plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۹۷۳۰

اسلام ستیزی در استکهلم؛ ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را لغو کرد

آنکارا در واکنش به ارائه مجوز برگزاری تظاهراتی در استکهلم که گفته شده همزمان یک فرد اسلام ستیز نیز قصد سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در این شهر را دارد، سفر هفته آینده وزیر دفاع سوئد به ترکیه را لغو کرد.
اسلام ستیزی در استکهلم؛ ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را لغو کرد
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری آناتولی،‌ خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: متأسفانه هنوز هیچ اقدامی از طرف دولت سوئد در برابر بی‌احترامی و اقدامات شنیع هفته گذشته علیه ترکیه و رئیس جمهور آن(رجب طیب اردوغان) نیز صورت نگرفته است. بنابراین دلیلی برای سفر وزیر دفاع سوئد به ترکیه وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، واکنش ترکیه در لغو سفر مقام سوئدی به دنبال ارائه مجوز به تظاهرات روز شنبه که در آن راسموس پالودان رهبر حزب راست افراطی دانمارکی استرام کورس (Stram Kurs) قصد سوزاندن قرآن در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را دارد، صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب،‌ وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه با این شرایط سفر هفته آینده وزیر دفاع سوئد، اهمیت خود را از دست داده است، اعلام کرد که این سفر را لغو کرده است.

شبکه فرانس ۲۴ نیز گزارش داد: راسموس پالودان سیاستمدار دانمارکی-سوئدی، که اقدامات ضداسلامی‌اش سال گذشته اعتراض های بسیاری را برانگیخت، از قصد خود برای سوزان قرآن در اعتراض روز شنبه (امروز) در نزدیکی سفارت آنکارا در استکهلم خبر داده است.

در این میان توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد نسبت به اثرات منفی این اقدام بر روند پیوستن این کشور به ناتو ابراز نگرانی کرده اما در عین حال اظهار داشت که سلب اجازه تظاهرات از افراد اقدامی نادرست برای وی خواهد بود.

گفتنی است که وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه استفان هرستروم ، با احضار سفیر سوئد در آنکارا، این اقدام را «تحریک آمیز و جنایت آشکار از روی نفرت » خواند و به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه همچنین رویکرد سوئد در این مساله را غیرقابل قبول دانست و تاکید کرد که آنکارا انتظار دارد به چنین اقداماتی که توهین به ارزش‌های مقدس اسلام تحت پوشش حقوق دموکراتیک انجام می شود، اجازه داده نشود.

این گزارش می‌افزاید: وزارت امورخارجه ترکیه پیشتر به طرف سوئدی نسبت به فعالیت تبلیغاتی روز شنبه گروه پ. ک.ک که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند، هشدار داده و تهدید کرده است که این اقدام کارگران کردستان (پ. ک.ک) می‌تواند نقض آشکار توافقنامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند باشد.

بنابر این گزارش هفته گذشته نیز حامیان پ‌ک‌ک در سوئد در اقدامی توهین آمیز، عروسک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را در خارج از ساختمان شهرداری استکهلم آویخته بودند.

به گفته مقام‌های ترکیه، این اقدامات، مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک امضا کردند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما