کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگی ایثار و شهادت

قاضی زاده هاشمی: کارهای نکرده زیادی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس داریم

خوزستان برای توسعه و پیشرفت هیچ کمبودی ندارد

ایرنا , 5 مهر 1400 ساعت 9:35

معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: با وجود کارهای فرهنگی انجام شده در دوران پس از پایان دفاع مقدس ولی هنوز کارهای زیادی در مناطق و شهرهای عملیاتی دفاع مقدس داریم که باید در دوره جدید به سرانجام برسد تا آیندگان به اهمیت و عظمت دوران دفاع مقدس پی ببرند.


به گزارش ایصال نیوز، امیرحسین قاضی زاده هاشمی یکشنبه شب در نوزدهمین نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگی ایثار و شهادت در مجموعه اداری شهید رجایی استانداری خوزستان افزود: در دهه های اخیر کارهای چشمگیری که یادآور حماسه آفرینی‌ها و جانفشانی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس باشد انجام نشده که یک ضعف فرهنگی است.

وی با مقایسه یادمان‌ها، قدمگاه‌ها و موزه‌هایی که در مناطق عملیاتی جنوب لبنان احداث شده با یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان اظهارداشت: شهرهای خرمشهر و آبادان مظهر شرف و ایستادگی فرزندان برومند این سرزمین هستند از این رو باید بناها ویادمان‌هایی که نشانگر عمق ایستادگی و جانفشانی ملت ایران هستند ساخته می‌شد تا هر بیننده و گردشگری که پا به این مناطق می گذارد درک درستی از عظمت دفاع مقدس داشته باشد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در  برخی مناطق دفاع مقدس تغییر هویتی ایجاد کرده ایم و توجه جدی و هوشمند به حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برای نسل های آینده نکرده‌ایم، افزود: نمادها، گلزارها، قدمگاه ها و محل شهادت‌ها باید به عنوان مراکز گردشگری برای ایران و جهان تبدیل شوند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه خاک خوزستان مقدس  و دارای شرف است، افزود: جای جای این استان، مطهر به خون شهدای گرانقدری است که همگی ما مدیون آنان هستیم.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان جایگاه برتر و ویژه ای در دفاع از کیان اسلامی، انقلاب و امام داشته و همه ما وامدار این مردم نجیب، صبور و باغیرت هستیم، افزود: به تناسب این ویژگی های ارزشمند و ممتار، ساختار و اختیارات بنیاد شهید خوزستان باید متفاوت با سایر استان‌ها باشد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با انتقاد از وضعیت نه چندان زیبنده برخی یادمان های شهدا از جمله یادمان شهید علی هاشمی همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: مزار شهید علی هاشمی باید محل و مرکز اجتماع ایثارگران کشور باشد.

وی افزود: هنرنمایی شهدا باید برجسته شود و این مستلزم کار فرهنگی هوشمندانه و هدف گرا است.

خوزستان برای توسعه و پیشرفت هیچ کمبودی ندارد

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه خوزستان برای توسعه و پیشرفت هیچ کمبودی ندارد، گفت: هیچ استانی نداریم که نیروی انسانی کارآمد، منابع زیرزمینی، آب، انرژی، دریا، کشاورزی و صنایع بزرگ و مادر و بنادر را به صورت یکجا و در کنارهم داشته باشد بنابراین خوزستان ظرفیت های زیادی برای غلبه بر مشکلات دارد.

وی با بیان اینکه دشت خوزستان و شمال کشور ۲ کانون اصلی کشاورزی کشور ظرفیت تولید غذای ۱۵۰میلیون نفر را دارند،  افزود: اینکه خوزستان هنوز با این همه منابع عظیم خدادادی در مجموعه ای از مشکلات گوناگون غوطه ور است جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: حق خوزستان این نیست که مردم آن با کمبود آب، نبود اشتغال، بیکاری و معضلات اجتماعی رو به رو باشند.

هشت هزار خانواده ایثارگر خوزستانی هنوز هیچ خدماتی دریافت نکرده اند
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: با گذشت ۳۳ سال از پایان دوران دفاع مقدس، هشت هزار خانواده ایثارگر هنوز خدماتی از بنیاد شهید دریافت نکرده اند که این خجالت آور است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری و نداشتن مسکن در جامعه ایثارگری خوزستان قابل قبول نیست، افزود: درست و منطقی این بود ابتدا مسکن و اشتغال جامعه ایثارگران استان حل می شد آن وقت می توانستیم ادعا کنیم که "اولویت‌ها "در استان انجام شده است.

وی از اینکه برخی دستگاه ها و صنایع بزرگ همچون مجموعه نفت و فولاد به تعهدات خود در قبال بکارگیری ایثارگران عمل نکرده‌اند به شدت انتقاد کرد و گفت: طبق قانون، ترک فعل جرم است و دستگاه هایی که به تعهدات خود در قبال اشتغال ایثارگران عمل نکرده اند هیچ توجیهی نمی‌توانند داشته باشند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه برای اشتغال ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی باید تعاونی ها (کسب و  کار جمعی) و مهارت آموزی ها در خوزستان توسعه پیدا کند، افزود: استخدام تنها شرکت در آزمون نیست باید از ظرفیت های غیردولتی با استفاده از تسهیلات بانکی در بخش های کشاورزی و کارآفرینی استفاده کرد که البته در خوزستان این ظرفیت ها به وفور وجود دارد.

در این نشست که معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هلال احمر و معاونان بنیاد شهید خوزستان حضور داشتند ابعاد، چالش ها و موانع اجرایی موضوع تفاهم نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با استانداری خوزستان با محوریت تامین مسکن و اشتغال جامعه ایثارگران استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز گفت: طبق تفاهم نامه فی مابین بنیاد شهید و استانداری خوزستان۱۰هزار و ۸۰نفر واجد شرایط مسکن باید طی پنج سال خانه دار شوند ولی این روند به کندی پیش می رود.

وی به موضوع سهم اشتغال جامعه ایثارگران در دستگاه های اجرایی نیز اشاره کرد و افزود: عمل نکردن به تعهدات برخی دستگاه‌ها نظیر نفت در شورای تامین مطرح شده ولی مقرر شده دستگاه هایی که از جذب سهمیه قانونی استنکاف کنند به دستگاه قضایی معرفی شوند.

 استان خوزستان ۲۳هزار شهید و ۳۷هزار جانباز تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است که از این حیث پس از استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در رده چهارم کشوری قرار دارد.

قاضی زاده هاشمی در نخستین سفر استانی خود پس از انتصاب به عنوان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روز یکشنبه وارد خوزستان شد و در فرودگاه بین المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز مورد استقبال معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان و جمعی از مدیران اجرایی استان قرار گرفت.

حضور در گلزار شهدای اهواز، دیدار با آیت الله سید علی شفیعی پدر شهید و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، بازدید از مجتمع فرهنگی و توانبخشی کیانشهر اهواز، نشست با معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، دیدار با خانواده نوجوان شهید علی لندی در ایذه و بازدید از شهرها و یادمان های دفاع مقدس در آبادان و خرمشهر از برنامه های سفر ۲ روزه قاضی زاده هاشمی به خوزستان است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 18934

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/18934/قاضی-زاده-هاشمی-کارهای-نکرده-زیادی-مناطق-عملیاتی-دفاع-مقدس-داریم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir