plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۷۵۴۲
در آیین افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی

روحانی: ما قادریم در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را پیش برانیم

تلاش این دولت توسعه و تعمیق بورس بوده است
رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح های بسیار مهم صنعتی و معدنی در هفتاد و نهمین هفته از افتتاح طرح های ملی کشور، گفت: افتتاح 40 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز و در یک استان نشانگر توانمندی ملت، برنامه ریزی دولت و کارآمدی دولت و ملت است که در سخت ترین شرایط جنگ اقتصادی مهمترین پروژه ها را به ثمر رسانده اند.
روحانی: ما قادریم در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را پیش برانیم
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در هفتاد و نهمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی در استان کرمان، افزود:  افتتاح منظم هر هفته طرح ها و پروژه های ملی کشور از ابتدای سال 99 تاکنون ، پیام روشن و مفهوم بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان ما دارد.

دکتر روحانی افزود: پیام این افتتاح ها این است که ملت ایران با استعداد بالای خود، استفاده از ظرفیت ها، بهره مندی از بانک ها، سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری و استفاده درست و بهینه از امکانات کشور قادر است در شرایط سخت جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را پیش براند و شاهد افتتاح طرح های مهم و بزرگ ملی در کشور باشیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به طرح های افتتاح شده در زمینه صنایع فولاد در کشور، گفت: با تکمیل شدن زنجیره فولاد در کشور امروز از خام فروشی این محصول به طور کامل فاصله گرفته ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت و ملت در کنار هم در سخت‌ترین شرایط، مهم‌ترین پروژه‌ها را به ثمر رساندند، گفت: اینکه برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره‌بلند افتتاح می‌کنیم، نشان دهنده این است که مردم، جوانان، مهندسین و کارگران کشور برای سربلندی ایران عزیز لحظه ای درنگ نمی‌کنند و راه و مسیر خودشان را ادامه می‌دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حین افتتاح طرح‌های امروز نکات قابل ملاحظه‌ای مطرح شد، در توضیح این نکات اظهار داشت: یکی از نکات این بود که می‌شود سرمایه های خرد و کوچک مردم را کنار هم قرار داد و با مشارکت مردم یک طرح عظیم و بزرگ را به ثمر رساند و بعد هم آن را در فرابورس و بورس عرضه کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: نکته دیگر جلسه امروز این بود که یک طرح عظیم تولید فولاد در یک استان با ظرفیت 1.7 افتتاح شد که تقریبا خودکفا هم هست. یعنی هم زنجیره‌اش را از سنگ آهن گرفته تا مراحل بعدی در استان تأمین می‌کند و هم برق و آب لازم را با تاسیس نیروگاه و توافق با شرکت آبفا و تصفیه فاضلاب تامین می‌کند.

رئیس جمهور این خودکفایی را حائز اهمیت فراوان دانست و تصریح کرد: مشارکت مردم در اینگونه طرح‌ها بسیار مهم است. هر کسی در حد توان خودش باید بیاید و مشارکت کند.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ، بورس یک کار عظیم و بزرگی در کشور انجام داد، خاطرنشان کرد: البته بازار سرمایه معمولاً ریسک دارد و روند آن نوسانی است، اما در مجموع در این ماه‌های اخیر باز هم بورس یک مقدار نشاط پیدا کرده است.

رئیس جمهور تلاش دولت یازدهم و دوازدهم را معطوف به توسعه و تعمیق بورس عنوان کرد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تصمیم دولت بر این بود تا کاری کنیم که شرکت‌های اقتصادی بزرگ دولتی را وارد بورس کنیم و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. بخش بزرگی از این کار انجام گرفت اما یک بخش بزرگی هم بخاطر مقاومت برخی دستگاه‌ها انجام نگرفت. معمولاً دستگاه‌ها برای اینکه از پول و کاسبی فاصله بگیرند و جدا بشوند، مقاومت می‌کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز بورس یک بازار بسیار مهم است و در بلند مدت هم سود قابل ملاحظه‌ای دارد. سرمایه‌گذاری در بورس باید در یک زمان 10 ساله در نظر گرفته شود. اگر اینگونه نگاه کردیم، سرمایه‌گذاری در بورس حتی از سود بانکی و سکه و دلار هم بیشتر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از طریق بورس توانستیم میلیون‌ها نفر از مردم را وارد کسب و کار جدیدی کنیم، اظهار داشت: امیدوارم با دقت‌هایی که در بورس انجام می‌گیرد و شورای عالی بورس انجام می‌دهد و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر درباره بورس داشتیم، تا پایان دولت بورس در مسیر درست خودش حرکت کند و دولت سیزدهم هم بتواند از این بازار به خوبی استفاده کند. این بازار می‌تواند حتی اعتبارات مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را تأمین کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در کنار بخش‌های بزرگ صنعتی، باید به مسأله فضای سبز هم توجه کنیم و آلودگی‌های احتمالی بخش‌های بزرگ صنعتی را با درختکاری جبران کنیم، تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر جایی، یک مجتمع بزرگ صنعتی احداث می‌شود، باید از جوان‌های همان منطقه، شهرستان و استان، حداکثر استفاده را ببرند.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به نقش بانک ها در توسعه زیرساخت های کشور با  بیان اینکه ممکن است اشکالاتی در فعالیت بانک‌ها باشد اما در عین حال کارهای عظیم و بزرگی هم توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نباید خدمات بانک‌ها را در آبادانی ایران فراموش کنیم. برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یا باید بانک‌های داخلی و خارجی وارد شوند یا باید بازار سرمایه وارد شود یا صندوق توسعه که بدون اینها نمی‌شود سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بزرگ را انجام داد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح راست:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که طرح‌ها و برنامه‌های پنج‌شنبه‌های افتتاح از آغاز سال 1399 تاکنون به طور منظم ادامه پیدا کرده و امروز هفتاد و نهمین افتتاح است و ان‌شاء الله در هفته‌های پیش رو هم ادامه خواهد یافت و تا آخرین فرصتی که در این دولت داریم طرح‌های مهمی که آماده می‌شود آنها را افتتاح خواهیم کرد.

افتتاح این طرح‌ها یک معنا و مفهوم بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان دارد برای دوستان این پیام را دارد که ملت بزرگ ایران با استعدادش و شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری و بورس و حضور مردم و استفاده بهینه و درست از همه امکانات کشور و تکنولوژی‌های مهم قادر است  در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را به پیش براند و هر روز و هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار مهم در کشور باشیم.

مردم شاهد بودند که امروز 40 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز آن هم در یک استان افتتاح می‌شود این نشانگر توانمندی این ملت و برنامه‌ریزی درست دولت است و نشانگر کارآمدی دولت و ملت است.

دولت و ملت در کنار هم در سخت‌ترین شرایط مهم‌ترین پروژه ها را به ثمر رساندند اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره‌بلند برای اولین بار افتتاح می‌کنیم، نشان داده می‌شود که مردم، جوانان و مهندسین و کارگران به طور منظم برای سربلندی ایران عزیز آنی درنگ نمی‌کنند و راه و مسیر خودشان را ادامه می‌دهند.

در طرح‌های امروز علاوه بر اینکه موضوع کوره بلند برای ما بعد از انقلاب اولین کار عظیم و بزرگ صنعتی بود، به هر حال در یک مکانی که ما دارای ذغال‌سنگ هستیم و می‌توانیم استفاده کنیم باید از این انرژی هم بهره‌برداری و استفاده شود.

امروز نکات قابل ملاحظه‌ای هم بیان شد و آن اینکه می‌شود در یک سرمایه‌گذاری بزرگ از سرمایه‌های خرد به راحتی یک سرمایه‌گذاری بلند و بزرگ را تولید کرد و از طریق آن سرمایه یک طرح بزرگ را به ثمر رساند و به تدریج پول کم مردم را می‌شود در کنار هم قرار داد و با مشارکت مردم یک طرح عظیم و بزرگ را به ثمر رساند و آن طرح را در فرابورس و بورس عرضه کرد.

همانطوری که رئیس محترم بانک پاسارگاد اشاره کردند ارزش این کار از آغاز تاکنون نزدیک به 2 برابر شده و این نشان می‌دهد اگر در مسیر تولید حرکت کنیم، می‌توانیم هم سود کافی داشته باشیم و هم برنامه ریزی درستی برای تحول و تولید در کشور داشته باشیم.

باز هم در بحث‌های امروز روشن شد که در زمینه فولاد به طور کامل از خام‌فروشی فاصله گرفته ایم، در یک مقطعی بود که بسیاری از سنگ‌آهن‌هایمان را به صورت خام به فروش می‌رساندیم، از کشور صادر می‌کردیم اما امروز زنجیره تولید کامل شده و به فولاد رسیدیم و امروز دیگر سنگ خام صادر نمی‌کنیم، مراحل مختلف تولیدی را در اختیار داریم و این زنجیره در کنار هم متصل است و محصول نهایی را تولید می‌کنیم و نشانگر این است که از ارزش افزوده بالای کار و تلاش و فعالیت مردم استفاده می‌کنیم. نه اینکه فقط از معدن استخراج کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم.

چند نکته دیگر در بحث امروز بود. امروز طرح عظیمی در تولید فولاد افتتاح شد. همانطور که شنیدید ظرفیت تولید 1.7 میلیون تن است که ظرفیت بسیار بالایی است. در آغاز به تدریج شروع می‌شود و به ظرفیت کامل می رسد و  می‌تواند برای توسعه کشور تاثیرگذار باشد و همانطوری که ملاحظه کردید، تقریباً این مجتمع در یک استان ادعای خودکفایی دارد. یعنی هم زنجیره‌اش را در استان تأمین می‌کند از سنگ آهن گرفته تا مراحل بعدی‌اش. کنستانتره و گندله تا می‌رسد به مجتمع فولاد و هم آب را از داخل استان از طریق آبفا تأمین می‌کند که این بسیار مهم است و همین‌طور از طریق برق، نیروگاه لازم را تولید کند و خودکفا شود.

این خودکفایی حائز اهمیت فراوان است. مشارکت مردم در اینگونه طرح‌ها بسیار مهم است و اینکه همه مردم حضور و مشارکت داشته باشند. هر کسی در حد توان خودش باید بیاید.

 دولت یازدهم و دوازدهم در بورس یک کار عظیم و بزرگی را در کشور انجام داد برای اینکه بازار سرمایه یک بازار فعال باشد. البته در بازار سرمایه معمولاً ریسک است. بازار سرمایه ممکن است در یک سالی روند رشدش خیلی خوب باشد، چند ماه روند نزولی داشته باشد، معمولاً در بورس یک خط مستقیم به سمت بالا نداریم و خط‌های شکسته است و در مجموع در این ماه‌های اخیر باز هم بورس یک مقدار نشاط پیدا کرده است.

 تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه و تعمیق بورس بود و می‌خواستیم شرکت‌های زیادی و دولتی وارد بورس شوند. از ابتدای دولت یازدهم تصمیم‌ من بر این بود تا کاری کنیم که شرکت‌های اقتصادی دولتی را وارد بورس کنیم و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. اگر لازم است فقط دولت سهام داشته باشد نه اینکه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.

البته بخش بزرگی از این کار انجام گرفت یک بخش بزرگی هم بخاطر مقاومت دستگاه‌ها انجام نگرفت. معمولاً دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند برای اینکه از پول و کاسبی فاصله بگیرند و جدا بشوند. سخت است و شما دیدید در شستا که یک شرکت عظیم و مهم است بخش بزرگی‌ اش در بورس آمد و این بسیار تأثیرگذار بود.

بورس امروز یک بازار بسیار مهمی است. البته مردم وقتی در بورس وارد می‌شوند،  نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس زندگی آنها را بهم نزند. اما در عین حال بورس اهمیت دارد در بلند مدت هم سود قابل ملاحظه‌ای دارد.

بورس را در یک زمان 10 ساله حساب کنید، حتی حساب کنید با پولی که مردم در بانک می‌گذارند، حتی با سکه و دلار همه این چیزها حساب کنید در بلندمدت بورس از آنها پایین نیست و الان هم محاسبه می‌کنیم درآمدش درآمد بالاتری است. در میان‌مدت طبیعی است که فراز و نشیب داشته باشد و از طریق همین بورس توانستیم میلیون‌ها نفر مردم را وارد کسب و کار جدیدی کنیم.

ان‌شاء الله امیدواریم با دقت‌هایی که در بورس انجام می‌گیرد و شورای عالی بورس انجام می‌دهد و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر راجع به بورس داشتیم تا پایان دولت بورس در مسیر درست خودش حرکت کند. دولت بعدی، دولت سیزدهم هم از این بازار به خوبی بتواند استفاده کند. این بازار می‌تواند حتی اعتبارات مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را هم تأمین کند بنابراین این هم مسأله مهمی است که در این پروژه‌ها شاهدیم و می‌بینیم.

2 نکته دیگر هم گفته شد که به نظر من مهم است. یکی در کنار این بخش‌های بزرگ صنعتی، مسأله فضای سبز است. یعنی ممکن است این بخش‌های بزرگ صنعتی یک مقدار آلودگی را ایجاد کند که باید این آلودگی را با درختکاری جبران کنیم. اگر جنگل‌کاری شود در اطراف این مجتمع‌ها همانطور که اشاره کردند 4 هزار هکتار جنگل کاری در اطراف این جاها انجام گرفته، بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد هم برای زیبایی، محیط زیست و هم برای آب و هوا بسیار مهم است.

نکته آخر اینکه از نیروهای بومی حداکثر استفاده شود. اگر یک جایی، یک مجتمع بزرگ صنعتی را بپا می‌کنیم باید جوان‌های همان منطقه، شهرستان و استان، حداکثر استفاده را ببرند. ممکن است به متخصصینی احتیاج داشته باشیم که از بخش‌های مختلف حضور پیدا کنند و فعال شوند، از همه آنها باید استفاده کنیم.

در اینجا از بانک‌ها در این مجتمع که بانک پاسارگاد فعال است هم تشکر می‌کنم. راجع به بانک‌ها حرف‌های زیادی زده می‌شود ممکن است اشکالاتی در بانک‌ها باشد اما در عین حال کارهای عظیم و بزرگی هم توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد نباید خدمات بانک‌ها را در آبادانی ایرانی فراموش کنیم و مسلماً برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یا باید بانک‌های داخلی یا بانک‌های خارجی وارد شوند یا باید بازار سرمایه وارد شود یا باید صندوق توسعه وارد شود. این 4، 5 تا، منابع بزرگی هستند که باید بیایند کمک کنند و بدون اینها نمی‌شود سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بزرگ را انجام داد.

ان‌شاء الله امیدواریم بتوانیم در مسیر آبادانی ایران بیش از گذشته تلاش کنیم و مردم شاهد یک تحول بزرگ در کشور عزیزمان باشند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما