plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۲۳۰۹۳
تلاش برای صلح و تعامل در بحبوحه آشفتگی جهانی

ارائه ابتکار «امنیت جهانی»، در مجمع آسیایی بوآئو، توسط رئیس جمهور چین

ما بشریت در یک جامعه امنیتی غیرقابل تقسیم زندگی می کنیم
ما بشریت در یک جامعه امنیتی غیرقابل تقسیم زندگی می کنیم. بارها و بارها ثابت شده است که ذهنیت جنگ سرد فقط و فقط، به چارچوب صلح جهانی ضربه می زند، هژمونی طلبی و سیاست قدرت، صرفاً صلح جهانی را به خطر می اندازد و رویارویی بلوک ها، فقط ناامنی را تشدید می کند. اینها برخی از اظهارات مهم رئیس جمهور چین درباره چالش‌های قرن بیست و یکم است که در مجمع آسیایی بوآئو مطرح شد.
ارائه ابتکار «امنیت جهانی»، در مجمع آسیایی بوآئو، توسط رئیس جمهور چین
به گزارش ایصال نیوز از گلوبال تایمز، شی جین پینگ، در کنفرانس سالیانه مجمع آسیایی بوآئو، که روز پنجشنبه به میزبانی هاینان، کوچکترین استان جمهوری خلق چین، برگزار شد؛ ابتکار «امنیت جهانی» را پیشنهاد کرد که بر تعهد به چشم انداز امنیت مشترک، جامع، تعاملی و پایدار تأکید می ورزد و با رد تصورات باقی مانده از جنگ سرد همچون سیاست های ائتلافی تقابلی و تقابل های بلوکی قدرت ها، بر مفاد این پیشنهاد امنیت جهانی، تأکید می کند.

رئیس جمهور چین در حالی که سخنران اصلی این مراسم بود و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی اظهارات خود را بیان می کرد، با استناد به یک ضرب المثل قدیمی از مجموعه نوشته های باستانی چینی "Guanzi" گفت: ثبات برای یک کشور رفاه به ارمغان می آورد در حالی که بی ثباتی یک کشور را به سمت فقر می کشاند.

شی اظهار کرد: ما بشریت در یک «جامعه امنیتی غیرقابل تقسیم» زندگی می کنیم. بارها و بارها ثابت شده است که ذهنیت جنگ سرد فقط چارچوب صلح جهانی را ویران می کند، هژمونیسم و ​​سیاست قدرت فقط صلح جهانی را به خطر می اندازد و رویارویی بلوک ها فقط نا امنی را تشدید می کند. تحلیلگران معتقداند که ارائه این پیشنهاد ضروری و فوری است زیرا در حال حاضر به شدت به ابتکاری برای همبستگی، امنیت و توسعه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیرات ناشی از بحران اوکراین بر ثبات و اقتصاد جهانی نیاز است. 

رئیس جمهور چین، ابتکار «امنیت جهانی» را پیشنهاد کرد که بر متعهد ماندن به چشم انداز امنیت مشترک، جامع، تعاملی و پایدار و توسعه همکاری ها برای حفظ صلح و امنیت جهانی تاکید دارد.

بر اساس اظهارات شی، چین؛ ذهنیت جنگ سرد را رد می کند، با یکجانبه گرایی مخالف است و به سیاست های جناحی و تقابل بلوکی نه می گوید.

این ابتکار همچنین با تلاش برای تثبیت امنیت خود به قیمت نا امنی دیگران یا استفاده ناخواسته از تحریم های یکجانبه و مداخلات خودخواهانه بلند مدت مخالف است، استانداردهای دوگانه را رد می کند و متعهد به حل مسالمت آمیز تعارضات و اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو و رایزنی است و از تلاش های دلسوزانه برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران ها حمایت می کند.

پیشنهاد ابتکاری «امنیت جهانی» شی، ابتکاری به موقع برای کشورها در جهت حمایت از چشم انداز امنیتی جامع و پایدار، در زمانی است که جهان با چالش های بی سابقه ای از نظر همه گیری و درگیری های ژئوپلیتیکی مواجه است و با استقبال بسیاری از محققان و کارآفرینان در انجمن آسیایی بوآئو همراه شد.

کشورها در سراسر جهان مانند مسافران یک کشتی هستند. از آنجایی که همه کشورها اکنون در یک کشتی هستند، ما نمی توانیم فقط از «کابین» مسافران خود (کشور خود) مراقبت کنیم. ما باید از کشتی خود نیز مراقبت کنیم!

یک دانشمند برجسته علوم سیاسی سنگاپور و محقق صاحب نام در موسسه تحقیقات آسیا و استاد دانشگاه ملی سنگاپور، در این باره به گلوبال تایمز می گوید: ابتکار عمل رئیس جمهور چین، باعث تقویت چندجانبه گرایی می شود. 

یک متخصص دیگر روابط بین الملل نیز معتقد است که در میان همه‌گیری طولانی، آشفتگی بین‌المللی و روند ضعیف بهبود اقتصاد جهانی، سخنرانی رئیس‌جمهور چین سیگنالی از صلح و ثبات را به جهان مخابره می کند باعث القاء اعتماد
می شود.

اینروزها، تلاطم های بزرگ در نظم بین المللی، پیوند بین توسعه و امنیت را برجسته کرده است. یک کارشناس امنیت بین الملل معتقد است، این پیشنهاد شی که همراستا با ابتکار توسعه جهانی که بر امنیت به عنوان مقدمه توسعه تاکید می کند، است، سبب می شود که به لحاظ منطقی، این دو ابتکار در یکدیگر ادغام شوند. رئیس جمهور شی، پیشتر در حین سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس، در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2021، ابتکار «توسعه جهانی» را برای هدایت توسعه جهانی به سمت مرحله جدیدی از رشد متعادل، هماهنگ و فراگیر در مواجهه با شوک های شدید ناشی از کووید 19، ارائه کرد.

با رد تقابل بین جناح های مختلف، تازه ترین راهکار پیشنهادی شی، همچنین بر ارتباط بین امنیت محلی و امنیت جهانی تأکید می کند. امنیت یک کشور، ارتباط تنگاتنگی با امنیت منطقه دارد و مسائل امنیتی نیز با مسائل دیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. تحلیلگران معتقداند که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی مسائل مهم امنیتی را حل کند.

الساندرو گولومبیوسکی تکسیرا، مشاور ارشد اقتصادی سابق رئیس جمهور برزیل، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت: درگیری روسیه و اوکراین ارجاع مهمی برای فهم مفهوم جدید چین از امنیت جهانی است. سیاست های یکجانبه، همانطور که از تلاش‌های آمریکا برای محاصره روسیه پس از درگیری، و موارد مشابه با پلتفرم‌های مختلف که از سوی ائتلاف‌ها بویژه ناتو می‌بینیم، رویکرد خطرناکی است، زیرا این کشورها فقط مراقب خود هستند و اثر سرریز ناشی از شوک جنگ را بر اقتصاد جهانی نمی‌بینند. از این منظر، فراخوان رئیس جمهور چین برای توقف استفاده از ظرفیت بلوک ها از جمله ناتو، علیه کشورها و لزوم احترام به منافع منطقه ای و جهانی، و ایده تلقی امنیت به عنوان رویه دیگری از سکه توسعه، برای من آشکارا قابل فهم است. کشورهایی که پیشرو هستند، مانند چین و ایالات متحده، مسئولیت دارند نه تنها به خود، بلکه به اوضاع جهانی نیز نگاه کنند. من می بینم که چین دارد تلاش می کند، صحبت می کند، توضیح می دهد که نمی خواهد درگیری داشته باشد. 

کارشناس دیگری با اشاره به اینکه پیشنهاد رئیس جمهور شی بسیار فوری و ضروری است، می گوید: جهان بر سر دوراهی سوق دادن به رویارویی هایی که در دوره جنگ سرد دیده شد یا به سمت چندجانبه گرایی، ایستاده است. درگیری روسیه و اوکراین ناشی از ذهنیت جنگ سرد و همچنین یک بازی ژئوپلیتیکی است که نه تنها امنیت منطقه را تضعیف می کند، بلکه بر ثبات جهانی نیز تأثیر می گذارد. هدف ابتکار «امنیت جهانی» خروج از رویارویی برای داشتن دیدگاهی کلی در مورد مسائل امنیتی در میان کشورها و مناطق مختلف است. گوئو می گوید: که این ابتکار عمل، رویکرد چینی برای ترویج صلح را ترویج می دهد.

در حالی که چین خواستار همبستگی جهانی برای مقابله با چالش‌های مشترک است، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه برای شرکت در گفت‌گو درباره چین، با شرکای اتحادیه اروپا در بروکسل بود که از سوی ناظران به عنوان جدیدترین اقدام ایالات متحده برای هماهنگی با اتحادیه اروپا برای نیل به هدف مهار چین تلقی شد. 

تحلیلگران می گویند که تضاد شدید به وضوح نشان می دهد که چه کسی در ترویج همکاری های جهانی مسئولیت نشان می دهد و ابتکار عمل را بر عهده می گیرد و چه کسی دردسر ایجاد می کند و به تقابل دامن می زند.

تثبیت زنجیره جهانی

رئیس جمهور شی در طول سخنرانی خود همچنین خاطرنشان کرد که در این روزگار، جامعه بین المللی چنان تکامل یافته است که به یک دستگاه پیچیده و یکپارچه تبدیل شده است. اقدام برای حذف هر یک از قطعات، مشکلات جدی در عملکرد آن ایجاد می کند. وقتی این اتفاق بیفتد، هم قربانیان و هم آغاز کنندگان چنین اعمالی، ضرر خواهند کرد.

شی گفت: «به ویژه برای کشورهای بزرگ مهم است که در احترام به برابری، همکاری، حسن نیت و حاکمیت قانون، الگو باشند و به گونه ای عمل کنند که در شأن جایگاه شان باشد.»

رئیس جمهور شی همچنین خاطرنشان کرد: "ما باید به ایجاد یک اقتصاد جهانی باز متعهد بمانیم، هماهنگی سیاست های کلان را افزایش دهیم، زنجیره های صنعتی و تامین جهانی را ثابت نگه داریم تا توسعه جهانیِ متعادل، هماهنگ و فراگیر را ارتقا دهیم."

رئیس جمهور چین همچنین خواستار تلاش برای تثبیت جایگاه آسیا به عنوان لنگر صلح جهانی، منبع مولدی برای رشد جهانی و شاخص جدید برای همکاری بین‌المللی شد.

کارشناسان سخنران در این مجمع نیز گفتند که قطعات پازل اقتصاد جهانی، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد که اثرات سرریز تلاش‌ برای منزوی کردن یک کشور، دامن گیر همه خواهد شد، به خصوص که روند بهبود اقتصاد جهانی هنوز ضعیف است و تعدیل‌های سیاستی توسط برخی کشورها، بسیاری از کشورها را با منابع مالی و پولی کمی مواجه کرده است. چندین کشور برای بقا مبارزه می کنند و کشورهای آفریقایی هم اکنون با کمبود جدی غلات در پی درگیری روسیه و اوکراین مواجه هستند.

کارشناسان و نمایندگان شرکت کننده در مجمع آسیایی بوآئو همچنین گفتند که در این راستا، پایبندی سرسختانه به چندجانبه گرایی واقعی و تجارت جهانی همچنان راهی برای خروج جهان از وضعیت دشوار کنونی است.

ژانگ یویان، مدیر مؤسسه اقتصاد و سیاست جهانی در آکادمی علوم اجتماعی چین، به گلوبال تایمز در این باره گفت: کشورها باید به شکل فعال زنجیره‌های تأمین جهانی را حفظ کنند و تقسیم کار تخصصی‌تر به همه شرکا اجازه دهد که از تجارت سود ببرند.

ژانگ با اشاره به اینکه حفظ ثبات و امنیت زنجیره تامین جهانی باید به عنوان اقدامی در ابتکارعمل چندجانبه گرایی مورد توجه قرار گیرد، گفت: تلاش برای قطع زنجیره تامین جهانی منافع همه طرف ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

*گزارش از «چو دایه»، خبرنگار اقتصادی گلوبال تایمز

انتهای پیام/*
۱۴
مترجم : مصطفی امینی
مرجع : گلوبال تایمز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما