plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۹۹۷۶
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کرد

هدر رفت هزینه‌های کلان برای احیای دریاچه ارومیه

احیای دریاچه یک طرح ملی محسوب می‌شود
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه‌های کلانی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده که بیشتر آنها در جای خود مصرف نشده‌اند از طرفی افراد غیر متخصص برای احیای این دریاچه در نظر گرفته می‌شوند.
هدر رفت هزینه‌های کلان برای احیای دریاچه ارومیه
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، جلال محمودزاده در گفتگویی در مورد احیای دوباره دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه از دولت‌های قبل شروع شده و متاسفانه تاکنون نتیجه مثبتی برای احیای دوباره این دریاچه شاهد نبودیم، هزینه‌های کلانی برای احیای این دریاچه اختصاص داده شده که بیشتر آنها در جای خود مصرف نشده‌اند از طرفی افراد غیر متخصص برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته می‌شوند.

اعتبارات اختصاص داده شده برای زندگی دوباره ارومیه سلیقه‌ای خرج می‌شود

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم افزود: امروز تنها ارومیه نیست که قربانی سیاست‌های اشتباه شده است؛ از هورالعظیم گرفته تا قلب زاینده رود شاهد خشکی بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور هستیم، در این میان اعتبارات اختصاص یافته سلیقه‌ای مصرف شده است. 

وی ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه از ارومیه به بهانه آب شرب و هزینه کرد آن در بخش‌های صنعت و کشاورزی شرایط این دریاچه را بحرانی کرد. پروژه‌های نیمه تمام که غیر از هزینه زیاد آب حاصلی نداشته٬ بیشتر به این بی آبی دامن زده است؛ از طرفی قرار بود حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه انتقال پیدا کند که ضعف دیپلماسی مانع از عملیاتی شدن این مهم شد.

محمودزاده تاکید کرد: برای جبران کم آبی ارومیه مقرر شد که هر ساله ۸ درصد از سهمیه کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را کاهش دهند به شرطی که آبیاری مدرن را ایجاد کنند نه تنها شاهد ایجاد تجهیزات آبیاری مدرن در پایین دست سدها نبودیم؛ بلکه سهمیه آب کشاورزی هم کاهش پیدا کرد همین امر منجر به نارضایتی کشاورزان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قبل احیای رودخانه ارومیه هر ساله ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی اختصاص داده شد که متاسفانه با برنامه ریزی نادرست نه تنها اقدام موثری برای احیای این رودخانه صورت نگرفت بلکه شاهد از بین رفتن کشاورزی در بخشی از مهاباد هم هستیم.

اعتبارات متناسب با زیر ساخت‌های هر استان باشد

وی یادآور شد: دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احیای دریاچه ارومیه دارد امیدواریم به زودی در دستور کار قرار بگیرد و همچنین باید توجه کنیم که اعتبارات باید متناسب با زیر ساخت‌های هر استان اختصاص داده شود. استان‌های اطراف این دریاچه تمام تلاش خود را برای احیای دوباره آن می‌کنند؛ اگر قرار به احیای دوباره آن است باید با طرح های درست و تزریق اعتبارات مناسب که در جای خود هزینه می‌شود اقدام به چنین کاری کنند. 

محمودزاده ادامه داد: حقابه‌ای که باید از ارس به ارومیه تعلق می‌گرفت حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که متاسفانه تاکنون به صورت کامل به این دریاچه تعلق نگرفته است و هر میزان هم که دریافت شده برای احیای ارومیه صرف نشده است. تبعیض‌های استانی در حوزه آبی در بین مدیران قبلی سازمان محیط زیست بسیار به وفور دیده می‌شد. امیدوارم رئیس سازمان محیط زیست دیدگاه ملی برای احیای دریاچه ارومیه داشته باشد.

احیای دریاچه ارومیه با مقاله‌های دانشگاهی حل شدنی نیست

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآورشد: زمانی می‌توانیم به احیای دریاچه ارومیه امیدوار باشیم که تبعیض‌های استانی از میان برداشته شود و اعتبارات در جای خود هزینه شود. برای احیای دریاچه ارومیه باید کار میدانی صورت بگیرد تا کار پژوهشی و کتابخانه‌ای؛ احیای این دریاچه با کار کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی در قالب مقاله حل نمی‌شود، مسئولان باید به میدان بیایند و با تشکل‌ها و انجمن‌های مردم نهاد کار میدانی را برای تداوم عمر ارومیه انجام دهند. باید توجه کنیم که قانونی که تصویب می‌شود برای تمام استان‌ها به صورت یکسان اجرایی شود. معیشت کشاورزان را به بهانه احیای دریاچه ارومیه در خطر ننداخته و هر دو موضوع از احیای دریاچه تا معیشت مردم منطقه را در یک سطح قرار دهیم تا نه صنعتگر و نه کشاورز از این مسئله ضربه نبینند و شاهد احیای دوباره این دریاچه کشور باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: احیای دوباره دریاچه تنها یک طرح استانی نیست بلکه یک طرح ملی محسوب می‌شود٬ اگر روزی خشک شود کل شمال غرب کشور را درگیر خواهد کرد و این دریاچه متعلق به کل ایران است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما