plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۲۰۱۴۰

تداوم اعتراضات در سودان و محکومیت بین المللی علیه خشونت پلیس

تظاهرات سودان در اعتراض به توافق ارتش با عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور ادامه دارد. با این توافق، با وجود کودتا علیه حمدوک او بر سر قدرت باقی خواهد ماند.
تداوم اعتراضات در سودان و محکومیت بین المللی علیه خشونت پلیس
کمیته های مقاومت مردمی در سودان همه را به شرکت هر روزه در تظاهرات دعوت کردند تا به براندازی شورای حاکمیتی انتقالی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» منجر شود.

روز چهارشنبه، حمدوک به مأموریت جانشینان وزیر که توسط عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی حاکمیتی پس از ۲۵ اکتبر منصوب شده بودند، خاتمه داد و آنها را برکنار کرد.
فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان دیروز (چهارشنبه) در واکنش به اعتراضات سودان گفت:" صحنه های استفاده نیروهای امنیتی از خشونت مفرط در تظاهرات سه شنبه بسیار آزار دهنده است".
وی در صفحه خود در توییترنوشت:" این مسئله با تعهدات نیروهای امنیتی مبنی بر خودداری از بکار گیری چنین شیوه هایی مغایر است و اعتماد را از بین می برد. این درگیری مستمر باید فورا پایان یابد".

در همین راستا عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان دستور داد درخصوص کلیپ منتشر شده ای که در آن پلیس به یکی از بیمارستان های پذیرش کننده معترضان زخمی حمله کرده بود، تحقیق صورت گیرد.

حمدوک تاکید کرد:" صیانت از حق بیان مسالمت آمیز معترضان یکی از مهمترین وظایف پلیس است".
دیروز (چهارشنبه) کمیته پزشکی سودان اعلام کرد که تعداد مجروحان تظاهرات سه شنبه در خارطوم به 98 تن رسیده است.

گفتنی است که در 21 نوامبر گذشته، عبدالفتاح البرهان رئیس ارتش با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور توافق نامه ای امضا کرد که بسیاری از احزاب سیاسی سودان آن را محکوم کردند.
در پی این رویداد البرهان شورای انتقالی حاکمیت سودان و کابینه این کشور را منحل کرد.

وی همچنین در سودان وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از برکناری فرمانداران ایالت ها خبر داد. این مسئله اعتراض احزاب سیاسی و مردم را برانگیخت به طوری که از این اقدامات به عنوان "کودتای نظامی" یاد کردند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما