کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات

بورل: آزادی مطبوعات در جهان در معرض تهدید است

یورونیوز , 13 ارديبهشت 1400 ساعت 18:10

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید آزادی مطبوعات به شدت در معرض تهدید قرار دارد و روزنامه‌نگاران با افزایش فشارهای مالی و سیاسی، شرایط سختی را تجربه می‌کنند.


به گزارش ایصال نیوز، بورل که به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بیانیه‌ای صادر کرده می‌گوید از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۷۶ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته و بسیاری دیگر از کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در دنیا دستگیر، آزار و یا تهدید شده‌اند. 

و همچنین با اشاره به اینکه آزادی مطبوعات یک ارزش اساسی برای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود اضافه کرد که در سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ساز و کار اتحادیه اروپا برای حمایت از مدافعان حقوق بشر بهره‌مند شده‌اند و این اتحادیه اقدامات مهمی برای حمایت از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل انجام داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود اظهار داشت که اتحادیه اروپا سال گذشته موارد مختلف آزار و اذیت روزنامه‌نگاران مستقل در سراسر جهان را محکوم کرد و در حمایت از روزنامه‌نگارانی که بازداشت شده‌اند اقداماتی انجام داده است.

بورل همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا مصمم است در اروپا و خارج از قاره سبز اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد و تلاش کند با همراهی سازمان‌ها و ساز و کارهای بین‌المللی رویکردهای پیشگامانه جدیدتری برای حمایت از روزنامه‌نگاران در دستور کار قرار دهد.

او با اشاره به پیشنهاد کمیسیون اروپا برای قانون خدمات دیجیتال که هدفش پاسخگویی مستقیم در جهت ایمن‌تر و شفاف‌تر کردن روند اطلاع‌رسانی است تاکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان به اقدامات خود برای مقابله با انتشار اطلاعات دروغین ادامه خواهد داد و در عین حال تلاش می‌کند با همراهی شرکایش روش‌هایی تاثیر‌گذارتر برای حمایت از مدل‌های تجاری پایدار برای رسانه‌های مستقل بیابد.

بورل در پایان این بیانیه تاکید کرد که انتشار آزاد اطلاعات و آزادی بیان باید در همه جا ترویج و محافظت شود. این دیپلمات اسپانیایی با اشاره به اینکه این کار به نفع همه است ادامه می‌دهد که اتحادیه اروپا به مخالفت با هرگونه محدودیت در آزادی بیان و سانسور در هر سطحی ادامه خواهد داد چرا که اعتقاد دارد آزادی مطبوعات سنگ بنای جوامع دموکراتیک است و باید از این ارزش حفاظت شود.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه خود به مناسب این روز می‌گوید در یک سال گذشته تهدید‌های گسترده شامل ارعاب، آزار و اذیت و حملات خشونت آمیز علیه روزنامه‌نگاران در افغانستان شدت گرفته است.

این نهاد بین‌المللی از مقام‌های افغانستان خواست که اقدامات فوری برای محافظت بیشتر از خبرنگاران در دستور کار خود قرار دهد. 

انتهای پیام/*


کد مطلب: 16349

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/16349/بورل-آزادی-مطبوعات-جهان-معرض-تهدید

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir