plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۲۴۳۸۸

بدون تاریخ بدون امضا؛ مطالبه ای از جنس آب

فاطمه کاویانی*
آقای رئیس‌جمهور، اگر امروز صدایی از این مردم به گوش می‌رسد باید بدانید کارت به استخوان رسیده و حیات و ادامه زندگی بیش از 5 میلیون جمعیت بسته به تصمیمی است که خواهید گرفت.
بدون تاریخ بدون امضا؛ مطالبه ای از جنس آب
شاهرگ یک شهر خشکید، موضوعی که تکرار مکرر آن باعث شد از اهمیت آن کاسته شود.

مشکل کم‌آبی یک طرف ماجرا است و اقلیم خشک روی دیگر سکه بی‌اقبالی مردم اصفهان، بااین‌حال از دیرباز این دیار با مشکلات آبی کنار آمده بود؛ اما هیچ‌گاه شرایط سخت بی‌آبی و تن تب‌دار زاینده‌رود را به خود ندیده بود.

دهه 70 برای اصفهانی‌ها یکی از متناقض‌ترین دهه‌ها بود چرا که در نخستین سال‌های دهه 70 دقیقا سال 1372 یکی از بهترین سال‌ها از لحاظ بارش نزولات جوی در اصفهان تجربه شد این بارش‌ها به حدی بود که شاید کسی حتی گمان هم نمی‌کرد روزی این رودخانه به حالت احتضار در برابر مردم نصف جهان بیفتد.

رود خروشان زاینده‌رود سرکش به سمت باتلاق گاوخونی در حال حرکت بود. حرکتی که سال 1379 به یکباره خاموش شد. حدس و گمانه‌زنی‌ها پیرامون این مسئله مهم زیست‌محیطی بالا گرفت.

برخی توپ را در زمین تصمیمات غلط مسئولان می‌انداختند و عده‌ای هم تغییر اقلیم را موضوعی مهم در راستای خشک شدن زاینده‌رود عنوان می‌کردند؛ اما بخشی از واقعیت تلخ خشکی زاینده‌رود به تصمیمات دولت‌ها در ادوار مختلف بازمی‌گردد.

در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تونل کوهرنگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی به‌حساب می‌آمد طرحی که تلاش می‌کرد آب را از مناطق پرآب زاگرس به مناطق خشک انتقال دهد.

موضوع انتقال آب همچنان مطرح بود تا اینکه در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی داستان به‌گونه‌ای دیگر تغییر کرد و اصفهان جز استان‌های پرآب محسوب شد و طرح انتقال آب به یزد کلید خورد. برداشت‌ها هر روز از دشت اصفهان _ برخوار افزایش پیدا می‌کرد و داده‌ها به حداقل می‌رسید.

زمان گذشت و دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شروع به کارکرد، دوره‌ای که طرح‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت زیادی مطرح شد که اثرات آن همچنان باقی‌مانده است.

یکی از پرچالش‌ترین موضوعات شاید وعده دادن آب زاینده‌رود به استان مجاور یعنی چهارمحال‌وبختیاری بود. آبی که ریشه‌های زندگی در اصفهان را مستحکم می‌کرد در راستای ارتقا صنعت و کشاورزی کاشت حداکثری به چهارمحال بختیاری واگذار شد.

باری دیگر از آورده اصفهان کاسته شد و برداشت همچنان افزایشی ادامه داشت. در دولت 11 و 12 هم وضعیت زاینده‌رود در جهت مثبت تغییری نکرد حتی وخیم‌تر از قبل شد؛ اما هم‌اکنون و در سال 1401 اصفهان دیگر با یک موضوع خشکی زاینده‌رود روبرو نیست اصفهان با چالش جدی فرونشست دست‌به‌گریبان شد. زمین استقامت خود را از دست داد و میراث گران‌بها هر روز بیش از گذشته چهره سرد و بی‌روح فرونشست را بر بدنه تاریخ یک استان به نمایش گذاشت؛ اما هم‌اکنون و در سال 1401 قرار است سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به اصفهان بیاید و مشکلات این خطه را از نزدیک ببیند مشکلاتی که ریشه چند دهه‌ای دارد.

آقای رئیس‌جمهور مردم اصفهان صبوری را خوب آموخته‌اند اگر امروز صدایی از این مردم به گوش می‌رسد باید بدانید کارت به استخوان رسیده و حیات و ادامه زندگی بیش از 5 میلیون جمعیت بسته به تصمیمی است که خواهید گرفت. آقای رئیسی معضل آب در اصفهان جدی‌تر از همیشه و مطالبه نخست مردم نصف جهان است.



*روزنامه نگار

انتهای پیام/*
۷
مرجع : اصفهان امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما