. چرا باید اقتصاد از سال ۱۳۹۰ کوچکتر شده باشد. آیا با وجود چنین هزینه‌ای رشد اقتصادی ۴ دهم درصدی شایسته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: امروز با مجلس شورای اسلامی توافق کردیم که ادامه روند گذشته به صلاح نیست و باید طرحی نو را در پیش بگیریم. دو ماه است که اصلاح ساختار بودجه آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ از بودجه مبتنی بر ردیف به بودجه مبتنی بر برنامه عبور خواهیم کرد. بودجه ۱۴۰۱ به صورت مشترک بین مجلس و سازمان برنامه تدوین خواهد شد و گروه‌هایی برای انجام این کار مشخص شده اند، بودجه سال آینده باید ساده، قابل رصد، شفاف و قابل نظارت باشد.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و استان‌ها، استانداران و فرمانداران در برابر منابع و مصارف بودجه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند. اینکه مثل گذشته در استان‌های مختلف گفته شود به ما پول بدهید تا کار انجام دهیم دیگر کارساز نیست. بودجه مبتنی بر عملکرد خواهد بود. همچنین، باید سهم هر استان و هر دستگاهی در شاخص‌های اقتصاد کلان مشخص باشد.

میرکاظمی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در دولت سیزدهم سطح زندگی مردم به حد مطلوبی برسد و مردم در ماه‌های آینده شاهد دستاوردهای دولت در این زمینه باشند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 19161

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/19161/میرکاظمی-اولین-بار-پرداخت-های-دولت-بدون-خلق-پول-انجام

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir