plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۱۹۳۷۷

تبعات ناکارآمدی بر معیشت مردم را نپذیریم

احمد امینی*
ابراز نگرانی بزرگان دینی و کارشناسان سیاسی و اقتصادی از وضعیت فعلی اقتصاد و گرانی و مشکلات مردم، اصلاح فوری شیوه مدیریت اقتصادی کشور برای تامین کرامت و عزت مردم نجیب و شریف ایران را بیش از گذشته ضروری ساخته است.
تبعات ناکارآمدی بر معیشت مردم را نپذیریم
ایصال نیوز - بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی، اعتماد و حضور در صحنه مردم فداکار ایران است. دلسوزان این کشور و این ملت نیز بخوبی می دانند که هیچ چیزی در حال حاضر مثل مشکل معیشت مردم، گرانی، بیکاری و فقر نمی‌تواند به سستی پایه‌های نظام منجر شود.

شکی نیست که تحریم های ظالمانه آمریکا با هدف وارد کردن ضربه به پایه های نظام اسلامی ایران طراحی شد و فشار حداکثری نیز برای رسیدن به این هدف شوم اعمال شد.

اگر بپذیریم که اعتماد مردم و کارآمدی تصمیمات مدیران نظام مؤثرترین ابزار برای شکست حربه دشمنان است و باور کنیم که بزرگترین ضامن حفظ دستاوردهای ایران اسلامی عزیزمان، کارآمدی نظام است، پس جای هیچ تردیدی نمی ماند که یقین کنیم اصلاح شیوه مدیریت کشور برای تامین کرامت و عزت مردم نجیب و شریف کشور یک ضرورت آنی و حیاتی است.

امروز مدیریت کلان کشور باید از کارآمدترین تدبیر استفاده کند تا مشکلات معیشتی مردم برطرف شود و هیچ مانعی چه سیاسی یا اقتصادی نباید عزم و اراده مدیران را برای عبور از موانع و تحقق رفاه عمومی و بالندگی اقتصادی سست کند.

در سالهای اخیر، توصیه مکرر و مؤکد رهبر معظم انقلاب بر مقابله با گرانی و تورم و تامین کریمانه معیشت مردم همواره به دولت ها و مدیران کشور گوشزد شده است اما متأسفانه در بسیاری اوقات، در عمل جدی گرفته نشده است و بعضاً شعارگونه و به چاپ بنر و صدور اطلاعیه منتهی شده است. 

بررسی‌های کارشناسان و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می دهد که افزایش نرخ ارز مهمترین عامل کوتاه مدت و کسری بودجه دولت ها و رشد نقدینگی مهمترین عوامل بلندمدت موثر بر نرخ تورم  در ایران بوده است. اما ریشه همه این عواملِ تکراری، به سوء تدبیر برمی گردد و گرنه چرا باید این عوامل هر سال و بلکه هر ماه رخ نمایی کنند!

در طی این سالها بارها از کارشناسان اقتصادی شنیده ایم که راه‌حل‌هایی همچون: صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در هزینه‌های تولید، جلوگیری از احتکار، رشد و رونق تولید و مدیریت بر واردات و صادرات، شفاف‌سازی و ساده سازی قوانین و مقررات، اصلاح و اجرای ساختار نظام اجرایی و اداری و نظام مالیاتی ضرورت های انکار ناپذیر برای اعتلای کشور است، اما چرا در عمل اتفاقی اثرگذار رخ نمی دهد، اشکال کار کجاست؟

شکی نیست که راه حل و پاسخ ما و شما یک نکته است و آن به بکارگیری مدیران کارآمد، متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر است. اما واضح است این مهم با شعار زدگی، فرار از مسئولیت، بهانه تراشی، انگ زدن به دیگران و خودی و غیرخودی کردن، تحقق نمی یابد.

نتیجه بخش بودن یک قانون خوب، مشروط به داشتن مجری خوب است، مجری خوب در عمل باید قابلیت های لازم را دارا باشد تا بتواند موفق باشد، بعبارت دیگر مدیر باید کارآیی لازم را باشد.

آمارسازی، پنهان شدن پشت اعتقادات و باورهای مردم، سوء استفاده از موقعیت، رانت، اختلاس و هدر دادن بیت المال و ناامید کردن مردم، همه از آفات مدیرت ناکارآمد است.

دردآورتر اینکه هر مدیر جدیدی هم که می آید درست به دلیل همین ناکارآمدی مدیریتی، مدعی می شود که ویرانه ای را تحویل گرفته و تلاش دارد با تیم خود از نو ناکارآمدی زدایی کند!

به نظر می رسد در شرایط موجود، انعکاس وضعیت و رفتار افراد جامعه، بررسی میدانی و شاخص های آماری اقتصاد و معیشت مردم، بیانگر فشار تورمی بر اکثریت جامعه و رشد تبعیض و شکاف طبقاتی است و تداوم این روند التهاب آفرین خواهد بود. 

به نظر، علت العللِ سخت شدنِ معیشت مردم و وخامت اوضاع کنونی، مشکلات مدیریتی است و تا بقایای سوء تدبیر در عمل از جامعه برچیده نشود در این گرداب بیشتر فرو خواهیم رفت.

اکنون زمان شعار دادن و گفتار درمانی به پایان رسیده است، برای اینکه مفاهیم ارزشمندی مانند خودباوری، صداقت، شجاعت، امیدبخشی، فداکاری، همبستگی و پیشرفت، بیش از این قربانیِ ناکارآمدی نشود همین امروز باید اقدام کرد.

امروز انقلابی ترین و ارزشمندترین اقدام برای غلبه بر گرانی و مشکلات، اصلاح روند مدیریتی با حکمرانیِ تفکر مدیریتی کارآمد است. مردم دیگر از هزاران وعده و حرفِ بی عمل دلزده شده اند، مردم و جامعه انقلابی، مدت هاست از شعارهای بدون پشتوانه دلسرد شده اند.

وقت آن است که مدیران و دولتمردان توصیه های پی در پی رهبری معظم انقلاب را جدی بگیرند، به هشدارهای مراجع عالیقدر و یزرگان توجه کنند، به راهکارهای  کارشناسان خبره و متخصص وقعی نهند و برای این کشور و این مردمِ صبور و فداکار به فوریت کاری کنند. 

در تعالیم دینی آمده است که: امام على عليه السلام فرمود: «سوءُ التدبير مفتاحُ الفقر» (غرر الحكم ، ح8090) یعنی «سوء تدبیر و ناکارآمدی کلید فقر است». پس راه حل مبارزه با فقر، حُسن تدبیر است و البته واضح است تخصص داشتن اولین شرط کارآمدی و حُسن تدبیر است. معنی حقیقی تعهد داشتن همان تخصص و اهلیت داشتن است.

امید است مدیران جامعه این فرمایش گهربار پیامبر اکرم (ص) را جدی بگیرند که فرمود:«انّی ما اخاف علی امتی الفقر ولکن اخاف علیهم سوء التدبیر(عوالى اللآلى، ج4، ص39)یعنی: من برای امتم نسبت به فقر نگران نیستم، آنچه (بیشتر) نگرانم، سوء تدبیر است». آری آن فقری که ایمانِ جامعه را به فنا می برد محصول ناکارآمدی و سوء تدبیر است.

باور کنیم بذر امید و سربلندی ایران با همت و کارآمدی به ثمر می نشیند، پس بکوشیم تا با استقرار مدیریت کارآمد و با میدان دادن به جوانان برومند و متخصصان توانا، با همدلی و وحدت، فردایی پرنشاط و امید آفرین را برای ایران اسلامی عزیز رقم بزنیم. 

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی اجتماعی - عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/*
 
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما