plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۸۶۹۴

آرایش دفاعی چندوجهی برای مقابله با جنگ های مدرن چندوجهی

مصطفی امینی*
نکته کلیدی جنگ های مدرن چند وجهی این است که ما در آنها چیزی به نام اولویت اول نداریم و در جنگ های چند وجهی با مصاف های چند اولویتی مواجه ایم، به سخن دیگر؛ ما در روزگار چند اولویتی زیست می کنیم.
آرایش دفاعی چندوجهی برای مقابله با جنگ های مدرن چندوجهی
ایصال نیوز - جنگ ها دیگر حال و هوای گذشته را ندارند. مصاف رودرروی طرفین نزاع، خاکریز و خط مقدم، آرایش هجومی تانک ها، پشتیبانی توپخانه ای طرفین و جنگ رو در رو... پیشرفت های تکنولوژیک، فنون نظامی را نیز دستخوش تغییر کرده است. حال و هوای حماسی جنگ ها تدریجاً جای خود را به فناوری های نظامی داده است و لشکری از ربات ها، پهپادها، ریز موجودات میکروسکپی و ریز پرنده ها، امواج مغناطیسی و کارزارهای اقتصادی، رسانه ای و دیپلماتیک همه به صف شده اند. پیروزی در جنگ با کمترین تلفات انسانی، کمترین هزینه لجستیکی و کمترین فشار بین المللی به اصل طلایی منازعات و رقابت های بین المللی تبدیل شده است و اینچنین، عرصه جنگ های بین المللی، جنگ های چند وجهی شده است. 

نکته کلیدی جنگ های مدرن چند وجهی این است که ما در آنها چیزی به نام اولویت اول نداریم و در جنگ های چند وجهی با مصاف های چند اولویتی مواجه ایم، به سخن دیگر؛ ما در روزگار چند اولویتی زیست می کنیم و در این روزگار جنگ های چندوجهی باید آمادگی و آرایش دفاعی مان را چندوجهی سامان دهیم و الا بازنده این جنگ های فرسایشی و نفس گیر خواهیم شد. 

آری؛ آرایش دفاعی کشور، باید پیش از پیش، چند وجهی سامان داده شود، دیگر در حوزه بازدارندگی، مسئله اول، اولویت اول، هدف اول، راهبرد اول و مفاهیم مشابه نداریم! پکیجی از تمهیدات بازدارنده توأمان و هم افزا باید در خدمت سیاست های دفاعی و هجومی ما باشد. 

دشمن در روزگار جنگ های چندوجهی دیگر متمرکز بر استفاده صرف از ابزار نظامی نمی شود و مصاف نظامی اش به خرابکاری پنهان و تجهیز نیروهای نیابتی اش تبدیل شده است. اشراف اطلاعاتی نظامی اش هواپایه و کنترل از راه دور شده است. تروجان ها تا حد زیادی جایگزین جاسوس ها شده اند و کارزارهای اقتصادی و دست بالای ارز ملی اش و مناسبات اقتصادی دیجیتالی اش همه در خدمت جنگ چندوجهی اش قرار دارند. 

از ویروس گرفته تا تحریم، از عملیات سری گرفته تا تروریسم، از جنگ اطلاعاتی گرفته تا جنگ سایبری، از تغییرات اقلیمی گرفته تا دستکاری جوی، از جنگ ارزی گرفته تا تک و پاتک های رمزارزی، همه در قالب پکیج جنگ های چندوجهی هجمه بی امان به هدف را در دستور کار دارند و هم افزا، تحمیل اراده بر هدف را دنبال می کنند. چیزی شبیه بازی ماتریکسی برای حصول به اهداف و منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیطره بر منابع ارزشمند سرزمینی هدف مورد نظر! 

و در مصاف این جنگ چندوجهی ست که باید آرایش دفاعی کشور، چندوجهی و چنداولویتی باشد. از مصاف رسانه ای گرفته تا مصاف نظامی برون مرزی، از کشف عملیات های خرابکاری گرفته تا انهدام تروجان های سیستمی و پهپادهای جاسوسی؛ از ایمن سازی بیولوژیک و پیش دستانه گرفته تا امنیت سایبری مراکز استراتژیک و از تجهیز نیروهای نیابتی گرفته تا تعالی فناورانه لجستیکی؛ همه در خدمت هدف واحد، توأمان، همزمان و هم افزا باید به کار گرفته شود و چنین قدرت دفاعی چندوجهی در مواجهه با جنگ های چندوجهی سامان یابد.    

آری؛ آرایش دفاعی چندوجهی برای مقابله با جنگ های چندوجهی ضرورت امنیتی امروز و فردای ایران عزیز ماست. 

*روزنامه نگار - تحلیل گر سیاسی و مدیرمسئول ایصال نیوز

انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما