plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۲۶۹۰۸

پلوسی حملات جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان را محکوم کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: واشنگتن آماده کمک به ارمنستان است
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز در ایروان با محکوم کردن حمله جمهوری آذربایجان به حاکمیت و مرز‌های ارمنستان، تاکید کرد: واشنگتن نگران نفوذ روسیه و امنیت ارمنستان است و آماده کمک به این کشور است، ولی انتخاب با خود مقامات ایروان است.
پلوسی حملات جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان را محکوم کرد
به گزارش ایصال نیوز و به‌نقل از خبرگزاری «نووستی»، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا امروز، یکشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایروان در پاسخ به این سئوال که آیا ایالات متحده انتظار دارد ارمنستان از پیمان امنیت جمعی و منطقه نفوذ روسیه خارج شود و در این صورت آمادگی دارد امنیت این کشور را تضمین کند، گفت: «ایالات متحده بشدت نگران امنیت ارمنستان است و تمایل دارد در این زمینه به مقامات ایروان کمک کند.»

پلوسی افزود: "دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان برای ما بسیار اهمیت دارد. دقیقاً ما در اینجا هستیم تا کمک‌های عملی خود را ارائه دهیم، ولی انتخاب با خود مقامات ایروان است. ما اینجا هستیم تا آمادگی خود را اعلام کنیم."

فرانک پالون، نماینده دیگر کنگره آمریکا نیز در این زمینه یادآور شد: "ایالات متحده از مشارکت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی و با روسیه آگاه است و نمی‌خواهد در این باره صحبت خاصی کند، ولی مقامات واشنگتن نگران نفوذ روسیه و تامین امنیت ارمنستان است و مایل است در این زمینه به ارمنستان کمک کند. "

نانسی پلوسی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در ایروان، تاکید کرد که کنگره ایالات متحده حمله آذربایجان به حاکمیت و مرز‌های ارمنستان را محکوم می‌کند.

وی گفت: «ما به نمایندگی از تمامی اعضای کنگره، حملات مرگبار آذربایجان علیه ارمنستان را محکوم می‌کنیم. ایالات متحده به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا از مدت‌ها قبل و به صراحت اعلام کرده که هیچ راه حل نظامی برای مناقشه بین ایروان و باکو وجود ندارد.»

پلوسی افزود که ایالات متحده به نظارت بر تحولات منطقه قفقاز ادامه داده و به دنبال راه‌حلی اصولی و طولانی مدت برای این مناقشه است.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی (پارلمان) ارمنستان نیز در دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به نوبه خود بر نقش کلیدی ایالات متحده در حیات سیاسی و اقتصادی این جمهوری تاکید کرد.

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت پارلمان ارمنستان آمده است: «رئیس مجلس ملی ارمنستان یادآور شد که ایالات متحده جایگاهی کلیدی و مهمی در زندگی سیاسی و اقتصادی ارمنستان دارد.» این مقام پارلمانی یادآور شد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان در یکی از سخت‌ترین دوره‌ها برای ارمنستان انجام شده و از این لحاظ بسیار ارزشمند است.

وی توضیحات مفصلی درباره دور جدید درگیری مرزی بین ارمنستان و آذربایجان به میهمانان آمریکایی داده و باکو را به آغاز این مناقشه متهم کرد.

رئیس پارلمان ارمنستان همچنین گفت که ایالات متحده باید تحریم‌هایی را علیه آذربایجان به دلیل اقدامات باکو در مرز ارمنستان اعمال کند.

گگفتنی است؛ پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی به ایروان سفر کرده است.

«آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان، پیش از سفر نانسی پلوسی و هیات همراه به ایروان، به خبرنگاران گفته بود که دیدار سه روزه پلوسی «نقش بسزایی در تضمین امنیت ما خواهد داشت»./شهر آر ا

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما