plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۲۶۸۷۸

نمایشگاه صنایع دستی افغانستان در کابل برگزار شد

در نمایشگاه صنایع دستی افغانستان در کابل، قالی‌های معروف ترکمنی، زیورآلات از سنگ لاجورد و لباس‌های سنتی به فروش می‌رسد.
آناتولی
آناتولی
به گزارش ایصال نیوز، در نمایشگاه صنایع دستی افغانستان در کابل، قالی‌های معروف ترکمنی، زیورآلات و وسایل تزئینی از سنگ لاجورد و لباس‌های سنتی به فروش می‌رسد.

این نمایشگاه با تلاش حدود 100 تاجر در منطقه چمن‌حضوری کابل برگزار شده است.

فروشندگان به خبرنگار آناتولی گفتند: در دوره قبل از طالبان، این قبیل نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد، اما به دلیل آسیب جدی به اقتصاد کشور در سال گذشته پس از طالبان، چنین نمایشگاه‌هایی به ندرت برگزار می‌شود.

فروشندگان همچنین اظهار داشتند که خارجی‌هایی که پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان را ترک کردند، در اصل آنها بخش مهمی از خریداران محصولات و صنایع دستی افغانستان بودند.

قالی ترکمنی از صنایع دستی معروف افغانستان است که در خارج از کشور نیز هواداران زیادی دارد.

ایلخان علیمی، بازرگان ترکمن به خبرنگار آناتولی گفت: زنان ترکمن محصولات صنایع دستی خود را در کارگاه‌های قالی‌بافی در شهرستان آقچه ولایت جوزجان در شمال افغانستان می‌بافند.

وی اظهار داشت: قیمت فرش‌ها بر اساس نقش، اندازه فرش و کیفیت پشم گوسفند تعیین می‌شود، قیمت فرش‌های این نمایشگاه از 300 تا 1200 دلار است.

علیمی در ادامه ابراز داشت: به بسیاری از کشورها به ویژه ترکیه، استرالیا و هلند صادرات داریم. قبل از طالبان، وضعیت مالی مردم در افغانستان خوب بود. آنها می‌توانستند قالی افغانستان را بخرند. خارجی‌ها هم بودند. بیشتر مردم پولدار بعد از روی کار آمدن طالبان به اروپا، آمریکا فرار کردند.

مرغوب‌ترین سنگ لاجورد جهان از معادن ولایت بدخشان در شمال افغانستان استخراج می شود.

این سنگ یکی از مهم ترین اقلام صادراتی افغانستان است.

انواع زیورآلات، گلدان، زیرسیگاری، تسبیح، بشقاب، گردنبند، گوشواره، شطرنج از سنگ لاجورد از مهمترین محصولات این نمایشگاه است.

در این نمایشگاه محصولاتی از سنگ شاه مقصود و عقیق نیز به مشتریان عرضه می‌شود.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما