کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست خبری منتخب انتخابات ریاست جمهوری 1400

رئیسی: آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانهٔ علیه ایران را رفع کند

برای تشکیل کابینه فقط وام‌دار ملت خواهم بود

میزان , 31 خرداد 1400 ساعت 15:35

منتخب رقابت های انتخاباتی انتخاب رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با برجام و جنگ اقتصادی امریکا تصریح کرد: آمریکا موظف است که تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ایران را رفع کند و آنچه بارها تأکید کرده‌اند هم در این دولت و دولت آینده رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.


به گزارش ایصال نیوز، اولین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی، ظهر امروز با حضور ۳۸۰ نماینده از «۲۰۱ رسانه داخلی و خارجی»؛ به تفکیک ۱۹۸ نماینده از «۸۸ رسانه داخلی» و ۱۸۲ نماینده از «۱۱۳ رسانه خارجی» برگزار  شد.

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای این نشست، ضمن تبریک ولادت با سعادت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و همچنین دهه کرامت و همچنین تقدیر و تشکر از رسانه‌ها و مدیران مطبوعات و خبرنگاران همه رسانه‌های داخلی و خارجی، گفت: حماسه ملت بزرگ ایران در بیست و هشتم خرداد ماه امسال به دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیز ما در مقاطع مختلف خلق کردند، جلوه‌ای از حضور با اراده مردم عزیزمان بود.

حجه الاسلام دکتر رئیسی با بیان اینکه حضور مردم پای صندوق رأی پیام مهمی برای همه جهانیان داشت، تأکید کرد: این حضور با معنای مردم، حضور گسترده مردم عزیزمان علی‌رغم شرایط کرونایی انجام گرفت. حضور گسترده مردم علی‌رغم دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ملت ایران انجام گرفت.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رأی قرار داشتند علی‌رغم برخی گله‌مندی‌ها از وضع و شرایط اقتصادی صورت گرفت، بیان داشت: این حضور پیام‌های مختلفی داشت؛ یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی آن‌ها بود. پیام ملت ایران پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی آن‌ها بود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی بود، گفت: پیام ملت ایران پیام تداوم راه امام بزرگوار ما و شهدای عالی‌قدر انقلاب اسلامی به ویژه شهید عزیز سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود؛ این پیام را ملت ایران با حضور خودشان به عنوان وفاداری به خون مطهر شهیدان به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به پیام رهبری معظم انقلاب اسلامی داشتند.

آقای رئیسی اظهار داشت: این پیام برای دولت مردمی و همه مدیران و مسئولانی که به نام دولت خدمتگزار مردم خواهند بود باید شنیده شود.

حجه الاسلام رئیسی با بیان اینکه باید به عهدی که با مردم بستیم وفادار بمانیم، بیان داشت: وفاداری به این عهد آن است که با همه وجود تلاش برای خدمتگزاری به مردم، رفع مشکلات پیش روی و باز کردن گره‌ها بود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: اطمینان داریم با توکل بر خدا و با اعتماد به داشته‌های بسیار ملت ایران و با اعتماد به نیروی انسانی متراکم به ویژه جوانان برومند و غیور کشور و با ذخایر ارزشمندی که کشور ما از آن برخوردار است، ان‌شاءالله وضعیت و شرایط  به نفع مردم و برای گشایش در زندگی مردم تغییر خواهد کرد. سیاست داخلی ما و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب‌وکار مردم خواهد بود.
 
رئیس جمهور رئیسی گفت: بهبود شرایط در دولت و نظام اداری کارآمدی رقم‌زده خواهد شد. از بروکراسی که بعضاً بسیاری از تحولات در کشور را مانع می‌شود، باید حتماً به این شرایط پایان داد و یک نظام اداری کارآمد سالم، کارآمد و قانون‌مداری توسط نیروهای کارآمد، انقلابی و فساد ستیز در کشور شکل خواهد گرفت.

دکتر رئیسی افزود: ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دولت‌های مختلف انجام شده است، بدون تردید خدمات بسیار ارزشمندی در طول سال‌های گذشته و دوران چهل ساله انجام شده است و ما شاهد زحمات بسیار و اقدامات زیادی در جهت توسعه‌یافتگی بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور منتخب تأکید کرد: در این سال‌ها توسعه در حوزه‌های مختلفی شکل‌گرفته است و علیرغم زحمات زیادی که دولت‌ها تا کنون کشیده‌اند و علیرغم همه تلاش‌هایی که تا کنون شده است.
 
دکتر رئیسی بیان کرد: ما در برخی از حوزه‌ها به جایگاه بسیار عالی و قله‌های باشکوهی دست‌یافته‌ایم، اما در برخی از حوزه‌ها به دلیل کم‌توجهی‌ها، سوء مدیریت‌ها و عدم توجه به داشته‌های داخلی که کشور از آن برخوردار است و نیروی جوان کارآمدی که در کشور می‌تواند منشأ بسیاری از تحولات شود، مشکلاتی داریم.

دکتر رئیسی تصریح کرد: عقب‌ماندگی‌های از جمله در جهت اجرای عدالت داریم که کشور باید در جهت اجرای عدالت گام بردارد. در این دوره از مدیریت دولت، محور تحول اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است و در این راستا، حتماً به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

رئیس جمهور رئیسی تصریح کرد: امیدواریم اقدامات ما در جهت بهبود شرایط، گره‌گشایی جدی از زندگی مردم داشته باشد و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده است، به مردم و جوانان عزیزمان برگردد به‌نحوی‌که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین و اعتماد ساز است.
 
دکتر رئیسی گفت: دولت مربوط به یک جریان و جناح خاصی نیست. دولت و مدیران همکاران با آن در سراسر کشور کسانی هستند که وطن‌دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب را دارند و دغدغه آن‌ها رفع مشکلات مردم و گرفتاری‌های معیشت آنان است.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: اینان در سراسر کشور، همکاران ما خواهند بود؛ هرکس دلش برای مردم و انقلاب بتپد او همکار ما در جای‌جای کشور خواهد بود.
 
آقای رئیسی گفت: در خصوص سیاست خارجی، دنیا باید بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم، تغییر کرده است و این وضعیت و شرایط جدید پیشروی دنیاست و باید بدانند که تا کنون سیاست فشار حداکثری علیه ایران کارساز نشده است و باید تجدیدنظر کنند و از راه خود برگردند.

دکتر رئیسی تأکید کرد: ملت ایران نشان داده است که در برابر فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن نیز محدود نخواهد شد، ما تعامل را با همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار خواهیم داد.
 
دکتر رئیسی در ادامه بیان کرد: تعامل را با همه دنیا و با همه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد ان‌شاءالله.

رئیس‌جمهور منتخب کشورمان ادامه داد: در مذاکرات هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود این مذاکره حتماً مورد حمایت خواهد بود اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد هر نشستی همراه با نتیجه باشد نتیجه محوری موضوع ما است و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده‌ای برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی آزمایی مسئله ارتباطات را دنبال خواهیم کرد. 

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما بابت برگزاری به موقع این نشست خبری قدردانی کرد و پرسید جنابعالی در دوران انتخابات ریاست جمهوری بارها تأکید کرده‌اید و در صحبت‌های ابتدایی نیز اشاره کردید مهم‌ترین مسئله روز مردم مسائل اقتصادی و در صدر آن مشکلات معیشتی است اولویت دارترین و اصلی‌ترین برنامه دولت سیزدهم در این زمینه چیست و به‌طور مشخص اولین دستوری که در نخستین روز کاری دولت جدید اعلام ناظر بر این مسئله صادر خواهید کرد چیست؟

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به این سؤال گفت: ان‌شاءالله در روز آغاز کاری دولت ما اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و به نحوی بسترهایی که در کشور ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود یعنی تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند که زمینه‌های رانت‌خواری و فساد را در کشور از بین ببرند و سازوکارها توسط دولت اصلاح شود و اولین اقداماتی که خواهیم کرد مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود ان‌شاءالله که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشند.

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز مبنی بر اینکه برجام و احیای آن چقدر برای شما اهمیت دارد و پیام شما برای آمریکا و اروپا چیست، اظهار داشت: کشورهای اروپایی و آمریکایی باید نگاه کنند که خودشان نسبت به برجام چطور اقدام کرده‌اند. آمریکایی‌ها برجام را نقض کردند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند.


رئیس‌جمهور منتخب با مخاطب قرار دادن آمریکا و اروپا، اضافه کرد: تأکید من به آمریکا آن است که بر اساس برجام، شما موظف به رفع کامل تحریم‌ها بودید و نکردید، برگردید و تعهد خود را اجرا کنید. و پیامک به اروپایی‌ها این است که حتماً تحت‌فشارها و سیاست‌های خارجی آمریکا قرار نگیرید و به آنچه در برجام متعهد شدید، عمل کنید.

دکتر رئیسی تصریح کرد: مطالبه ملت ایران از شما این است که به تعهدات خودتان عمل کنید. خواسته مردم از دولت مردمی آن است که احقاق حق آنها را داشته باشیم و ما حق آنها را دنبال خواهیم کرد.

آقای رئیسی در خصوص برای رفع موانع در مقابل ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین تسهیل در امر صدور مجوزها به خبرنگار «خبرگزاری مهر»  ابراز داشت: رفع فشارها از روی تولید مسئله محوری در کشور است. شعار سال، هم امسال و هم سال‌های اخیر، موضوع رونق اقتصادی و تولید است.

رئیس‌جمهور منتخب اضافه کرد: ما هم در دولت، محور کارمان در حوزه اقتصادی، رونق تولید خواهد بود. نقدینگی در کشور باید مدیریت شود و ما حتماً مدیریت نقدینگی را اولویت خودمان قرار می‌دهیم و نقدینگی را به‌طرف تولید سرازیر می‌کنیم که حتماً سازوکارهایی که نقدینگی بتواند به‌طرف تولید برود و تولید را رونق بدهد، جزو دستور کار ما خواهد بود.

دکتر رئیسی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که هم تولیدکننده و کارآفرین اعتراض دارند که نقدینگی ندارند یا کم دارند و هم‌نظر تمام کارشناسان اقتصادی این است که رشد نقدینگی سبب مشکلات جدی در کشور می‌شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان داشت: ما تولید را پرجاذبه  و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد. به‌نحوی‌که نقدینگی به سمت تولید برود و این به سازوکارهایی نیاز دارد؛ با یک بخشنامه و یک سخن نمی‌شود. این اقداماتی امکان‌پذیر است. دولت حتماً برنامه‌ای در جهت اینکه تولید در کشور رونق پیدا کند، به‌عنوان محور دنبال خواهد کرد.

رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اظهارات خود در برنامه انتخاباتی، گفت: ایجاد جذابیت برای تولید آن است که ما مالیات را برای تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم بکاهیم و از طرفی برای اقدامات غیرمولد، ایجاد مالیات کنیم.

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار NBC مبنی بر اینکه آیا برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید تحریم‌های آمریکا شامل دوره ترامپ رفع شود و یا قصد دارید تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ کنید یا نه، پاسخ داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند گزارش‌ها را به ما داده‌اند. تیم سیاست خارجی من در حال بررسی گزارشات عزیزانی است که در حال مذاکره هستند.

دکتر رئیسی ادامه داد: در مورد تحریم‌ها، آمریکا موظف است که تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ایران را رفع کند و آنچه بارها تأکید کرده‌اند هم در این دولت و دولت آینده رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: این سؤالی است که چرا علی‌رغم اینکه دولت و ملت ایران به تعهدات خود عمل کرده است آن‌ها در انجام تعهدات کوتاهی می‌کنند؟ آمریکا باید به دنبال پاسخ دهد چرا نسبت به انجام تعهدات خود کوتاهی می‌کنند؟ اروپا باید پاسخ بدهد چرا همگامی با آمریکا را پیش‌گرفته است؟ همواره این مورد تأکید بود که باید به تعهدات خود عمل کنند ما این قضیه را که مطالبه ملت بزرگ ایران است مجدانه دنبال می‌کنیم.

آقای رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شرق مبنی بر اینکه آیا نسبت به آنچه در کشور می‌گذرد اشراف دارید، آیا قرار است بعد از ۱۰۰ روز شاهد ارائه گزارش شما باشیم؟، پاسخ داد: وضعیت و شرایط و آمار کشور روشن است هم از مراجع رسمی همچون مراکز آمار و هم دستگاه‌ها به صورت خاص ارائه آمار دارند از سوی نهادهای تجمیع کننده آمارها مثل ریاست جمهوری و دولت آمارها را ارائه می‌دهند.

دکتر رئیسی ادامه داد: آمارها از دید ملت و متخصصین، نخبگان و رسانه‌ها امر پنهانی نیست، اختلاف آماری ممکن است باشد، اما پنهانی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: مردم بدانند در چه شرایطی و در چه وضعیتی دولت جدید شروع به‌کار می‌کنند، اعداد، ارقام، وضعیت و شرایط به عنوان گزارش شناخت از وضع موجود پیش روی ملت و رسانه‌ها خواهد بود.

دکتر رئیسی ادامه داد: ما همچنین وضع موجود و وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم و سپس تفاوت بین این دو را مشخص و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر و فاصله را کمتر کنیم.

دکتر رئیسی بیان کرد: آنچه ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهد آن است که عمل به وعده‌های خود را فراموش نکند ما پیش روی همه دولت‌مردان وعده‌ها را می‌گذاریم. نه فقط ۱۰۰ روز بلکه از ابتدای کار تمام سمت‌گیری خود را در جهت اجرای وعده‌ها به کار خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور منتخب بیان کرد: حتماً با ارتباط متداوم با مردم در ابتدای کار هفته‌ای یک‌بار و بعد هرماه یک‌بار با مردم و رسانه‌ها ارتباط می‌گیریم به عنوان یک نعمت خوب برای رفع مشکلات برای خود حفظ می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم افزود: این نشست ما نشست آغاز است نه انجام، این نشست می‌تواند برای دولت و رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی ما و مردم دغدغه‌ها را دنبال و پیگیری کند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: دولت دیدگاه‌های خود را تبدیل می‌کند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل از سوی دولت قرار بگیرد. محور ما اقدام و عمل است که مردم و دستگاه‌ها به طور خاص را در جریان پیشرفت امور می‌گذاریم اگر هم مشکلی باشد حتماً با مردم در میان می‌گذاریم.


آقای رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره انگلیسی، که درباره اتهامات برخی از سازمان‌های حقوق بشر همچون سازمان عفو بین‌الملل علیه وی مطرح کرده‌اند و همچنین تأثیر این موضوع بر روی نحوه تعامل با دیگر  سران دنیا به‌ویژه کشور‌های غربی چگونه خواهد بود، گفت:  من از ابتدای مسئولیت به‌عنوان یک حقوق‌دان همواره مدافع حقوق مردم بودم، حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که بنده در تمام مسئولیت‌هایی که داشتم دنبال کردم.
 
دکتر رئیسی ادامه داد: آنان که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم، همواره این مسئولیت را در جهت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان انجام دادم، کسانی که در حقوق انسان‌ها اخلال ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند، همواره در دستگاه قضایی و به‌عنوان یک قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر بودم.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران تصریح کرد: امروز کسانی که در دنیا حقوق بشر را نقض می‌کنند باید پاسخگو باشند، که چگونه جلوی همه مردم دنیا حقوق انسان‌ها را نقض می‌کنند، اگر یک حقوق‌دان و یک قاضی و یک دادستان در کسوت قضاوت از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع کرده است او باید موردتقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت شما مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدید‌ها حفظ کرده است.
 
دکتر رئیسی افزود: افتخار بنده در کسوت دادستان هرکجا که بودم دفاع از حقوق، امنیت و آسایش مردم بوده و در این راستا تلاش خواهم کرد، امروز هم در جایگاه ریاست جمهوری خود را به دفاع از حقوق بشر از هر قومی و با هر گویشی و در هرکجا از دنیا باشم موظف می‌دانم.
 
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران، اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشر هستند با به وجود آوردن داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم و ملت‌ها انداختند آن‌ها مورد مواخذه و محاکمه قرار بگیرند، یقین بدانید دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید، چون به وجود آورندگان داعش و گروه‌های مسلحی از این قبیل که به جان ملت‌ها انداختند، قطعاً بدانید که ملت‌ها در صلح، آرامش و دوستی به سر خواهند برد.
 
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه جام‌جم، پرسید جناب آقای رئیسی همان‌طور که استحضار دارید یکی از دغدغه‌هایی که این روزها دلسوزان انقلاب با آن روبرو هستند افزایش گلایه‌های مردم از عملکرد مسئولان است به‌ویژه این ناراحتی در طبقه محروم جامعه که جزء، ولی‌نعمتان انقلاب محسوب می‌شوند، وجود دارد،  با انتخاب حضرت‌عالی این روشنایی در جامعه ایجاد شد که با عملکرد انقلابی، متعهدانه، امید به جامعه برگردد حضرت‌عالی چه برنامه‌ی مشخصی برای احیای سرمایه اجتماعی و ایجاد هم‌بستگی و روحیه امید در جامعه دارید؟

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره انگلیسی، که درباره اتهامات برخی از سازمان‌های حقوق بشر همچون سازمان عفو بین‌الملل علیه وی مطرح کرده‌اند و همچنین تأثیر این موضوع بر روی نحوه تعامل با دیگر  سران دنیا به‌ویژه کشور‌های غربی چگونه خواهد بود، گفت:  من از ابتدای مسئولیت به‌عنوان یک حقوق‌دان همواره مدافع حقوق مردم بودم، حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که بنده در تمام مسئولیت‌هایی که داشتم دنبال کردم.
 
دکتر رئیسی ادامه داد: آنان که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم، همواره این مسئولیت را در جهت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان انجام دادم، کسانی که در حقوق انسان‌ها اخلال ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند، همواره در دستگاه قضایی و به‌عنوان یک قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر بودم.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران تصریح کرد: امروز کسانی که در دنیا حقوق بشر را نقض می‌کنند باید پاسخگو باشند، که چگونه جلوی همه مردم دنیا حقوق انسان‌ها را نقض می‌کنند، اگر یک حقوق‌دان و یک قاضی و یک دادستان در کسوت قضاوت از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع کرده است او باید موردتقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت شما مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدید‌ها حفظ کرده است.
 
دکتر رئیسی افزود: افتخار بنده در کسوت دادستان هرکجا که بودم دفاع از حقوق، امنیت و آسایش مردم بوده و در این راستا تلاش خواهم کرد، امروز هم در جایگاه ریاست جمهوری خود را به دفاع از حقوق بشر از هر قومی و با هر گویشی و در هرکجا از دنیا باشم موظف می‌دانم.
 
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران، اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشر هستند با به وجود آوردن داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم و ملت‌ها انداختند آن‌ها مورد مواخذه و محاکمه قرار بگیرند، یقین بدانید دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید، چون به وجود آورندگان داعش و گروه‌های مسلحی از این قبیل که به جان ملت‌ها انداختند، قطعاً بدانید که ملت‌ها در صلح، آرامش و دوستی به سر خواهند برد.
 
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه جام‌جم، پرسید جناب آقای رئیسی همان‌طور که استحضار دارید یکی از دغدغه‌هایی که این روزها دلسوزان انقلاب با آن روبرو هستند افزایش گلایه‌های مردم از عملکرد مسئولان است به‌ویژه این ناراحتی در طبقه محروم جامعه که جزء، ولی‌نعمتان انقلاب محسوب می‌شوند، وجود دارد،  با انتخاب حضرت‌عالی این روشنایی در جامعه ایجاد شد که با عملکرد انقلابی، متعهدانه، امید به جامعه برگردد حضرت‌عالی چه برنامه‌ی مشخصی برای احیای سرمایه اجتماعی و ایجاد هم‌بستگی و روحیه امید در جامعه دارید؟

حجه الاسلام رئیسی در پاسخ به این سؤال گفت: بنده به‌عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم، چه کسانی که به من و یا به کاندیداهای دیگر رأی دادند و یا به خاطر شرایط کرونایی و به دلایل دیگری پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند من خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم و خودم را موظف می‌دانم که از حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد هر امری که بخواهد سرمایه اجتماعی را افزون کند و از هزینه‌های اجتماعی بکاهد، جزء دستور دولت مردمی خواهد بود، ان‌شاءالله.
 
«نه» صریح

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار راپتلی روسیه که پرسید در صورت لغو تحریم‌ها و برداشته شدن آن و اگر درخواست‌هایی که ایران داشته انجام شود، برای رفع مشکلات بین دو کشور شما حاضر هستید با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات داشته باشید؟، صریح گفت: خیر.

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس که درباره بازار سرمایه و اولین اقدامات دولت وی در این زمینه، گفت: ما اعتماد را به مردم در مورد بازار سرمایه باز خواهیم گرداند. از جمله این اقدامات این است که دولت بورس را به‌عنوان قلک برای خود قرار نخواهد داد تا کسری بودجه خود را تأمین کند. نسبت به سهام خُرد تلاش می‌کنیم و تضمین‌های لازم برای جبران خسارت عزیزانی که در بورس صاحب سهام هستند ایجاد می‌کنیم.
دکتر رئیسی بیان کرد: نظارت و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد و فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس، فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت است و از ایجاد تکانه‌هایی در بورس که موجب خسارت و ضرر شود پیشگیری خواهیم کرد.

دکتر رئیسی تأکید کرد: اقدامات دیگری تا زمانی که دولت آغاز شود در دست برنامه‌ریزی است از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس است، شرکت‌هایی را که در پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند به بورس سهام عرضه کنند آنها را تسهیل خواهیم کرد. این شرکت‌هایی که آماده هستند و می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت یا مشکل برای صاحبان سهام به ویژه سهامداران خُرد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه  CNN آمریکا که پرسید نظر شما در مورد اینکه با دولت آقای بایدن مذاکره کنید، چیست؟ و اینکه چه انتظاراتی از دولت آقای بایدن دارید و چه نظری در خصوص پیشنهاد آقای بایدن در مورد اینکه توافق جامع‌تری با ایران انجام شود  مثل مسئله موشکی بالستیکی ایران  و همچنین مسائل منطقه‌ای  و مسائل دیگری را پوشش دهد؟ گفت: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد چون آن‌چنان که در برجام پیش‌بینی می‌شد آورده‌ای نداشتند؛ ملت ایران شاهد آنچه که در برجام آمده، برای خود و زندگی خود نبوده است و دلیل آن، عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن به تعهد توسط اروپایی‌ها بوده است.

دکتر رئیسی بیان کرد: تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و پایبند باشند.

آقای رئیسی اظهار کرد: مسائل منطقه‌ای و یا مسائل موشکی قابل‌مذاکره نیست. مسئله‌ای که مذاکره و توافق شده قرارداد آن منعقدشده و آمریکا متعهد شده عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایسنا که درباره ترکیب احتمالی اعضای کابینه دولت سیزدهم پرسید، گفت: همان‌طور که بارها اعلام کردم من به‌صورت مستقل وارد میدان شدم. از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب، شخصیت‌های بزرگ تشکر می‌کنم و صمیمانه سپاسگزارم، اما من برای تشکیل دولت خودم را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وام‌دار ملت خواهم بود.

رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به تشکیل دولت آتی افزود: در تشکیل دولت، نگاه من به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است. این‌ها شاخص‌هایی است که حتماً موردتوجه من خواهد بود. اما توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنید.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: ما برتر از این سامانه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهیم نه فقط اصحاب رسانه که نخبگان کشور و همه آحاد مردم با شاخص‌هایی که آنجا اعلام می‌کنیم افرادی که در هر کوی و برزن موردنظرشان هست و فکر می‌کنند به‌عنوان یک خدمتگزار و مدیر در دولت آتی می‌تواند تأثیر داشته باشد حتماً معرفی کنند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: من در این قضیه از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم و در این سامانه‌ای که تا چند روز دیگران ان‌شاءالله در اختیار همگان قرار خواهد گرفت حتماً پیشنهادات خود را در مورد اشخاص مختلف ارائه خواهیم دادان ان‌شاءالله برنامه مردمی محور شایسته خواهی بود.

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار cctv چین، که پرسید همه می‌دانند ایران و چین دارای روابط جامع و راهبردی هستند و چین امنیت زیادی برای توسعه روابط خودش با ایران قائل است، انتظار شما از رابطه بین دو کشور چیست؟ گفت: دولت‌های مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روابط با چین را دنبال می‌کردند، امروز هم روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد.  ما حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش و روابط خوبمان با چین را دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور رئیسی افزود: در بخش سیاست خارجی طرح جامع را به‌عنوان یکی از اسناد و در واقع توافق دو کشور دنبال می‌کنیم، لکن اجرایی کردن این طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه پرس تی وی که پرسید با توجه به پافشاری آمریکا و مواردی مانند عدم لغو تمامی تحریم‌ها و نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در گفت‌وگوهای وین، سیاست شما برای آینده مسیر احیای برجام و وادار کردن آمریکا برای لغو تحریم‌ها چیست؟ گفت: توضیح دادم آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بوده و اعلام شده، این است که اقدامات هسته‌ای ما مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی دارد.

آقای رئیسی ادامه داد: اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی کاملاً در چارچوب قوانین بین‌المللی و مقررات انجام شده است.


رئیس‌جمهور منتخب گفت: سؤال من این است که علی‌رغم اینکه طبق اعلام خود آن‌ها اقدامات جمهوری اسلامی در چارچوب مقررات انجام‌شده است چرا موانع و مشکلات پیش پای اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند و حال این‌که به اعتراف مکرر خود آن‌ها اقدامات هسته‌ای هیچ‌گونه مشکلی تاکنون نداشته است.

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤال خبرگزاری AFP فرانسه که پرسید شما  دکتر سید محمد بهشتی را الگوی حکمرانی نامیده بودید، چه نسبتی بین دیدگاه‌های شما برای حکمرانی و نظریات ایشان وجود دارد، گفت: در آستانه ایام شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی هستیم ۷ تیر سالروز شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن یاران ایشان جلوه‌ای از سیاه دلی منافقین و جنایت هولناک آن‌ها است؛ و یک جلوه‌ای از حمایت برخی کشور‌های مدعی حقوق انسان و حقوق بشر از منافقین است.

چرا قاتلان شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر امروز پناه خودشان را بعضی از کشورهای غربی قرار داده‌اند؟!

دکتر رئیسی افزود: سؤال ما این است که چرا قاتلان شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر امروز پناه خودشان را بعضی از کشورهای غربی قرار داده‌اند؟! آنانی که مدعی حقوق انسان و حقوق بشر هستند چه پاسخی به افکار عمومی و رسانه‌های جهان می‌دهند که کشور آن‌ها پناهگاه برای کسانی شده که رسماً اعلام کردند ۱۷ هزار نفر را در کشور ما به خاک و خون کشیدند که یکی از آن‌ها شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی است.

رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: شخصیت آیت‌الله بهشتی شخصیت بسیار جامعی بود. از جلوه‌های مهم درسیره زندگی آیت‌الله بهشتی اخلاص، عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی ایشان بود.

دکتر رئیسی گفت: من به عنوان یک شاگرد مکتب ایشان به نظرم آنچه که آیت‌الله بهشتی را بسیار شاخص می‌کرد مسئله توجه ایشان به مردم و مردم باوری بود در دنیا اسم مردم را همه سیاست‌مداران و سیاست ورزان می‌برند، اما بعضاً تشریفاتی است.

آقای رئیسی تأکید کرد: امام (ره) و آیت‌الله بهشتی مردم را باور داشتند و این توجه به مردم به‌اصطلاح تشریفاتی نبود و حقیقتاً به مردم علاقه‌مند بودند.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: من هم تأکید دارم به‌عنوان یک طلبه خدمتگزار ارزش قائل باشم برای مردم‌داری و توجه به مردم و سازوکارهای کارآمد در نظام را دنبال کنم.

دکتر رئیسی افزود: ایشان از چهره‌هایی بود که ساختار سازی برای نظام را دنبال کرد. من ساز و کارها و ساختارها را برای مدیریت انقلابی در کشور بسیار مهم و مؤثر می‌دانم.

آقای رئیسی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا در خصوص قیمت کالا‌های اساسی که علی رغم تلاش‌های دولت همچنان شاهد افزایش آن هستیم گفت: موضوع کالا‌های اساسی در اولویت دولت است.

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه نظارت بر زنجیره تامین، تولید و مصرف کالا‌های اساسی مردم جزو اولویت‌های دولت خواهد بود اظهار داشت: اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره و کالا‌های اساسی را حتما با دلار و به نحوی با خارج از کشور در یک کار میان مدت و طولانی مدت قطع کنیم، به نحوی که ملت ما در تامین کالای اساسی به یک خود کفایی واقعی برسد.

دکتر رئیسی ادامه داد: این کار را در کشور اجرایی می‌دانیم و جزو برنامه‌های ماست و حتما از ابتدای قضیه، خودکفایی ملت و کشور را نسبت به کالا‌های اساسی کلید خواهیم زد.

حجه الاسلام رئیسی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه المیادین مبنی بر اینکه نظر شما در واکنش برخی مسئولین اسرائیلی که حضرت‌عالی را خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور ایران قلمداد کردند چیست؟ گفت: سؤال ما این است که رژیم صهیونیستی، پاسخ مردم فلسطین و کسانی که حق آنها غصب شده را چگونه خواهند داد؟

رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: جمهوری اسلامی بارها اعلام کردند، طرح ما آن است که به آراء عمومی مراجعه کنند، فلسطینیان صاحب فلسطین هستند، قبل از اینکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما وحشت کند از ناحیه مردم فلسطین، گروه‌های مقاومت و کسانی که حق آنها را ضایع  کرده باید بترسد و امروز آنکه ابتکار عمل در میدان را در دست دارد قطعاً مجاهدان فلسطینی خواهند بود.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی همانی است که امام فرمودند و هم در قانون اساسی ما تصریح‌شده و همواره حامی مظلومان خواهد بود، فلسطین مظلوم واقع شده و ما حامی فلسطین خواهیم بود.

رئیس‌جمهور منتخب در خصوص مسئله یمن هم بیان داشت:  یمن باید هرچه زودتر توسط خود یمنی‌ها تدبیر و مدیریت شود و هرگونه دخالت سعودی‌ها و کشورهای حامی سعودی در هجوم به کودکان، زنان، خانه و سرزمین یمنی‌ها باید متوقف شود.

دکتر رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند که جنگ علیه مردم یمن باید هرچه سریع‌تر متوقف و یمن باید به‌دست خود یمنی‌ها اداره شود و آن‌ها باید تصمیم بگیرند  که چگونه یمن را اداره کنند.

دکتر رئیسی تأکید کرد: ما بر توقف هر چه سریع‌تر  حملات سعودی‌ها علیه مردم مظلوم یمن همچنان تأکید می‌کنیم.

رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در خصوص  رابطه با کشور عربستان نیز اظهار داشت:  رابطه با همه کشورها  و تعامل با آن‌ها به‌ویژه با کشورهای همسایه  جزو اولویت‌های ماست و در بازگشایی سفارتخانه‌ها میان دو کشور، مانعی از طرف جمهوری اسلامی نیست و این سیاست را قبلاً اعلام کردیم و روابط با عربستان و دیگر کشورها هیچ مانعی ندارد.


دکتر رئیسی در بخش پایانی این نشست خبری خاطرنشان کرد:  همچنان که دولت خود را نسبت به امنیت مردم در داخل کشور موظف می‌داند نسبت به ایرانیان خارج از کشور هم خود را وظیفه مند می‌داند، آنها ایرانی هستند و ما نسبت به آنها هم مسئولیت داریم.

آقای رئیسی با بیان اینکه باید ورود ایرانیان به کشور تسهیل شود، اظهار داشت: این مسئله باید از طرف همه دستگاه‌های مربوطه مدنظر قرار گیرد.

دکتر رئیسی  با بیان باید سرمایه‌گذاری در کشور توسط ایرانیان خارج از کشور در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: ایرانی که در خارج از کشور درآمدی کسب کرده بهترین مکان، امن‌ترین مکان برای سرمایه گذاریش داخل ایران است چرا که این سرزمین، سرزمین آبا و اجدادی آن است.

وی با بیان اینکه امنیت لازم برای این سرمایه‌گذاری به‌طور کامل وجود دارد، بیان داشت: امنیت برای همگان است. همه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بدانند که امروز جمهوری اسلامی جز امن‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و این امنیت را دولت برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند تا بدانند وطنشان و خاکشان حتماً برای آن‌ها و برای ما نیز اولویت سرمایه‌گذاری را حفظ خواهد کرد.

آقای رئیسی از ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای برای ایده‌ها خبر داد و گفت: اگر افرادی از نخبگان، اصحاب رسانه، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد ایده‌ای برای اداره دولت و برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دارند ما در این بانک ایده‌ها از ایده‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم و حتماً ایده‌های آن‌ها می‌تواند برای دولت گره‌گشا باشد.

دکتر رئیسی ادامه داد: استقبال از نظرات و دیدگاه‌های عزیزان برای ما بسیار مغتنم است.

وی بابیان اینکه ارتباط مردم با بنده از طریق اقوام خویشان و بستگان نباید تنظیم شود، گفت: بستگان و اقوام جایگاه خودشان را دارند و محترم هستند، اما احترام با مردم ارتباط از طریق اقوام و خویشان و بستگان نیست.

دکتر رئیسی با بیان اینکه ما سامانه‌ای را برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی فعال خواهیم کرد، اظهار داشت: این ارتباط یک ارتباط کاملاً سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده است غیرازآن حضور در اجتماعات مردمی که ان‌شاءالله کرونا از بشریت و از صفحه روزگار ریشه‌کن شود تا ما بتوانیم این ارتباطات را با همه محافل افزون کنیم.

رئیس‌جمهور منتخب بابیان اینکه در برنامه‌های دولت ارتباط علی‌دوام با همه سطوح جامعه جز برنامه کاری بنده، به‌عنوان خادم جمهور خواهد بود، اظهار داشت: ان‌شاءالله ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های مدیرانی که همکار من خواهند بود، باشد.

دکتر رئیسی در پایان بابیان اینکه جا دارد از اصحاب رسانه صمیمانه سپاسگزارم باشم آن هم با هر گرایش سیاسی و هر حوزه‌ای از حوزه‌های کاری چه استانی چه کشوری، رسانه‌های دیجیتال و مکتوب گفت: انصافاً در دوره انتخابات بهترین کانال ارتباطی با مردم و تبیین دیدگاه‌ها رسانه‌ها بودند و من در ادامه راهم معتقدم که رسانه‌ها نقش مهمی دراین‌ارتباط و دیدگاه‌های دولت برای مردم عزیزمان خواهند داشت.
 
انتهای پیام/*


کد مطلب: 17235

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/17235/رئیسی-آمریکا-موظف-تمام-تحریم-های-ظالمانه-علیه-ایران-رفع-کند

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir