کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجم نقدینگی سال ۹۹، ۳۴ هزار هزار میلیارد ریال شد

ایرنا , 18 خرداد 1400 ساعت 16:40

طبق اعلام بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان سال گذشته (اسفند ۹۹) ۳۴ هزار و ۷۶۱ هزار میلیارد ریال بود که ۴۰.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۸) رشد داشته است.


به گزارش ایصال نیوز، حجم و میزان رشد نقدینگی یکی از مواردی است که به عنوان مبنایی برای ارزیابی عملکرد مدیران اقتصادی به کار می‌رود. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت پولی و بانکی خود میزان نقدینگی در سال ۹۹را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش حجم نقدینگی در پایان سال ۹۹ برابر ۳۴ هزار و ۷۶۱ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با میزان نقدینگی در سال ۹۸ که برابر ۲۴ هزار و ۷۲۱ هزار میلیارد بود ۴۰.۶ درصد افزایش داشت.

اقتصاد بدون رشد نقدینگی، معنایی ندارد و وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است.

موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است. مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.

دولت‌ها همواره سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و مهمتر اینکه به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 16998

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/16998/حجم-نقدینگی-سال-۹۹-۳۴-هزار-میلیارد-ریال

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir