کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

روحانی: واکسیناسیون کرونا طی روزهای آتی و بر اساس اولویت های تعیین شده آغاز می شود

کاهش آمار رعایت دستورالعمل های بهداشتی به 75 درصد نگران کننده است

18 بهمن 1399 ساعت 12:46

رئیس جمهور با بیان اینکه با ورود اولین محموله واکسن، واکسیناسیون طی روزهای آتی و بر اساس اولویت هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین کرده است، آغاز می شود، تصریح کرد: این هفته وقتی اعلام می‌شود واکسیناسیون شروع شد، تبدیل به عادی‌سازی نشود، باید پروتکل‌ها را همچنان برای یک مدت طولانی مراعات کنیم.


به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که همه دستگاه ها برای پیشبرد طرح واکسیناسیون در کشور آماده اند و در این چارچوب، کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای، در اولویت دریافت واکسن هستند.

رئیس جمهور اظهارداشت که با ورود بخش های دیگری از واکسن های خریداری شده، تا قبل از عید به طور قابل ملاحظه ای در کشور واکسیناسیون انجام می گیرد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا پیر و جوان نمی شناسد،رعایت دقیقتر و گسترده تر دستورالعمل های بهداشتی را ضروری خواند و گفت: در این ایام شاهد بودیم آقایان میناوند و انصاریان؛ از ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروف کشورمان، در اثر این پاندمی به رحمت خدا رفتند و این هشداری  برای همه مردم است.

رئیس جمهور افزود: مجموع شرایط کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم امیدوار باشیم اگر همه با هم همکاری کنیم جلوی موج چهارم این پاندمی را بگیریم. کاهش ترددها، تجمع ها و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی ضروری است.

دکتر روحانی کاهش آمار رعایت کنندگان دستورالعمل های بهداشتی از 81 درصد به 75 درصد را نگران کننده خواند و گفت: هر چه میزان رعایت پروتکل ها‌ کاهش پیدا کند، باید انتظار داشت که در هفته های بعد از آن، شاهد افزایش آمار ابتلا و فوتی ها باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه 3 موضوع مهم درباره پاندمی کرونا وجود دارد، افزود: مسأله اول پیشگیری است که خوشبختانه امروز در دنیا اتفاق نظر نسبتاً قاطعی درباره راهکارهای آن یعنی استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از اجتماعات و دورهمی‌ها وجود دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: موضوع دوم درمان بیماری است که تاکنون درمان قطعی و مؤثری برای این بیماری به دست نیامده است و مسأله سوم واکسیناسیون و ایجاد ایمنی جمعی از طریق آن است که سازمان جهانی بهداشت بخاطر شرایط خاص پاندمی کرونا مجوزی اضطراری برای استفاده از تعدادی واکسن را صادر کرده است، اما با این حال تا رسیدن به سطح قابل قبولی از واکسیناسیون مسیری طولانی باقی مانده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: حتی اگر همه امکانات فراهم باشد و تعداد کافی واکسن تولید شده باشد باز هم دو مرحله واکسیناسیون نزدیک به 8 میلیارد نفر جمعیت جهان یا حداقل واکسیناسیون 60 درصد از این جمعیت زمان زیادی را می‌طلبد.

دکتر روحانی با اشاره به ورود اولین محموله واکسن به کشور، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها خودشان را برای واکسیناسیون عمومی آماده کردند و واکسیناسیون از همین هفته، مصادف با دهه مبارک فجر و جشن ملی ملت ایران با اولویت کادر درمان آغاز می‌شود و لازم است از مسئولین وزارت بهداشت و بویژه وزیر محترم بهداشت و همه کسانی که برای تهیه واکسن زحمت کشیدند، تشکر کنیم.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسن‌های در حال ساخت داخلی( پاستور، رازی و برکت) نیز تا قبل از پایان فصل بهار سال بعد به مرحله استفاده برسند، گفت: حتی اگر تعداد کافی واکسن در دسترس باشد، باید بدانیم که واکسیناسیون گسترده زمان زیادی را می‌طلبد و حتی پس از واکسیناسیون عمومی نیز از آنجا که اثربخشی هیچ کدام از واکسن‌ها صد در صد نیست، ضرورت دارد، پروتکل‌های بهداشتی با دقت کامل اجرا شوند و از همه رسانه‌ها می‌خواهم که همچنان مردم را به رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی کرونا است و خوشحالیم در مجموع شرایط کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم امیدوار باشیم اگر همه با هم همکاری کنیم جلوی موج چهارم این پاندومی را بگیریم و این امیدواری وجود دارد.

مردم عزیز باید مراعات کنند. مخصوصاً اینکه در این اواخر می‌بینیم کم کم این ویروس سن و سال هم نمی‌شناسد. قبلاً حالی‌اش بود که این 60 به بالاست و باید برود سراغش ولی الان سن و سال مطرح نیست و این ایام هم دیدیم 2 نفر از ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروف آقایی میناوند و آقای انصاریان در اثر این پاندومی به رحمت خدا رفتند و این هشداری است برای همه مردم که مراقبت دقیق‌تر و بیشتری را در این زمینه انجام دهند.

در نیمه ماه بهمن هستیم و به مرز یکسالی این بیماری در ایران می رسیم، روزهای پایانی بهمن پارسال بود که متوجه شدیم این ویروس وارد کشور شده است، ممکن است یک هفته، ده روز، آن وارد شده بوده ولی  روزی که متوجه شدیم و آزمایشات مثبت اعلام شد نسبت به 2 نفر اولی که از آنجا آغاز شد، به آخر بهمن مربوط می شود..

این پاندومی شرایط بسیار ویژه‌ای را در سراسر دنیا بوجود آورده است. اولین مسأله پیشگیری است. همه می‌دانیم در یک بیماری‌ که اپدمیک است و مردم را مبتلا می‌کند، بهترین راه پیشگیری است. در پیشگیری هم به نظر من نسبت به راه‌های پیشگیری یک اتفاق نظری وجود دارد. یعنی ماسک، فاصله ‌گذاری و شستن دست به طور منظم، کاهش ترددها و تجمع‌ها، به عنوان مواردی است که تقریباً در دنیا روی آن اتفاق نظر وجود دارد و باید تلاش کنیم که در این زمینه حرکت رو به جلو باشد.

آماری که هفته قبل در همین جلسه مطرح شد، نشان داد که پروتکل‌ها کمتر مراعات می‌شود، اعلام شد 81 درصد. این هفته اعلام شد 75 درصد و مرتب به سمت کاهش حرکت می‌کنیم. هر چه پروتکل‌ کاهش پیدا کند، بعد از چند هفته افزایش بیماری را می‌بینیم و بعد از چند هفته افزایش فوتی‌ها را مشاهده می‌کنیم که برای همه دردناک خواهد بود.

در اینجا خواهش می‌کنم که در هفته‌های پیش رو مراعات کنیم تا ایام عید خوبی را داشته باشیم. هم در اسفند خرید و فروش زیاد می‌شود و کسب و کار رونق پیدا می‌کند و هم مردم مسافرت‌هایشان بیشتر است.

اگر همه مراعات‌ها را انجام بدهیم و با یک موج جدید مواجه نشویم، عید هم می‌تواند ، عید خوبی باشد، ولی اگر مراعات نکنیم ممکن است معکوس شود و شرایط خوبی پیش رو نداشته باشیم.

مسأله دوم، مسأله درمان بیماری است. چون این بحث مطرح می‌شود، به هر حال این بیماری و این ویروس تا امروز یک درمان قطعی مؤثر ندارد. در یک شرایطی ممکن است تجویزهایی لازم باشد، به خاطر اینکه ممکن است این بیماری به بخش‌هایی از بدن آسیب می‌زند حالا برای اینکه آن بخش‌ها را ترمیم کنند، تجویزهایی از لحاظ پزشکی می‌شود ولی اینکه برای این ویروس یک داروی خاص و درمان خاص و روشنی وجود داشته باشد، تا امروز نداریم.

البته آن داروهایی که در دنیا معروف است و می‌گویند مؤثر است، ما هم در ایران دنیال ساختن همه آنها رفتیم و ساخته شده و در اختیار بیمارستان‌ها و بیماران است، بنابراین در این زمینه علیرغم اینکه قطعیتی نیست ولی کشور همه تلاش خود را انجام داده است.

موضوع سومی که راجع به این بیماری مطرح است و در هفته‌های اخیر خیلی در رسانه‌های بیگانه سر و صدا شد، موضوع واکسیناسیون است.

امروز می بینیم درمورد یکی از راه‌های ایمن‌سازی به این نقطه رسیدند که از طریق واکسیناسیون بتوانند به یک ایمنی جمعی بوجود بیاورند، البته این کار اگر طبق معمول می‌خواست انجام بگیرد، به این زودی‌ها به این واکسن نمی‌رسیدیم و مراحلی که به طور معمول واکسن باید طی کند، هنوز باید یکسال و دو سال دیگر منتظر می‌ماندیم تا به یک واکسن مطمئن برسیم.

بخاطر اینکه این بیماری تلفات زیادی می‌گرفت و شرایط بسیار مشکلی را در کشورها بوجود آورده بود، ناچار شدند که سازمان جهانی بهداشت یک مجوز اضطراری را صادر کرد که این مجوز یک مجوز معمولی نیست اما بخاطر اینکه خطر مهمی داشت جان انسان‌ها را تهدید می‌کرد، این مجوز صادر شد.

در دنیا واکسن‌های مختلفی ساخته شد. شاید 140 الی 150 واکسن را دنبال ساختنش رفتند. آنهایی که اخیراً خیلی معروف شده است 6 الی 7 واکسن است که در دنیا معروف شدند و استفاده می‌شود.

اما در عین حال باید بدانیم که جمعیت بشر، یک جمعیت نزدیک به 8 میلیاردی است. 7.8 دهم میلیارد جمعیت انسان‌هاست. اگر بخواهیم همه این 8 میلیارد نفر را واکسن بزنیم، باید 8 میلیارد واکسن تهیه شود و به این زودی‌ها تهیه نمی‌شود، اگر هم برای همه 8 میلیارد نیاز نباشد، یک بخش بزرگی از جمعیت باید واکسن بزنند و این مسأله بسیار مهمی است.

در هر کشوری هم اگر بگوییم 60 الی 70 درصد باید واکسن بزنند تا ایمنی جمعی درست شود. باز هم رقم، یک رقم بسیار عظیم و بزرگی می‌شود. اصلاً کسی که می‌خواهد واکسن تزریق بکند و جایی که واکسیناسیون انجام بگیرد، اینجوری نیست بعد هم اینکه، واکسن معمولاً 2 مرحله‌ای است. یک بار زده شد چند هفته بعد دو مرتبه باید واکسن تزریق شود. بنابراین مشکلات خاص خود را دارد.

ما هم در ایران یک جمعیت بزرگ 80 الی 84 میلیون هستیم و باید عدد قابل ملاحظه‌ای واکسن به آنها تزریق شود و لذا بر مبنای اولویت، کار را شروع می‌کنیم حالا اگر همه واکسن هم فراهم شود، امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که در یک و دو روز انجام داد.

در کشور هشتاد و چند میلیونی ایران اگر بخواهد واکسن اجرا شود، 7 ماه الی 10 ماه، و اگر همه سرعت و توان‌مان را بکار بگیریم 5 الی 6 ماه زمان می‌برد و یک روزه نیست. 5 الی 6 ماه زمان می‌برد، برفرض اگر واکسن‌ها هم آماده باشد و تزریق کنیم.

بنابراین همه دستگاه‌ها خودشان را آماده کرده اند برای اینکه واکسیناسیون در ایران ان‌شاء الله در زمان ممکن  انجام بگیرد، خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شده است و در همین هفته واکسیناسیون آغاز می‌شود و این جای بسیار خوشحالی است.

تشکر می‌کنم از وزیر محترم بهداشت، بانک مرکزی، وزیر خارجه، سفرای ما و هواپیمایی و وسیله حمل و نقل، که همه دست به دست هم دادند و امروز به واکسیناسیون رسیدیم.

پس همین هفته، یعنی هفته دهه مبارک فجر و هفته جشن ملی کشور، قبل از 22 بهمن و در روزهای آینده واکسیناسیون طبق اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند، آغاز می شود و این برای ما بسیار خوشحال‌کننده است.

اول کادر درمان، وقتی این واکسن را در 2 مرحله بگیرند اطمینان بالایی حاصل می‌شود. آنها بیشتر در معرض خطر هستند و نگرانی بیشتری دارد. بعد از آن برای سالمندان و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، اجرا می‌شود. کار بسیار خوبی بود که با همه سختی‌ها و مشکلاتی که داشتیم انجام شد.

ان‌شاء الله در ماه فوریه، که الان در ماه فوریه هستیم، واکسن‌های دیگر به دست ما می‌رسد و یک بخشی از آن هم در ماه بعدی (مارس) به دست ما می‌رسد. ان‌شاء الله قبل از عید این واکسیناسیون به طور قابل ملاحظه‌ای در کشور در مراحل مختلف درمورد افرادی که مسن هستند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین کادر درمان، انجام خواهد شد

ان‌شاء الله امیدواریم تا اوایل فروردین همه اینها انجام بگیرد. و امیدواریم سال آینده شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار وقتی به فصل تابستان می‌رسیم ان‌شاء الله واکسن‌های داخلی (واکسن پاستور) به دست ما برسد و آن واکسنی که مشترک درست می‌شود، زودتر بتوانیم واکسن رازی و برکت را آماده کنیم و امیدواریم سال آینده شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

اما حتی اگر همه واکسن‌ها آماده و تزریق شود، به دلیل اینکه خود واکسیناسیون یک زمان 6 ماهه‌ای نیاز دارد و اثر آن واکسن‌ها صد در صد نیست و 90 الی 80 درصد است و 2 مرحله هم باید این کار انجام بگیرد، ما باید تا یک سال آینده خودمان را برای اینکه همه پروتکل‌ها را همچنان مراعات کنیم، آماده کنیم  تا اینکه از این خطر عبور کنیم و مشکلی برای کشور نباشد.

از همه وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها، صدا و سیما خواهش می کنم همچنان این هشدار را به مردم بدهیم. این هفته وقتی اعلام می‌شود واکسیناسیون شروع شد، تبدیل به عادی‌سازی نشود که بگویند الحمدالله واکسن رسید و حالا امروز نه، یک یا دو ماه دیگر نوبت این و آن می‌شود. نه. باید پروتکل‌ها را همچنان برای یک مدت طولانی مراعات کنیم تا ان‌شاء الله از این مشکل عبور کرده باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*


کد مطلب: 14653

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/14653/روحانی-واکسیناسیون-کرونا-طی-روزهای-آتی-اساس-اولویت-های-تعیین-شده-آغاز-می-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir