plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۳۰۷۰۹

خطر ناراضی ها بر توافق ایران و عربستان

عماد آبشناس*
در خاورمیانه، آمریکایی ها و اسرائیلی ها چند دهه است روی ایجاد تفرقه میان مسلمانان سرمایه گذاری کرده اند و از هیچ تلاشی برای گسترش اسلام ستیزی در جهان دریغ نکرده اند و طبیعتا با مصالحه ایران و عربستان سعودی همه این نقشه ها با شکست مواجه می شود.
خطر ناراضی ها بر توافق ایران و عربستان
گو اینکه توافق ایران و عربستان سعودی بر سر برقراری روابط و حل اختلافات فی ما بین مورد استقبال بسیاری از کشورها و مجموعه های بین المللی قرار گرفت اما آنچه مسلم است این می باشد که این توافق به همان نسبت دشمنانی دارد که سخت در تلاش خواهند بود طی دو ماه آینده که موعد بازگشایی سفارت ها است به هر ترتیبی شده آن را به هم بزنند.

البته آنچه بدیهی است این می باشد که اراده طرفین آنقدر مستحکم می باشد که بخواهند در مقابل توطئه های دشمنان مقابله کنند.

مصالحه ایران و عربستان سعودی نه فقط به نفع ایران و عربستان است بلکه به نفع کل جهان اسلام هم تلقی می گردد و حتی برخی فراتر هم رفته اند و باور دارند که ورود اژدهای چینی به این ماجرا در خاورمیانه می تواند در صورت موفقیت زمینه ورود اژدهای چینی به شرق اروپا و حل و فصل دیپلماتیک اختلافات فی ما بین روسیه و اوکراین منجر شود.

چینی ها طرحی برای مصالحه فی ما بین روسیه و اوکراین مطرح کردند که قبل از اینکه اوکراینی ها اظهار نظر کنند آمریکایی ها با آن مخالفت کردند و بعد اروپایی ها را وادار به مخالفت با آن کردند اما بر کسی پوشیده نیست که هم اروپایی ها و هم مردم اوکراین به هیچ وجه تمایل ندارند به همراهی با سیاست های ویرانی طلبانه آمریکا در اروپا ادامه دهند و می خواهند به هر ترتیبی شده از این بحران خارج شوند.

به هر حال ادامه شرایط موجود در شرق اروپا در نهایت می تواند به فروپاشی کل کشورهای اروپایی که با فشار آمریکا درگیر این ماجرا شده اند بینجامد.

در خاورمیانه هم نباید فراموش کرد که آمریکایی ها و اسرائیلی ها چند دهه است روی ایجاد تفرقه میان مسلمانان سرمایه گذاری کرده اند و از هیچ تلاشی برای گسترش اسلام ستیزی در جهان دریغ نکرده اند و طبیعتا با مصالحه ایران و عربستان سعودی همه این نقشه ها با شکست مواجه می شود.

اسرائیلی ها و آمریکایی ها طی چند سال اخیر طرح موسوم به پیمان ابراهیم را پیش کشیده اند و با استفاده از تبلیغات سنگین بر علیه ایران همه هم وغم خود را بر این اساس گذاشته اند که ایران را به جای اسرائیل جایگزین دشمن اصلی اعراب معرفی کنند و در این راستا از هیچ هزینه ای برای آتش افزونی بر اختلافات ایران و عربستان سعودی دریغ نکرده اند.

اما علی رغم همه تلاش های اسرائیلی ها و آمریکایی ها و جنگ رسانه ای که بر علیه ایران راه انداخته اند هنوز در کشورهای عربی، اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ملت های عرب شناخته می شود و به هیچ وجه ملت های عرب حاضر نیستند خصومت با ایران را جایگزین خصومت با اسرائیل کنند.

از کشورهایی مانند مصر و اردن که بیش از چهار دهه است مصالحه کرده اند گرفته تا کشورهایی مانند مراکش و سودان و بحرین و امارات متحده عربی که همه با اسرائیل مصالحه کرده اند، اگر شما در خیابان های این کشورها قدم بزنید می بینید هنوز جامعه این کشورها پذیرای حضور اسرائیلی ها در این کشورها نیستند و طبیعتا رهبران کشورهای عربی آمار این مخالفت مردمی را به خوبی دارند.

در صورتی که این مصالحه سر بگیرد بدیهی است که بحث طرح موسوم به پیمان ابراهیم بسیار کمرنگ می شود و محور دشمنی اعراب با اسرائیل دوباره احیا می گردد و تا زمانی که مشکل ملت فلسطین حل نشود این خصومت ادامه خواهد یافت.

گو اینکه برخی باور دارند آمریکایی ها هم تمایل دارند هرچه سریعتر از منطقه خارج شوند و نیروهای خود را برای مقابله با روسیه و چین متمرکز کنند اما واقعیت امر این است که موقعیت استراتژیکی که آمریکا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان دارد موقعیتی نیست که تصور کرد آمریکایی ها حاضر می باشند به راحتی از دست بدهند.

طبیعتا مصالحه میان ایران و عربستان سعودی می تواند موجبات حل و فصل مسائل مرتبط با لبنان و سوریه و عراق و یمن را نیز شامل گردد و با حل و فصل مسائل این کشورها حضور نیروهای خارجی در سوریه و عراق بی معنی خواهد بود و در صورتی که یمن استقرار پیدا کند کنترل تنگه باب المندب را نیز دست خواهد گرفت و در صورت ثبات در لبنان عملا این کشور می تواند به استخراج گاز و نفت از آب های سرزمینی خود بپردازد و مشکلات اقتصادی خود را حل کند و...

سوریه و عراق هم با خروج نیروهای خارجی می توانند به جایگاه قبلی خود برگردند و طبیعتا مسیر ایران – عراق – سوریه - لبنان به عنوان مسیری امن برای تجارت جهانی باز می شود.

این مصالحه میان ایران و عربستان سعودی می تواند حتی فراتر از مرزهای خاورمیانه نیز برود و زمینه ایجاد صلح و ثبات در برخی کشورهای آفریقایی مسلمان مانند لیبی را نیز فراهم کند و پیش بینی می شود پس از مصالحه ایران و عربستان کشورهایی مانند مصر و اردن و سودان و مراکش هم به مصالحه با ایران روی بیاورند و روابط خود را مجددا با ایران برگزار کنند و به این ترتیب می توان امیدوار بود که طرح ایجاد ائتلاف منطقه ای برای حفظ صلح و امنیت که ایران چند سال پیش مطرح کرده بود حتی به دیگر کشورهای اسلامی در آفریقا هم سرایت کند و در نهایت کشورهای اسلامی بتوانند با هم ائتلافی برای تامین امنیت و صلح فی ما بین همکاری کنند.

اگر شما امکانات و توانمندی های کشورهای اسلامی را کنار هم بگذارید می توانید ببینید که این کشورها امروزه پتانسیل های بسیار بالایی در زمینه های نظامی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دارند که اگر با هم باشند می توانند یک بلوک بسیار قدرتمند جهانی ایجاد کنند.

مشاهده می کنیم که مصالحه میان ایران و عربستان سعودی و ایجاد ائتلاف منطقه ای برای حفظ امنیت جمعی می تواند در نهایت به نفع کل کشورهای اسلامی باشد و به همین دلیل هم قطعا برخی تلاش خواهند کرد به هر ترتیبی شده جلوی چنین چیزی را بگیرند، به صورت دقیق هم بگویم آمریکا و اسرائیل و مزدوران شان، و طی یکی دو ماه اخیر ممکن است مشاهده کنیم اینها از کانال های مختلف رسانه ای گرفته تا حتی انجام کارهای تروریستی بر علیه ایران و یا عربستان سعودی تلاش کنند چنین کاری را انجام دهند.

فراموش نکنید که برخی گروه های تروریستی که عملیات متعدد بر علیه ایران انجام داده اند همه از این مصالحه ناراحت هستند و طبیعتا آنها تلاش خواهند داشت به هر ترتیبی شده زهر خود را بریزند.

همچنین اسرائیلی ها در انجام ماموریت های تروریستی بر علیه کشورهای اسلامی و انداختن آن بر گردن دیگران مخصوصا ایران بسیار استاد هستند.

حتی ماجرا می تواند از این فراتر برود و شاید اسرائیلی ها بخواهند دست به عملیات نظامی بر علیه ایران و یا یکی از متحدان ایران بزنند تا ایران و یا متحدان ایران را وادار به واکنش کنند و میز مصالحه را به هم بریزند، مخصوصا اگر اینها برای انجام چنین کاری از فضای یکی از کشورهای عرب همجوار (بدون اجازه) استفاده کنند و بعد ادعا کنند که اجازه گرفته اند.

البته کشورهایی که ویرانی طلب نیستند امروزه به خوبی می دانند که این مصالحه میان ایران و عربستان فقط به نفع ایران و عربستان و یا حتی کشورهای منطقه و یا اسلامی نیست بلکه به نفع کل کشورهای جهان است چون می تواند موجبات ثبات در منطقه ای پر آشوب در جهان را فراهم کند و یک سردرد از سردرد های جامعه جهانی را کم کند.

به همین دلیل هم بسیاری امروزه امیدوار می باشند پس از این مصالحه شاهد مرحله ای از مصالحه درباره بحث توافق هسته ای بود مخصوصا که آقای رافائل گروسی ده روز پیش به ایران سفر کرد و امیدها به حل و فصل اختلافات میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم افزایش یافت.

*تحلیلگر مسائل بین الملل/اسپوتنیک

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما