plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۳۲۳۲۳
در جلسه علنی امروز مجلس انجام شد

موافقت مجلس با دوفوریت لایحه کاهش مالیات واردات داروها و کالاهای اساسی

توجه مجلس به گرانی قیمت مرغ و کمبود آن در شهرها
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با دوفوریت لایحه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی موافقت کردند.
موافقت مجلس با دوفوریت لایحه کاهش مالیات واردات داروها و کالاهای اساسی
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز از خانۀ ملت، جلسه علنی امروز (یکشنبه 31اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست محمدباقر قالیباف، راس ساعت 8 و 7 دقیقه و حضور 191 نفر از نمایندگان مردم در مجلس آغاز شد که امروز مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام‌الله‌علیها) و روز دختر است، به همین منظور رئیس مجلس در ابتدای جلسه این عید بابرکت را به تمامی دختران آینده‌ساز این مملکت و آحاد ملت ‌شریف ایران تبریک و تهنیت گفت.

همچنین پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود درباره فرصت‌های شگرفی که انقلاب اسلامی برای رشد دختران در تمامی سطوح و به‌طور خاص پیشرفت در زمینه‌های علمی فراهم کرد، سخن گفته و ادامه می‌دهد:  ما با قاطعیت نگاه ابزاری به زنان و دختران را ظلم به آن‌ها و مانع رشد استعدادهای دختران می‌دانیم البته رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مسئله حق آبه نیز گفت: این یک مسئله حیاتی است و درباره آن اغماضی وجود نخواهد داشت. 

در ادامه، صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که  گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه الحاقی یک بند به تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور را در دستور کار قرار داشت.

 
انتشار هرگونه اخبار جعلی خلاف واقع از سوی نامزدهای انتخابات جرم محسوب می‌شود

دستور کار نخست امروز پارلمان، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی با مواد 36 و 37 این طرح تصویب شد. طبق ماده 36 انتشار هرگونه نظر یا تصویر مقامات و مدیران و اشخاص، به نفع یا ضرر نامزدها در جریان انتخابات، ممنوع است همچنین به موجب ماده 37 انتشار هرگونه اخبار جعلی خلاف واقع از سوی نامزدهای انتخابات جرم محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ در جریان بررسی این طرح پیشنهادهایی مبنی بر حذف کل یا جزء یا افزودن عبارت‌هایی مانند«توهین و تخریب» به ماده 37 مطرح شد که که مورد نظر موافق مجلس قرار نگرفت. 

همچنین در ادامه وکلای مردم در خانه ملت در جریان بررسی ماده 38 هرگونه استفاده از جایگاه و موقعیت اداری و سازمانی برای تبلیغات انتخاباتی را ممنوع کردند و به موجب تصویب ماده 39  به منظور  برقراری عدالت انتخباتی شرایط استفاده از امکانات دستگاه های اجرایی برای نامزدها مشخص شد همچنین به موجب ماده 40 طرح مذکور مسئولان موظف به رعایت بی طرفی در طول فرآیند انتخابات شدند.

در جریان بررسی پیشنهادت نمایندگان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که به پیشنهاد نوری قزلجه تبصره ای مبنی بر اینکه هر داوطلبی می‌تواند متناظر با ستادهای مصرح در این ماده ستاد بانوان نیز ایجاد کند، مطرح کرد که با موافقت نمایندگان روبه رو شد و در نهایت براساس تصمیم نمایندگان نحوه تشکیل ستاد انتخاباتی و حدود تبلیغات در فضای مجازی توسط کاندیداها تعیین شد.

 
مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

 در ادامه پیشنهاد مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی سید کاظم دلخوش مطرح شد، وی در تشریح دلایل خود برای این تقاضا بیان کرد که اصلاحاتی که در قانون انتخابات اعمال شده ابهاماتی دارد که در نهایت این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و تشکر جوکار از وکلای مردم را در پی داشت.

 

موافقت مجلس با بررسی دوفوریتی لایحه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی

بررسی دو فوریت لایحه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی از سوی دولت در ادامه نشست امروز مطرح شد که نمایندگان به منظور کنترل تورم و کاهش مدیریت هزینه سبد خانوار این با این دوفوریت موافقت کردند.

البته این تقاضا مخالفان و موافقانی نیز داشت که مخالفان آن معتقد بودند که علت گرانی در کشور چیز دیگری است و منافع کاهش مالیات به جیب دلالان می‌رود اما موافقان بیان کردند که  نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد اعلام شده و این یعنی مردم برای تهیه کالاهای اساسی و هزینه زندگی خود باید 60 درصد بیش از سال گذشته هزینه کنند.

 

تخلفات تبلیغات انتخاباتی تعیین شد

در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دوباره در دستورکار قرار گرفت و پیشنهادهای بسیاری برای اصلاح مواد این طرح مطرح شد به عنوان مثال نوری قزلجه پیشنهاد حذف عبارت«اعم از قانونگذاری و نظارت » در بند 2 ماده 45 را مطرح کرد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و در نهایت نمایندگان این ماده را که درباره تخلفات تبلیغات انتخاباتی بود، تصویب کردند.

 

ماموریت نیکزاد به کمیسیون های کشاورزی و اقتصادی برای تعیین تکلیف وضعیت عرضه مرغ و نان در بازار

گرانی قیمت مرغ و کمبود آن در شهرها محور تذکر آصفری نماینده مردم اراک بود، وی بیان کرد: متاسفانه امروز مرغ از سفره مردم پریده است که نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده به کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس ماموریت داد به وضعیت عرضه مرغ و نان در بازار رسیدگی کنند.

 

قرائت نطق نمایندگان در مجلس محفوظ است
دقایق پایانی صحن علنی بود که نیکزاد نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آئین‌نامه‌ای صباغیان نماینده مهریز درباره ایراد نطق در صحن مجلس، گفت: پیش تر هم که این مسئله از سوی آقای صباغیان مطرح شد، صحبت شد و باز بنده از کمیسیون آیین‌نامه داخلی درباره این مسئله سوال خواهم کرد با این حال هیچ الزامی نیست که ما وقتی دو شیفت جلسه داریم این نطق ها هم باشند اما نطق ها محفوظ است.

 
حق‌آبه هیرمند و گرانی مرغ محور تذکرات نمایندگان 

در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛

دهمرده: امیدواریم درباره موضع حق‌آبه رودخانه هیرمند فرصت‌سوزی نشود

حسینی‌کیا: مردم برای دریافت وام‌های خود آواره و سرگردان بانک‌ها هستند

نوروزی: شورای قیمت گذاری نرخ جو، سویا و کلزا را تعیین تکلیف کند

اسحاقی: ضرورت تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با منویات مقام معظم رهبری

احمدی:مرغ در استان گیلان کمیاب شده است

دهقانی:انتقاد دهقانی از رویکرد رئیس کمیسیون عمران در خصوص روند اجرای پروژه بزرگراه ورزقان – نوردوز

 

پایان نشست صبح امروز 31 اردیبهشت ماه مجلس

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست امروز صبح مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:06 را به منظور تنفس 2 ساعته رأس ساعت 11 و 55 دقیقه به صدا درآورد و گفت: ادامه نشست صحن علنی عصر امروز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه رأس ساعت 14:00  با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما