plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۱۸۴۷۹

افزایش ١٥ درصدی قیمت لاستیک خودرو منتفی شد

در پی تمام بحث‌ها ‌و بررسی‌ها پیرامون درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش‌ ۱۵ درصدی قیمت تایر خودروها، در نهایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این افزایش قیمت را در راستای ساماندهی بازار لاستیک و در جهت شرایط خاص این بازار، منتفی اعلام کرد.
افزایش ١٥ درصدی قیمت لاستیک خودرو منتفی شد
حدود یک ماه پیش بود که بحث بر سر درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش حداقل ۱۵ درصدی قیمت تایر خودروها به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه و اعمال این افزایش قیمت از ابتدای شهریور ماه جاری مطرح شد.

در حالیکه برخی سایت‌ها و رسانه‌ها در اولین روز از شهریورماه از اجرایی شدن افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر صحبت کردند و اعلام شد که “باتوجه به تشکیل جلسه هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر، پیشنهاد افزایش قیمت تایر پیگیری و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد این افزایش قیمت اعمال شود” اما مصطفی تنها-سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر- در پاسخ به این خبرگزاری، تاکید کرد که اصل تصمیم برای افزایش ۱۵ درصد آن هم در شرایطی که این افزایش از سرناچاری است و هیچ‌یک از تولیدکنندگان هم علاقمند به افزایش قیمت که در اثر افزایش قیمت مواداولیه و ارز تحمیل شده نیستند، درست است اما این تصمیم مصوب و اعمال نشده است.

این در حالیست که به تازگی نیز فعالان صنعت تایر اعلام کرده‌اند که در پی درخواست‌ تولیدکنندگان از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برای افزایش قیمت، این سازمان خواستار مدارکی برای این افزایش بود که ما برای ارائه این مدارک و بررسی آن از سوی سازمان چند روزی از افزایش قیمت جلوگیری کردیم تا مدارک ارسالی ما بررسی شود؛ اما افزایش قیمت حتمی خواهد بود و هیچ‌گونه عقب‌نشینی دراین‌باره صورت نمی‌گیرد.

آن‌ها معتقدند که گران شدن یک کالا همچون تایر بر بازار اثرگذار خواهد بود و این گرانی اجتناب‌ناپذیر است. آخرین بار آبان ماه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۵ درصد قیمت تایر را افزایش یافت، این در حالی است که از آن زمان تا به امروز مواداولیه با افزایش پی‌درپی همراه بوده است، درنتیجه اگر این درخواست اجرایی نشود به‌طور حتم واحدهای تولید با زیان بسیاری همراه خواهند شد. بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان تایر به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود که در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز توانسته قیمت تمام‌شده را افزایش دهد. اما درحالی‌که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در حال بررسی مدارک ارسالی برای افزایش قیمتها است، بازار تایر نیز با رشد قیمت‌ها مواجه شده و به‌طوری‌که در برخی تایرها هر جفت با افزایشی ۱۰ درصدی همراه شده است. البته باید دید این افزایش قیمتها بر تقاضا اثر منفی خواهد داشت، زیرا میزان تقاضا در بازار تایر نیز بی‌رمق شده حال این گرانی می‌تواند این بازار را راکد کند.

اما در نهایت روز سه‌شنبه/ ۹ شهریور ماه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده تایر، بر ضرورت رعایت وجاهت قانونی جهت هر گونه افزایش قیمت وفق ضوابط عمومی قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها تاکید نموده است.

طبق اعلام این سازمان، اکبر تقوی‌شوازی -مدیر کل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- ضمن اعلام‌ این خبر که افزایش ۱۵ درصدی قیمت لاستیک خودرو منتفی شده است؛ تاکید کرد: با گرانفروشان قطعا برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرده است: با توجه به گزارش‌های واصله و همچنین مصاحبه به عمل آمده از سوی سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر اینکه حسب تصمیم انجمن از ابتدای شهریورماه سال جاری قیمت انواع تایر تولید داخل به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، این سازمان در راستای اجرای وظایف ذاتی و نیز به جهت نظارت بر رعایت مفاد تصمیمات اتخاذ شده مرتبط از سوی کارگروه تنظیم بازار، نسبت به پیگیری موضوع از طریق انجام مکاتبه با کلیه شرکت‌های تولیدکننده تایر اقدام کرد و ضمن درخواست توضیح از صحت و کیفیت انجام این موضوع و لزوم ارسال اسناد و مدارک مرتبط از سوی شرکت های تولیدی تایر، هرگونه افزایش قیمت بر خلاف ضوابط عمومی قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها را فاقد وجاهت قانونی دانست که در صورت احراز انجام آن با شرکت‌های متخلف برابر مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی خاطر نشان کرد : براین اساس و به دنبال اقدام و تذکر سازمان حمایت، انجمن صنفی صنعت تایر هر گونه افزایش قیمت در این زمینه را کتباً ملغی اعلام نمود.

لازم به ذکر است که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه افزایش قیمت مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ در میان گذاشته و یا به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان و سازمان‌ها صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور اعلام، تا با بررسی موضوع و در صورت احراز تخلف نسبت به تشکیل پرونده اقدام شود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : شاتا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما