plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۲۰۸۲۲
اقتصاد امریکا تورم بالایی را تجربه می کند

افزایش چشمگیر قیمت مصرف کننده کالاها در ایالات متحده در یک ماه اخیر

کاهش محبوبیت بایدن در پی افزایش هزینه های زندگی
قیمت‌ مصرف‌کننده کالاها در ایالات متحده در یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته است، با افزایش سالانه تورم که بیشترین میزان تقریباً در چهار دهه اخیر بوده است انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره کند را تقویت کرده است.
افزایش چشمگیر قیمت مصرف کننده کالاها در ایالات متحده در یک ماه اخیر
به گزارش ایصال نیوز، وزارت کار ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده اجناس، پس از افزایش 0.8 درصدی در ماه نوامبر، ماه گذشته 0.5 درصد افزایش یافته است این در حالی است که  در 12 ماه منتهی به دسامبر، شاخص قیمت مصرف کننده، مجموعاً  7.0 درصد افزایش یافته است. این بزرگترین افزایش قیمت نسبت به قبل از ژوئن 1982 بود که به دنبال افزایش 6.8 درصدی در ماه نوامبر به ثبت رسید. 

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که شاخص قیمت مصرف کننده - CPI - نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد و 7.0 درصد افزایش یابد.

اینروزها اقتصاد ایالات متحده تورم بالایی را تجربه می کند زیرا همه گیری کرونا زنجیره های تامین کالا را در جهان و در این کشور به هم زده است. از طرفی هزینه های بالای زندگی بر میزان محبوبیت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز تاثیر گذاشته است.

تورمی که اکنون در امریکا تجربه می شود بسیار بالاتر از هدف دو درصدی فدرال رزرو است که با فشار افزایش دستمزدها بر قیمت تمام شده، افزایش یافته است.

دولت امریکا جمعه گذشته گزارش داد که نرخ بیکاری در دسامبر به کمترین میزان در 22 ماه گذشته یعنی 3.9 درصد کاهش یافته است که نشان می دهد بازار کار رونق خوبی دارد. 

رئیس فدرال رزرو، روز سه شنبه در جلسه کمیته بانکداری سنا برای انتخاب ریاست فدرال رزرو برای دوره جدید گفت: بانک مرکزی ایالات متحده آماده است تا آنچه را که لازم است انجام دهد تا تورم را مهار کند. 

رایان سویت، اقتصاددان ارشد در آنالیتیکس در وست چستر پنسیلوانیا، می‌گوید: « دلایل فدرال رزرو برای شروع حذف سیاست‌های پولی در حال افزایش است. تورم باید به سرعت کاهش یابد تا بخشی از فشار از روی فدرال رزرو برداشته شود و بعید است که این اتفاق بیفتد.»

اقتصاددانان معتقدند که نرخ CPI سالانه امریکا احتمالاً در دسامبر به اوج خود رسیده است یا احتمالاً تا ماه مارس به اوج خود خواهد رسید.

به رغم بهبود وضعیت عرضه کالا در امریکا با کاهش محدودیت های کرونایی، افزایش موارد کووید 19 در پی شیوع اُمیکرون، خوشبینی ها درباره عادی سازی زنجیره تامین کالا را کند کرده است. 

بدون احتساب مواد غذایی و حامل های سوختی، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته پس از افزایش 0.5 درصدی در ماه نوامبر 0.6 درصد افزایش یافته است. 

این بزرگترین افزایش سال به سال قیمت مصرف کننده از فوریه 1991 است که امریکا تجربه می کند و به دنبال رشد 4.9 درصدی در نوامبر بوقوع پیوست.

انتهای پیام/*
۳
مترجم : مصطفی امینی
مرجع : رویترز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما