کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در آیین افتتاح طرح های ملی حوزه وزارت نیرو

روحانی: امسال باید تا حد امکان در مصرف آب و برق صرفه جویی کنیم

نگذاریم ضد انقلاب یاس را در میان مردم ما پخش کنند

9 ارديبهشت 1400 ساعت 12:31

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه امسال با کاهش 50 درصدی منابع آبی ناشی از کمبود بارش ها شاهد خشکسالی در کشور هستیم،‌ گفت: امسال همه ما باید بیش از سال های گذشته و تا جایی که امکان پذیر است در مصرف آب و برق مراعات و صرفه جویی کنیم.


به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی حوزه وزارت نیرو در استان های هرمزگان، مازندران و خوزستان در شصت و پنجمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، افتتاح های انجام شده در حوزه سد سازی، طرح های آبرسانی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب را برای تامین آب مورد نیاز مردم بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و گفت در این دولت کارهای بسیار ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.

دکتر روحانی با قدردانی از وزارت نیرو برای تلاش های انجام شده در زمینه تامین آب و برق مورد نیاز کشور، اظهار داشت: در سال های جنگ اقتصادی برخی از درآمدهای کشور کاهش زیادی یافت اما یکسری از درآمد های دیگر از جمله محصولات پتروشیمی  و همچنین  صادرات برق و گاز به میدان آمدند و به اقتصاد کشور کمک کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش مهمی از اقتصاد را سرمایه گذاری تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه نباشد کار به خوبی پیش نمی رود و ما نیازمند سرمایه هستیم تا بتوانیم خود را به بازار رقابتی برسانیم .

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اگر جهش و رونق تولید و درآمدهای ارزی می خواهیم باید بازار خود را توسعه دهیم ، تصریح کرد: تولید ما باید بیش از نیاز داخل باشد تا بتوانیم بازار صادراتی داشته باشیم و همچنین با توجه به بازار صادراتی، کمیت و کیفیت تولید داخلی را بالا ببریم.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه از آغاز سال 99 تا امروز به طور منظم و هفتگی شاهد افتتاح طرح‌های بزرگ و مهم عمرانی و خدماتی در کشور بوده‌ایم، گفت: امروز شاهد افتتاح پنجاه و سومین سد بزرگ ملی ، پنجاهمین تصفیه‌خانه آب و هشتاد و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور بوده‌ایم که بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک قرار دارد بسیار مفید است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تولید انرژی در کشور در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: درحالی که تا چند سال پیش بسیاری از فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل و بنزین را وارد می‌کردیم امروز و پس از عبور موفق از 3 سال جنگ تمام عیار اقتصادی، صادرکننده گازوئیل و بنزین هستیم و در تولید و صادرات گاز نیز حتی در فصول سرد و پرمصرف سال به یک پایداری و ثبات رسیده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه با اجرای برجام صادرات نفت ایران از حدود 1 میلیون بشکه در روز حتی در روزهایی به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسید، تصریح کرد: در آن ایام منابع خوبی از محل درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی تزریق شد که به سرمایه‌گذاری در آبادانی کشور اختصاص یافت و بسیاری از پروژه‌هایی که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، حاصل همین سرمایه‌گذاری‌ها است.

دکتر روحانی در ادامه به آغاز پویش «الف، ب، ایران» از سوی وزارت نیرو از اواسط سال 98 اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید همچنین تحول بزرگی در تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر اتفاق افتاده و حدود 80 درصد از ظرفیت تولید برق کشور از این محل در این دولت ایجاد شده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش وزیر نیرو، مبنی بر برنامه‌ریزی برای تداوم افتتاح پروژه‌های حوزه آب و برق تا پایان سال 1400، خاطر نشان کرد: بارها تکرار کرده‌ام که اگر چه دوره فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 100 روز دیگر به پایان می‌رسد، اما ما نباید فقط به فکر برنامه ریزی برای این چند ماه باشیم و همه اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها باید معطوف به همه سال 1400 باشد چرا که بحث ما بحث این دولت و دولت بعد نیست، بلکه موضوع پیشرفت کشور و آسایش مردم است.

دکتر روحانی با اشاره به آمار تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب کشور و مقایسه آن با تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب ساخته شده در دولت تدبیر و امید، تأکید کرد: این دستاوردها باید برای مردم تبیین شود تا ضدانقلاب فرصت نکند با تبلیغات دروغ و سوء، ذهن مردم را مشوش کرده و آنها را مأیوس کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالیم که امروز در شصت و پنجمین افتتاح پنج‌شنبه‌ها شاهد افتتاح پنجاه و سومین سد ملی، پنجاهمین تصفیه‌خانه و هشتاد و سومین تصفیه‌خانه فاضلابی بودیم که در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته و به اتمام رسیده است.

ایام بسیار مبارک، ماه مبارک رمضان، ایام میلاد حضرت امام مجتبی(ع)، امام صلح و صبر و امامی که وحدت دنیای اسلام و حفظ جامعه اسلامی به دست مبارک او انجام شد و حفظ جامعه اسلامی از انحراف به دست برادر برومندش حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و این دو عزیز که سید شباب اهل جنت به تعبیر پیامبر(ص) هستند، موجب فخر جامعه اسلامی برای ما شیعیان و برای همه مسلمانان جهان هستند.

ان‌شاءالله این ایام مبارک باشد.

بسیار خوشحالم که به طور منظم از آغاز سال 99 تا امروز، هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار مهم بوده ایم و امروز هم در شصت و پنجمین افتتاح شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مهم آب و برق به ارزش دو هزار و 600 میلیارد تومان هستیم.

برای کشور مسأله آب بسیار مهم است. وقتی سدی افتتاح می‌شود. یا یک مرکز شیرین‌سازی در کنار دریا کارش را آغاز می‌کند و آب آشامیدنی را در اختیار مردم می‌گذارد و یا کیفیت آب با تصفیه‌خانه آب بهبود پیدا می‌کند و یا چرخش آب با تصفیه‌خانه فاضلاب انجام می‌گیرد، بسیار اهمیت دارد.

کشوری هستیم که همیشه با خشکسالی مواجه هستیم. متأسفانه ترسالی‌ها وقتی شروع می‌شود خیلی کوتاه است و خشکسالی‌ها طولانی. امیدواریم خداوند این خشکسالی را که امروز شاهد آن هستیم، برای مدت طولانی برای مردم منطقه و مردم ایران عزیز مقرر نفرموده باشد.

ولی امسال با خشکسالی مواجه هستیم و تقریباً منابع آبی که از آسمان در اختیار ما قرار می‌گیرد، 50 درصد کاهش پیدا کرده است، تقریباً دوران بارش‌ها رو به اتمام است و ما به سمت هوای گرم و تابستان می‌رویم. بنابراین همه ما امسال باید بیش از سال‌های گذشته برای مصرف آب و مصرف برق، تا جایی که امکان پذیر است، مراعات و صرفه‌جویی کنیم.

سدهای ما مثل پارسال نیست، امروز بسیاری از ظرفیت سدهای ما خالی است و همچنین در بخش برق، نیروگاه هایی که برق‌آبی هستند، مسلماً امسال دچار مشکلاتی می‌شوند و ما باید ملاحظه بیشتری را داشته باشیم.

تشکر می‌کنم از وزارت نیرو، از وزیر محترم نیرو، تلاش بسیار زیادی در این سال‌ها انجام دادند هم برای آب و برق و هم برای صادرات برق که یک توانمندی بسیار زیادی در کشور ما ایجاد شد.

خدمت مردم عزیز بگویم شاید کمتر این نکته گفته می‌شود که در این سال‌هایی که جنگ اقتصادی داشتیم یعنی ازسال 97 به بعد، برخی از درآمدهای ما خیلی کم شد. تقریبا می‌توانیم بگوییم در مرز قطع شدن. اما یکسری درآمدهای دیگر به میدان آمدند و توانستند ما را کمک کنند.

همین بود که دنیا اینها را محاسبه نمی‌کرد. یعنی بخش پتروشیمی، فولاد، به صحنه آمدند. در صادرات گاز، توانستیم شرایط جدیدی را داشته باشیم، در صادرات برق توانستیم با شرایط جدیدی مواجه باشیم و بخشی از توان‌ و تولید برق‌مان را صادر کنیم و همچنیین در زمینه فرآورده‌های نفتی اینها چیزهایی بود که دشمن نمی‌توانست بفهمد و محاسبه کند.

مردم عزیز می‌دانند که قبل از دولت یازدهم در بسیاری از فرآورده‌ها، قدرت صادرات نداشتیم بلکه واردکننده بودیم گازوئیل و بنزین را وارد رمی‌کردیم.حتی گاز را در فصل زمستان وارد می‌کردیم و به اندازه‌ای که مورد نیاز ما بود، نداشتیم اما امروز هم صادرکننده گازوئیل و بنزین و گاز و برق هستیم.

بنابراین توانستیم در سایه برجام با شرایط جدید و با تحولاتی که در کشور ایجاد شد، با اقدامات بسیار ارزشمندی که شرکت‌های دولتی و خصوصی در بخش‌های مختلف انجام دادند از پایان سال 94 و سال های 95 و 96 یک سرمایه گذاری بزرگی در کشور کردیم.

یعنی برجام توانست درآمدهایی در نفت را در اختیار ما قرار دهد، نفت ما آن زمان قبل از برجام حدود 1 میلیون بشکه صادر می‌شد که البته قرار این بود که سال به سال هر 6 ماه صادرات نفت ما 20 درصد کاهش پیدا کند.این نفت یک میلیون یا 900 هزار و کمتر از یک میلیون بود، بعد از برجام رساندیم به 2 میلیون و 600، 700 هزار بشکه در روز برسانیم و بخش بزرگی از درآمدهایش رفت در صندوق توسعه و از صندوق توسعه برای طرح‌های بسیار مهم سرمایه گذاری شد.

 اینکه ما در برق و آب و تصفیه‌خانه‌ها، پتروشیمی و فولاد ،همه اینجاها شاهد رشد هستیم - البته ایثار و فداکاری مردم و جوان‌های ما و شرکت‌های دانش‌بنیان همه اینها نقش داشتند - اما مردم بدانند در بخش اقتصاد یک بخش مهم سرمایه‌گذاری است. سرمایه که نباشد، به قول معروف کمیت کار لنگ است وقتی سرمایه نباشد، نمی‌توانیم یک پروژه بزرگ اقتصادی اجرا کنیم ولو اینکه علم و دانش خوب هم داشته باشیم. فناوری‌های نو هم داشته باشیم.

ما نیازمند به سرمایه هستیم برای اینکه بتوانیم به تولید برسیم. تولید را به بازار برسانیم و البته باید تلاش کنیم همیشه تولید ما بیش از نیاز داخلی باشد برای اینکه بازار صادرات را هم بگیریم و با این بازار صادرات، کیفیت و کمیت را بالا ببریم.

اگر بازار صادرات نباشد، کمیت را نمی توانیم بالا ببریم برای اینکه 80 الی 84 میلیون جمعیت هستیم. اگر شما یک چیزی را 200 الی 300 میلیون تولید کردید، بقیه‌اش را می‌خواهید چه کنید باید انبارها پر شود، امکان‌پذیر نیست. پس بازار صادرات نیاز داریم و این بازار صادرات بر کمیت افزوده می‌کند.

وقتی کمیت افزوده می‌شود، اشتغال و تولید بالا می‌رود. قیمت جنس پایین می‌آید و وقتی صادر می‌کنیم کیفیت بالا می‌رود. برای اینکه وقتی جنسی را صادر می‌کنیم، در میدان رقابت دنیا هستیم. دیگران هم صادر می‌کنند. اگر جنس بی‌کیفیت صادر کنیم نمی‌توانیم بازار را تصاحب کنیم. بنابراین بازار بیرون برای کمیت و کیفیت تولید ما اصل است.

اگر جهش و رونق تولید می‌خواهیم و اگر حرکت بزرگ در تولید و اشتغال می‌خواهیم و درآمدهای ارزی می‌خواهیم باید بازارمان را توسعه دهیم و در زمینه برق خوشبختانه توانستیم حتی بازارهای بیرون را هم در اختیار داشته باشیم علاوه بر اینکه در داخل نیازمندی‌ها را تأمین می‌کنیم.

البته یک کار بزرگی هم در این دولت شد و آن در زمینه تولید برق تجدیدپذیر بود. استفاده از باد و نیروگاه‌های بادی، نیروگاه‌های خورشیدی اینها برای ما مهم بود در برق تجدیدپذیر 80 درصد مربوط به این دولت است یعنی در دولت یازدهم و دوازدهم تحقق پیدا کرده است. تشکر می‌کنم از وزارت نیرو، از سال 98 این کار پویش «الف، ب، ایران» را شروع کرد، در سال 98 شروع شد در سال 99 هم بود امسال سال 1400 است.

 نکته دیگری که امروز وزیر نیرو گفتند و برای من بسیار خوشحال‌کننده بود ، اینکه گفتند برنامه «الف، ب، ایران» برای دولت دوازدهم نیست، ما برنامه‌ریزی کرده ایم تا آخر سال، یعنی تا پایان سال 1400 هر هفته برنامه افتتاح داریم. حالا هم در دولت دوازدهم و هم در دولت سیزدهم.

این خیلی مهم است که وزارتخانه‌های ما به فکر این نباشند که این دولت کی تمام می‌شود. حالا هر وقت می‌خواهد تمام شود. بحث اساساً دولت نیست. بحث کشور، بحث ملت، بحث نیازمندی‌ها و وظیفه است. این نیست که بگوییم چون در این دولت هستیم باید خیلی بدویم و فعال باشیم وقتی این دولت تمام شد دیگری مسئول است پس ما نباید فعالیت کنیم، نه. هر کسی در حد توان‌اش در هر دولتی باشد، برای مردم عزیز ایران، سربلندی کشور، باید تلاش کند.

مردم ما دیدند این سدها علاوه بر اینکه آب را تأمین می‌کند و کشاورزی و صنعت را پشتیبانی می‌کند و زندگی مردم را حیات می‌بخشد در شرایط سیل هم بزرگترین مانع است یعنی آب را با دبی بالا پشت سد تحویل می‌گیرد با یک دبی قابل قبولی در قسمت خروجی رها می‌کند، خیلی مهم است برای حفظ بخشی از استان‌های ما که معمولاً در طول تاریخ در هر برهه‌ای بخاطر بارندگی‌های شدید مخصوصاً در فصل بهار، آخر زمستان، اوایل بهار دچار مشکل می‌شوند و این سدها می‌تواند مانع بزرگی از سیلاب ها باشد.

همین امروز هم سدی در سد بالارود در اندیمشک افتتاح شد که یکی از وظایف‌اش همین است که در شرایط سیلابی شدن منطقه می‌تواند از شهرستان اندیمشک، اطرافش و مزارع مردم حفاظت کند که کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام گرفته است.

مردم عزیز ما بدانند برغم همه مشکلاتی که در این 4 سال اخیر در جنگ اقتصادی و کرونا داشتیم . شما آمار و ارقام را می‌توانید مقایسه کنید. امروز پنجاهمین تصفیه‌خانه آب را افتتاح کردیم، در کل تاریخ 169 تصفیه‌خانه داریم. همه تصفیه‌خانه‌هایی که داریم. شما می‌بینید 50 تصفیه‌خانه مربوط به این دولت می‌شود، رقم‌ها رقم‌های بالایی است. گاهی یک سوم، گاهی بیش از یک سوم، گاهی حدود یک سوم، در این 8 سال به اندازه کاری که در تاریخ ایران شده، قبل و بعد انقلاب، این نشان می‌دهد که همه تلاش و کار کردند.

این واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم و به مردم امید بدهیم نگذاریم ضد انقلاب و رسانه‌های خارجی یأس را در میان مردم و جامعه ما پخش کنند و ذهن مردم را مشوش کنند .

با همه توان‌مان کار کردیم البته در شرایط جنگ اقتصادی. اگر جنگ اقتصادی نبود، کارمان چند برابر بود.

اگر کرونا نبود، شرایط ما به مراتب بهتر بود در شرایط کرونا 1.5 میلیون نفر جمعیت ما بیکار شدند این جای تردید نیست مشکلات برای ما ایجاد شده است اما در عین حال روند توسعه کشور را ادامه دادیم و الحمدالله این روند تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.

امروز خوشحالیم که پنجاه و سومین سد ملی را در دولت تدبیر و امید افتتاح کردیم، هشتاد و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم، معلوم است، مسیر، مسیر حرکت و جهش و توسعه است.

ان‌شاء الله این مسیر را تا پایان ادامه می‌دهیم مردم عزیز ما هم با همه توان برای آبادانی و سربلندی ایران عزیز تلاش خواهند کرد.

ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*


کد مطلب: 16276

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/16276/روحانی-امسال-باید-حد-امکان-مصرف-آب-برق-صرفه-جویی-کنیم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir