کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز قدس

ایرنا , 13 ارديبهشت 1400 ساعت 11:50

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز جمعه پیش‌رو (۱۷ اردیبهشت) مصادف با روز قدس خبر داد.


نصرت الله لطفی روز دوشنبه در نشست خبری بزرگداشت روز قدس در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به اینکه هیچگونه راهپیمایی و تجمعی برای روز جهانی قدس نخواهیم داشت؛ برنامه جایگزین آن سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ساعت ۱۱ جمعه ۱۷ اردیبهشت خطاب به مردم ایران و جهان اسلام را به صورت زنده خواهیم داشت که از شبکه های داخلی و برون مرزی پخش می شود.

وی از برگزاری دو نشست تخصصی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت) خبر داد و گفت: یک نشست تخصصی با حضور نمایندگان حزب الله لبنان، جنبش اسلامی فلسطین و جنبش حماس در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می شود. نشست دیگر روز پنجشنبه در مسجد امام صادق میدان فلسطین با حضور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سفرای یمن و فلسطین در ایران و برخی شخصیت های خارجی بدون حضور مردم و با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهد شد سپس آیین برافراشتن پرچم فلسطین در میدان فلسطین را خواهیم داشت.

لطفی گفت: دومین کنگره بین المللی قدس شریف در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با سخنرانی شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی بیش از ۲۰ کشور به ریاست آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. 

به گفته قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کنگره قدس آستان قدس رضوی در ذیل کنگره بین‌المللی قدس شریف با ویژه برنامه‌هایی در جمعه ۱۷ اردیبهشت از جمله محفل بین‌المللی قرآنی و شب شعر قدس، گروه سرود چند زبانه برگزار می شود. 

وی با بیان این که هشتگ و شعار روز قدس با هدف ایجاد پویش‌های مجازی گسترده داخلی و بین‌المللی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی تعیین شده، اظهار داشت: شعار واحد عبارت است از «آزادی قدس نزدیک است» که هشتگ های آن عبارت است از #القدس اقرب، #قدس شریف_نزدیکیم و # quds_is_closer. 

همچنین آیین برافراشتن پرچم فلسطین در میادین و خیابان‌هایی با نام فلسطین یا قدس و خیابان‌هایی که هرساله مسیر راهپیمایی روز قدس بوده برگزار و همزمان پرچم رژیم جعلی صهیونیستی و شیطان بزرگ به آتش کشیده می شود. 

وی با اشاره به سایر برنامه های این روز گفت: پوستر و تمثال شهید حاج قاسم سلیمانی و به خصوص پرچم فلسطین و پارچه نوشته با شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا بر خودروهای در حال تردید شهری در روز قدس الصاق می شود. 

هماهنگی با شبکه شاد برای اجرای ویژه برنامه برای دانش‌آموزان، برگزاری کنگره زنان و قدس شریف در روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت با همکاری اتحادیه جهانی زنان مسلمان، برگزاری مسابقات فرهنگی در بستر فضای مجازی، طرح ویژه مأذنه مقاومت برای پخش سرودهای مرتبط با قدس و فلسطین از بلندگوهای مساجد، بقاع متبرکه و همچنین راه‌اندازی گروه‌های سرود سیار از دیگر برنامه های روز جهانی قدس است. 


ضرورت تبیین مساله فلسطین
لطفی گفت: گرچه هدف اصلی بزرگداشت روز جهانی قدس و در واقع یادگار برجسته و میراث ماندگار احیاگر اسلام ناب محمدی (ص)، دفاع از آرمان فلسطین، خنثی کننده توطئه نظام سلطه و صهیونیزم در به فراموشی سپردن مسأله قدس شریف به مثابه مسأله اول جهان اسلام است باید این موضوع مهم و پیام واقعی را مد نظر داشت و آن را تبیین کرد. 

وی روز قدس را شاخص صف بندی حق و باطل و مصداق این کلام حضرت علی (ع) دانست که «کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» و اظهار داشت: راهبرد کلی ما همیشه در ستیز با ستمگران و حامی مظلومین بودن است و زنده نگه‌داشتن آن یک وظیفه اعتقادی و دینی با ریشه قرآنی است که از همین منظر، روز قدس را روز اسلام و روز نبی اکرم (ص)  و روز مقابله مستضعفین با مستکبرین نام نهاده‌اند که اتفاقا پشتوانه امنیت ملی و امنیت کشور ما هم می‌باشد.

در هفتاد و سومین سال از اشغال قدس شریف با اهمیت مضاعف نسبت به سال‌های قبل که از چند جهت دارای وجه تمایز با قبل می‌باشد، رسالت خطیر و وظیفه مهمی متوجه همه ما به ویژه اصحاب رسانه می‌باشد.

وی وجه تمایز روز قدس امسال را در خیانت تعدادی از سران خود فروخته کشورهای عربی در برقراری ارتباط آشکار رسمی با رژیم جعلی صهیونیستی و همچنین ترور شهید محسن فخری‌زاده و نقش داشتن در ترور شهید قدس و مقاومت، سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین اقدامات خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز دانست. 
لطفی تاکید کرد: دفاع از فلسطین یعنی تجلی دفاع از اسلام و قرآن و مایه عزت و شرف، و مقاومت تنها راه احقاق حق ملت فلسطین و آزادی قدس شریف که به توفیق الهی در آینده‌ای نه چندان دور محقق خواهد شد.


جمهوری اسلامی ایران خاستگاه اصلی روز جهانی قدس
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: با عنایت به انتظار به حق از ایران اسلامی به عنوان خاستگاه اصلی روز جهانی قدس، منادی و پرچمدار دفاع از آرمان فلسطین، با وجود شرایط خاص کرونایی و محدودیت‌های مترتب بر آن، از چندین هفته قبل مبادرت به برنامه‌ریزی برای بزرگداشت مطلوب روز جهانی قدس صورت گرفت. 

وی با اشاره به فعالیت ها از تشکیل جلسات برنامه‌ریزی در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تشکیل ستادهای بزرگداشت در تمامی استان‌ها و برنامه ریزی ها در ستاد مرکزی هماهنگی امور فلسطین، کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و دیگر تشکل‌ها اعم از بعثه مقام معظم رهبری  در امور حج و زیارت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخن گفت. 

لطفی ادامه داد: با توجه به امکان‌پذیر نبودن برگزاری راهپیمایی پرشور سالیانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به تجربه موفق برگزاری راهپیمایی خودرویی و موتوری در یوم‌الله ۲۲ بهمن، با هدف برگزاری راهپیمایی سراسری خودرویی روز جهانی قدس، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت ولی مواجه شدن با موج جدید و رشد فزاینده و صعودی ویروس کرونا در این ایام و آمار بسیار بالای فوتی‌های روزانه تغییراتی در برنامه ها صورت گرفت. 

به دلیل تهدیدات جدی و نگرانی از شیوع دیگر انواع جهش‌یافته ویروس کرونا و ضرورت غفلت نکردن از پیشگیری از ابتلای بیشتر، حفظ سلامت مردم و پرهیز از عادی‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در جمع‌بندی هماهنگی‌های نهادی مقرر شد امسال هم همانند سال قبل هیچ تجمع و راهپیمایی حتی خودرویی نداشته باشیم.

دو هفته پیش لطفی در نشست هم اندیشی و بزرگداشت یوم الله قدس اعلام کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا همچون سال گذشته راهپیمایی نخواهیم داشت و با در نظر گرفتن سلامت مردم و پرهیز از عادی انگاری ویروس کرونا به رسالت دینی و انقلابی خود در دفاع از آرمان قدس خواهیم پرداخت. با توجه به وضعیت کنونی ویروس کرونا و اعلام سیر صعودی فراگیری این ویروس تا نیمه اردیبهشت هیچ راهپیمایی برای روز قدس نخواهیم داشت و راهپیمایی خودرویی نیز منتفی است.

به گفته قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ایران پرچمدار و منادی فلسطین و آرمان قدس شریف است و جهانیان و مردم فلسطین انتظار ویژه ای از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون و خاستگاه روز قدس دارد.

حضرت امام خمینی (ره) در شانزدهم مرداد ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری طی پیامی تاریخی خطاب به مسلمانان جهان درباره قدس و مساله فلسطین  فرمود: من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.

ایشان افزودند: من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن،‌ به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 16342

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/16342/سخنرانی-رهبر-معظم-انقلاب-اسلامی-روز-قدس

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir