plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۲۸۳۲۴
در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عمان

امیرعبداللهیان: تلاش‌های عمان را برای گام‌های نهایی توافق ارج می‌نهیم

تصویب قطعنامه علیه ایران در آژانس اقدامی غیرسازنده بود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم و تلاش‌های عمان را برای گام‌های نهایی توافق ارج می‌نهیم، تصریح کرد: دو هفته پیش هیئتی از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه به وین سفر و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند؛ ضمن این که دیدار سازنده ای با رافائل گروسی انجام شد. تصویب قطعنامه علیه ایران در آژانس اقدامی غیرسازنده بود.
امیرعبداللهیان: تلاش‌های عمان را برای گام‌های نهایی توافق ارج می‌نهیم
به گزارش ایصال نیوز، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه امروز شنبه در تهران میزبان «بدر بن حمد البوسعیدی»، همتای عمانی خود بود.

طرفین پس از دیدار، دو دور رایزنی برگزار و سپس در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان پس از خوش آمدگویی به همتای عمانی خودT گفت که روابط تهران و مسقط نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی و برادری و صداقت در عرصه دیپلماسی است.

وی درباره موضوعات مورد بحث طرفین در دو دور رایزنی، اظهار کرد: آخرین توافقات رئیس جمهور و سلطان هیثم را که در آخرین دیدار روسای جمهور انجام شد، مورد پیگیری قرار دادیم؛ بسیار خرسندیم که نیت سران دو کشور به سرعت در همکاری‌های اقتصادی و تجاری رشدی فزاینده را نشان داد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم و تلاش‌های عمان را برای گام‌های نهایی توافق ارج می‌نهیم.

امیرعبداللهیان در مورد حضور نیروهای خارجی در منطقه، گفت: کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت را دارند و حضور نیروهای خارجی را تهدیدی برای صبح و ثبات می‌دانیم؛ این‌ها خود به یک تهدید در خلیج فارس و دریای عمان و تهدیدی برای انرژی تبدیل شدند؛ مشکلات امنیتی منطقه را کشتی‌های خارجی مضاعف کردند.

وی در ادامه بیان کرد: در هفته‌های گذشته دشمنان ایران با استفاده از احساسات با دخالت‌های مکرر تلاش کردند محیط داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهد؛ تلاش‌هایی که به حملات تروریستی در شیراز و ایذه و به شهادت جمعی از هموطنانمان منجر شد؛ ما به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گوییم و چنین حملاتی و دخالت در امور داخلی ایران را قویا محکوم می‌کنیم و آن را در تدوام فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد تحولات یمن، گفت: توقف جنگ و آتش بس دو روی یک سکه هستند؛ در هفته‌های گذشته آتش بس در یمن تمدید نشده است؛ ما امیدواریم برای برقراری آتش بس اقدام شود؛ مقاومت مردم در سال‌های گذشته در مقابل اشغال خارجی ستودنی است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری در مورد رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: آژانس اقدام غیرسازنده ای انجام داد؛ دو هفته پیش هیئتی از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه به وین سفر و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند؛ ضمن این که دیدار سازنده ای با رافائل گروسی انجام شد.

وی افزود: اما آژانس در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و اعمال فشار حداکثری اقدام به تصویب قطعنامه کرد و به یکباره قطعنامه ای را علیه ایران بر روی میز گذاشت؛ در واقع از آژانس سوءاستفاده کردند و ما در عین پایبندی به حقوق تعهدات بین المللی خود، اقدام متقابل را انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه عمان نیز در ادامه این نشست خبری، گفت: ما بسیاری از مسائل فی‎مابین را مورد بررسی قرار دادیم؛ همینطور درباره اجرای توافق‌های قبلی با هم صحبت کردیم؛ توافقاتی که در جریان سفر رئیس جمهور ایران انجام شد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

«البوسعیدی» در ادامه اظهار کرد: سلطنت عمان همیشه سیاست حسن همجواری و حمایت از ایران را در پیش داشته و همیشه حامی امنیت منطقه و جهان بوده است؛ باید تاکید کنم بر اهمیت این روحیه، تا ما بتوانیم امنیت کشتیرانی و دریانوردی را اجرا کنیم؛ این برای ملت‌های منطقه مفید خواهد بود.

وزیر خارجه عمان در پایان گفت: چالش‌های زیادی وجود دارد اما در عمان ما معتقدیم که تنها راه برای حل این چالش‌ها، گفت‌وگو و تفاهم است؛ ما هر گونه اعمال خشونت بار و تروریستی را رد می‌کنیم؛ همچنین امیدوارم در خدمت شما در سلطنت عمان باشیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما