plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۲۴۵۴۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

اختصاص ۱۴ و ۲۵ آبان به عنوان روز استان مازندران و روز استان اصفهان در تقویم کشور

گزارش وضعیت جامعه علمی و نخبگانی کشور ارائه شد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مناسبت‌ها خاطرات را تداعی می‌کنند و باعث ایجاد حس افتخار ملی می‌شوند، از اختصاص ۱۴ و ۲۵ آبان به عنوان روز مازندران و اصفهان در این شورا خبر داد.
اختصاص ۱۴ و ۲۵ آبان به عنوان روز استان مازندران و روز استان اصفهان در تقویم کشور
به گزارش ایصال نیوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۶۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گزارشی درباره وضعیت جامعه علمی و نخبگانی کشور ارائه شد که رئیس جمهور و اعضای شورای عالی تاکید کردند که گزارش تفصیلی راجع به وضعیت جامعه نخبگانی کشور تهیه شود و اقداماتی که باید برای تقویت جامعه نخبگانی صورت بگیرد در صحن شورا به عنوان طرح ارائه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین بحثی درباره پیشرانی علم و فناوری در منطقه و جهان و مسئله رشد و پیشرفت در این سال‌ها مطرح شد؛ خوشبختانه هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه اول منطقه در علوم مختلف را داراست که برای تقویت این حوزه اعضا و رئیس جمهور محترم تاکید داشتند که باید اقدامات لازم صورت بگیرد

عاملی درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی ادامه داد: ستاد نقشه جامع علمی کشور گزارش‌های آماری دقیقی در صحن شورا ارائه کرد، وزیر محترم بهداشت و درمان نیز گزارش و نکاتی که معطوف به احراز کیفیت بود را مطرح کرد. مقرر شد که موضوع به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارجاع شود و با حضور وزیر بهداشت و درمان، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، روسای کمیسیون‌های بهداشت، آموزش و اصل ۹۰ و متخصصان امر بررسی مجددی صورت گیرد؛ بنابراین در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش رشته های دندانپزشکی تصمیمی در جلسه اتخاذ نشد و منجر به بررسی‌های تکمیلی شد.

وی اضافه کرد: البته بحث‌هایی مبنی بر توزیع نامناسب دندانپزشک در کشور و نسبت دانپزشک به ۱۰۰ هزار جمعیت، مطرح شد. همچنین عنوان شد که مناطق کم برخوردار کشور از خدمات مطلوب دندانپزشکی محروم هستند. در جریان بحث‌های صورت گرفته به موضوع کمبود زیرساخت‌های جذب دانشجوی دندانپزشکی اعم از تجهیزات دندانپزشکی و نسبت استاد به دانشجو نیز اشاره شد. همچنین اعضا تاکید داشتند که تعرفه‌های تامین اجتماعی و بیمه نسبت به خدمات دندانپزشکی اختصاص پیدا کند؛ البته درباره هیچ کدام از موارد مذکور تصمیم قطعی اتخاذ نشد و به دلیل حساسیت موضوع قرار شد که بار دیگر موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور بحث شود و گزارش جهت تصمیم‌گیری در صحن شورای عالی مورد بازنگری قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دستور بعدی جلسه درباره مناسبت‌های تقویم بود، برخی از مناسبت‌های تقویم جنبه ملی و استانی دارند. رویکردی که در شورای عالی انقلابی مورد تاکید قرار گرفت این بود که مناسبت‌های تقویم باید موجب تقویت هویت ملی، دینی، نشاط اجتماعی و همگرایی ملی و تعمیق حافظه جمعی شود زیرا مناسبت‌ها خاطرات را تداعی می‌کنند و باعث ایجاد حس افتخار ملی می‌شوند.

عاملی ادامه داد: همچنین عنوان شد که در مناسبت‌ها عدالت فرهنگی و شکوفایی ظرفیت زیست بوم مورد توجه قرار گیرد، ارزش‌های انقلاب اسلامی را تقویت کند و موجب رویدادسازی فرهنگی و شهری شود تا شهرها حس عضویت‌شان در جامعه ملی تقویت شود.

وی از اختصاص دو روز به عنوان روزهای استان‌های مازندران و اصفهان خبر داد و گفت: روز ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران در نظر گرفته شد که استناد به استقرار دولت علویان در سال ۲۴۳ هجری شمسی در این خطه افتخار آمیز ایران عزیز دارد. همچنین روز ۲۵ آبان به عنوان روز اصفهان نامگذاری شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ۲۵ آبان ۱۳۶۱ روز تشییع ۳۷۰ شهید دفاع مقدس در عملیات محرم بود که حضرت امام خمینی (ره) در این‌باره فرمودند «در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند» بحث درباره این موضوع در جلسات آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما