کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کیسنجر: خطر جنگ آمریکا با چین بزرگترین مشکل کنونی جهان است

فارس , 12 ارديبهشت 1400 ساعت 18:45

وزیر خارجه دهه هفتاد میلادی آمریکا با انتقاد از رویکرد دولت این کشور در قبال چین گفت، این خطر وجود دارد که در دنیا نوعی جنگ سرد بین چین و ایالات متحده ایجاد شود.


به گزارش  ایصال نیوز، «هنری کیسینجر» وزیر خارجه دهه شصت و هفتاد میلادی دولت آمریکا اخیرا در اندیشکده «مک کین» در همایشی گفت که تیره شدن روابط با چین، بزرگترین مشکل برای آمریکا و جهان است.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» هنری کیسینجر در این زمینه گفت: «اگر نتوانیم این موضوع را حل کنیم، این خطر وجود دارد که در همه جای دنیا نوعی جنگ سرد بین چین و ایالات متحده ایجاد شود».

وی در این همایش با اشاره به ساخت بمب اتمی از سوی آمریکا و روسیه، جنگ سرد بین واشنگتن و مسکو و بهره‌وری از هوش مصنوعی گفت: «ما فناوری قدرتی را توسعه داده‌ایم که هفتاد سال پیش کسی تصور چنین اتفاقی در آینده را نداشت».

کیسینجر گفت: «اکنون به مسئله اتمی، مسئله فناوری پیشرفته نیز اضافه می‌شود. در زمینه هوش مصنوعی، اساساً مبتنی بر این واقعیت است که انسان شریک ماشین‌ها می‌شود و ماشین‌ها می‌توانند قضاوت خود را توسعه دهند».

وی گفت در حالی که اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد از قدرت نظامی گسترده‌ای برخوردار بود، اما چین از قدرت اقتصادی و تخصص فنی بیشتری برخوردار است.

کیسینجر افزود: «اتحاد جماهیر شوروی توانایی اقتصادی نداشت. آنها از ظرفیت فن‌آوری نظامی برخوردار بودند. آن‌ها مانند چین ظرفیت فناوری توسعه ندارند. چین علاوه بر قدرت نظامی قابل توجه، یک قدرت اقتصادی عظیم است.»

وی در خاتمه گفت که رویکرد دولت بایدن در قابل چین خصمانه است.

این سیاستمدار سرشناس آمریکایی پیشتر نیز گفته بود شکل گیری جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین او را به طور فزاینده‌ای نگران کرده و پیشرفت‌های فناوری را که موجب تغییر چشم‌انداز ژئوپولیتیک شده‌اند با آن مرتبط دانست.

به گفته او آمریکا به «طرز فکری جدید» نیاز دارد تا بتواند بفهمد جهان پیچیده‌تر از آن است که یک کشور بتواند به برتری یک‌جانبه از لحاظ راهبردی و اقتصادی دست یابد و هیچکس آن را تهدید نکند.

آمریکایی‌ها از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده، تقابل و تنش با چین را به طوری بی‌سابقه افزایش دادند. آمریکا وارد جنگ تجاری با چین شد، از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داد و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر برشمرد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 16331

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/16331/کیسنجر-خطر-جنگ-آمریکا-چین-بزرگترین-مشکل-کنونی-جهان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir