کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمالوندی: ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید

به سرعت در موقعیتی بهتر از قبل از برجام قرار می گیریم

العالم , 18 فروردين 1400 ساعت 12:39

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته، میزان اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید.


به گزارش ایصال نیوز، بهروز کمالوندی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، اظهارداشت: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

وی ادامه داد: تا امروز ۵۵ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم.

کمالوندی گفت: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.

وی افزود: الان ما حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام ۱۲ هزار و پانصد سو بود.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژ‌های جدید در سال‌های گذشته، گفت: ممکن است امروز تعداد سانتریفیوژ‌های ما کم شده باشد، اما به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوز‌ها مثل IR۶ که ۸ برابر سانتریفیوژ‌های نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ما افزایش یافته است.

دکتر کمالوندی ادامه داد:در حال حاضر ما هزار ماشین IR۲M داریم که مستقر شده اند و یا یک آبشار IR۴ راه اندازی شده و آبشار دوم این سانتریفیوژ هم راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:با توجه به مصوبه مجلس، یک آبشار IR۶ انجام شده و آبشار‌های بعدی هم در راه است و با این روند که پیش گرفته شده است سرعت غنی سازی ما نسبت به قبل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: اگر ما در یک زمانی ۹ تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان ۵ تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به سرعت هر آنچه مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به سرعت در موقعیتی قرار میگیریم که بهتر از قبل برجام است.

آقای کمالوندی گفت: در حوزه غنی سازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصله‌ای صد‌ها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشین‌ها داریم.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 15886

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/15886/کمالوندی-ذخایر-اورانیوم-۲۰-درصد-ایران-۵۵-کیلوگرم-رسید

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir