plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۲۶۹۱۴

اردوغان در منطقه مورد مناقشه قره باغ فرودگاه افتتاح می‌کند

منابع رسانه‌ای ارمنستان یکشنبه شب گزارش دادند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در سفری به قره باغ به همراه همتای خود در جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف در مراسم افتتاح فرودگاهی در این منطقه مورد مناقشه با ایروان حضور می یابد.
اردوغان در منطقه مورد مناقشه قره باغ فرودگاه افتتاح می‌کند
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری آرمینیا نیوز، الهام علی اف و اردوغان قرار است ماه آینده ۲۰ اکتبر ( ۲۸ مهر) در مراسم افتتاح «فرودگاه زنگلان» در قره باغ شرکت کنند. اردوغان در این باره گفت که الهام علی‌اف از وی خواسته تا تاریخ سفر را تعیین کنیم.

وی افزود که پس از افتتاح فرودگاه زنگلان، به شهر «جبرئیل» در جمهوری آذربایجان خواهد رفت و در آنجا مراسم رسمی برگزار خواهد شد. توافق مربوطه در این باره انجام شده است.

سفر اردوغان به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ همزمان با آن صورت می گیرد که ترکیه در تنش های ارمنستان و جمهوری آذربایجان همواره جانب باکو را گرفته است.

در همین راستا، اردوغان ۲۳ شهریورماه با جانبداری از دولت باکو، خطاب به مقامات دولت ایروان گفت: از مسیر اشتباه برگشته و وقت و انرژی خود را صرف تقویت صلح کنید.

وی افزود: دنیا بداند که ما مثل همیشه، در کنار برادران آذری خود و مخالف حمله اخیر ارمنستان هستیم. به تازگی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دست به مین گذاری زده اند.

این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای خبر داده که اوضاع در مناطق مرزی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته است و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند. این دو کشور همسایه، در سال‌های گذشته نیز دو جنگ بر سر این منطقه پرمناقشه داشتند.

آخرین بار، ۶ هفته جنگ شدید در پاییز ۲۰۲۰ با آتش بس با میانجیگری روسیه و امضای قراردادی به پایان رسید. بر اساس این قرارداد، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت واگذار کرد و مسکو حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح روسی را برای نظارت بر آتش‌بس مستقر کرد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما