plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۷۲۴۶
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: مشارکت مردم در انتخابات یک نه بزرگ به تحریم کنندگان بود

اخلاق و ادب در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت
سخنگوی دولت درباره انتخابات 1400 گفت: این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم "فشار حداکثری" بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمده بودند و این بار هم ناکام ماندند.
ربیعی: مشارکت مردم در انتخابات یک نه بزرگ به تحریم کنندگان بود
به گزارش ایصال نیوز از دولت، دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد گفت: امروز میلاد امام هشتم، امام رضا (ع) است. امام رضا (ع) برای ما ایرانیان، نامی سرشار از مفهوم و پر از رمز و راز است. ما از کودکی آرزوهای خود را با نام این امام رئوف،‌ گره می‌زدیم و اسم ایشان را همواره موقعی که دچار سختی و دشواری‌ در زندگی شده‌ایم، بر زبان آورده‌ایم. 

ما ایرانیان همیشه با نام امام رضا (ع)، لطف، مهربانی و خیرخواهی را برای جامعه طلبیده‌ایم. امام هشتم برای ما ایرانیان، یک روح معنوی ملی و زندگی است و ارادت محض به امام مهربانی‌ها، بخشی از هویت ما شده است.
یا علی‌ بن موسی‌الرضا (ع)، میگویند تشنه گان را قطره‌ای از آب دریا کافی است؛ ما نیز تشنه عنایت شما هستیم و یقین داریم دعای شما در حق این ملت که قرن‌ها است مفتخر به میزبانی از یک امام غریب و رئوف است؛ دریای رحمت را برایشان جاری می‌کند. یا امام رضا (ع) به همراه دل‌های تنگ‌شده برای زیارت‌تان از دور به شما سلام می‌کنیم.


همچنین در اینجا به جناب آقای رییسی بابت پیروزی در انتخابات تبریک می گویم و آرزو می کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.   


یکبار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت.


 خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پر آشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیافزایم. 


 یکی از آسیب های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولتهاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد و با این فرض که هر دولت حلقه ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.


 یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است.


 هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سالها باقی است. عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.


 انتظار می رود جریانهای سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده نگرانه در کنار دولت بایستند. 


از طرف دیگر رییس جمهور منتخب بزودی رییس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش های سیاسی و اجتماعی است. 


-این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم  در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم "فشار حداکثری" بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمده بودند و این بار هم  ناکام ماندند.


 سالها در کنار تلاطم های تاریخی که داشتیم جمهوریت مان حفظ شد. دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوقهای رای اعتباری دوباره یافتند. 


نکته دیگر در این انتخابات بیشتر دیده شد اینکه رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزدها و هم میان نامزدها چشم گیر بود. 


 یکی از مصادیق مواجه اخلاقی با رقابت های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزدهایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند اما فرصت نیافتند و با وقار و نجابت کنار کشیدند. 


بنابراین می توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.


-جا دارد که نکته ای را درباره شخص رئیس جمهور منتخب اضافه کنم. در این روزها مخالفان همیشگی ایران تبلیغاتی منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب انتخابات به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همانگونه که در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده اند سیاست تعاملی، واقع بینی، عملگرایی، مصلحت اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه و کارنامه  منتخب ملت قرار داشته است. بنابراین همه ملت ایران در کنار منتخب خود خواهند بود.


مناسبت روزهای ۲۹ و ۳۱ خرداد با وجود تعلق به دو انسان متفاوت و یادبود از دست دادن متفکرینی در دو مقطع تاریخی است. اما این روزهای پایانی خرداد از یک همبستگی مفهومی برخوردارند.


به تعبیر زنده یاد شریعتی، وی زندگی خود را وقف عرفان، آزادی و عدالت کرد و اتفاقا این سه ارزش در عمل و کنش سیاسی و زندگی اجتماعی دکتر چمران تبلور یافت.


دکتر چمران نماد عینی معنوی شدن امر سیاسی بود و اتفاقا این اکسیر جاودان مورد نیاز جامعه این روزهای ما نیز هست. و ما بیش از هر دوره ای تاریخی به اخلاق و معنویت نیازمندیم.


شریعتی معلمی بود که با خوانشی از نظریات وی بیداری نسلی را برای چند دهه به وجود آورد. به نظرم آنچه که امروز فقدان آن احساس می شود ضرورت پیوند بیشتر ساحت اندیشه و میدان عمل است. 


به نظر من در آغاز گام دوم انقلاب ما نیازمند تجدید حیات نظریه پردازی اندیشمندان اصیل و جهادگران ناب همچون دکتر شریعتی، دکتر مطهری و دکتر بهشتی و امثال اینها بود و جهادگرانی چون دکتر چمران و سردار سلیمانی و امثال آنها می باشیم.


مصوبات دولت


- در جلسه هیات وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.


- در مصوبه ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آيين نامه اجرايي موضوع تبصره ماده (۶ ) قانون حمايت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.


مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳)  قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمي، رواني، اجتماعي، اخلاقی، امنیت و يا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.
براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‎هاي اجرایي، نهادهای حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداري و توانمندسازی این گروه اقدام می کند.


نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می شود.


یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است. بطوریکه تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده است.

 
- در مصوبه اخیرا دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد تصویب شد.


به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود.

در ادامه نوبت به سوالات اصحاب رسانه رسید که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ را می خوانید:


سخنگوی دولت درباره این سوال که آقای روحانی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین رییسی  گفته که آماده ایم برای انتقال قدرت و تجربیات همکاری کنیم ، آیا دولت برنامه مدونی دارد و فکر می کنید که دولت آینده چه موضوعاتی را باید در اولویت قرار دهد؟ گفت:

همان گونه که ملاحظه کردید آقای روحانی رئیس جمهور بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا ‌به دفتر آقای رئیسی در قوه قضاییه رفتند و ضمن اعلام آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا را مطرح کردند. 

همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره کننده برجام، صحبتهایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس جمهور منتخب داشت.

روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر آقای رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند. 

در دولت هم از مدتها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهمترین مسائل و اولویتها را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی برای رئیس جهور منتخب ارسال خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آيا برنامه دولت جناب روحاني اين است كه نهايي سازي برجام را به دولت بعد بسپرد يا اينكه در روزهاي باقي مانده به فرجام برساند؟ گفت:

از ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی تکرار کرده ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر انقلاب و نهادهای بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را به تصمیم گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.

در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده ایم. آن‌چه باقی ‌مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفت‌وگوها شویم. 

همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است اخرین دور مذاکرات در وین باشد که البته این مسئله بستگی به تصمیم طرف های مقابل و اراده آنها برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دارد. 

بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتی‌که دیگر طرف ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه امريكا راجع به انتخابات ايران واكنش نشان داد و گفت که ایرانی ها نتوانستند در فرایند عادلانه و ازادانه انتخاب کنند، واکنش ایران چیست؟ گفت:

ما این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران و مغایر قوانین بین المللی می دانیم و آن را محکوم می کنیم. دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات در ایران و یا کشور دیگری را داشته باشد. 

برخلاف نمایش های پر زرق و برق دموکراسی در آمریکا، امروز هیچ ملتی نیست که نداند فرایندهای دموکراتیک در آمریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه است. 

ادعاهای مشابهی در انتقاد از انتخاباتهای آمریکا نیز مطرح شده، از جمله از سوی دموکراتها در سال ۲۰۰۰ و از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و حامیان او در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر (۲۰۲۰).

ما دولت آمریکا را دعوت می کنیم که از دخالت های متکبرانه در امور داخلی سایر کشورها و قضاوت درباره سازوکارهای دموکراتیک دیگران دست بردارد و به اصلاح امور داخلی خودشان بپردازد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارایی واکسن تولید داخل گفت:


واکسن کوو ایران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ شده است، واکسن پاستورکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود، برغم خلف وعده تامین کنندگان خارجی و تحریم هایی که ظرف روزهای گذشته ایالات متحده با لغو آن بر اعمال آن در ۱۶ ماه گذشته صحه گذاشت، یادمان نرفته است تا همین چند روز قبل آمریکا تحریم دارو و واکسن را تکذیب می کرد. به‌هر حال با این لغو دغدغه جدی برای تامین واکسن در ماه‌های آتی وجود نخواهد داشت.

از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه های گذشته پیوستن ایران به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کروناست، پیشرانی این مهم به‌عنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند.

کشورهای تولیدکننده واکسن، به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این افتخار ملی در سخت ترین شرایط کشور و در اوج تحریم ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن برکت، ۳ میلیون د‌ز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دوز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به‌بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن های دیگر ایرانی خواهیم بود.

بنابراین برای ۲۷۰میلیون د‌وز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دوز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

تولید داخلی به‌عنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.


سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمتها گفت:

سوال شما در مورد فعالیت دولت در ۴۰ روز آخر باعث شد مجددا مسئله ای را مطرح کنم که اساسا مورد علاقه عده‌ای در کشور نیست که کسی پیرامون آن صحبت کند و شنیده شود.

من بدون آنکه بخواهم برخی نارسایی هایی که در همه نهادها و قوا و نیز دولت وجود داشته را نادیده بگیریم. اما علت اصلی مسائل موجود، قطعا تحریمهای ظالمانه‌ای بوده که نمی‌دانم چرا هیچگاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید. جنگ اقتصادی باعث کاهش درآمد ارزی و در نتیجه بالارفتن قیمت ارز و بی ثباتی در همه بازارها شد. در کنار آن، افزایش جهانی قیمت بسیاری از نهاده‌ها نیز موجب شد بر اقتصاد ایران و زندگی مردم، فشار زیادی وارد شود.

ایکاش این عده برای یک بار هم که شده،‌ به سانسور علت‌های اصلی نمی پرداختند. برای مقاصد سیاسی و تخریب دولت به رغم اینکه در ظاهر علیه آمریکا موضع می گرفتند، از یک طرف دولت را متهم به نگاه به خارج می کردند و از طرفی بر جنایت آمریکا سر پوش می گذاشتند. بهر حال این روزها گذشت و در تاریخ سیاسی ما این دوگانه ها و تعارض ها می ماند. 

تا تحریم هست؛ تا کمبود ارز هست؛ تا ارز به قیمت واقعی خود بازنگردد؛ ‌تا انتقال پول نتواند به وضعیت سابق خود بازگردد؛ این حکایت برقرار خواهد بود. 

این آرزوی قلبی ما است که برای حتی یک روز زودتر هم که شده، رنج تحریم ها از زندگی مردم برداشته شود و اقدامات صورت‌گرفته برای شکست تحریم‌ها به نتیجه نهایی برسد.

آرزو می‌کنم بعد از این هر شبکه خبری را که می بینیم، در آن از علت‌های اصلی به وجودآمدن این وضعیت برای مردم گفته شود. امیدواریم که دولت بعدی، بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند. 

لازم می‌دانم در اینجا بخشی از تاریخ اقتصاد اخیر ایران را بیان کنم. هیچگاه بیان نشد با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند.

متاسفانه برخی دچار این رویکرد ناصواب هستند که به جای ریشه، به شاخه می پردازند و فقط نیمه خالی لیوان را می بینند. به همین خاطر، وقتی آن موقع که توفیق سیاست‌ها کاملا تجلی یافته بود، کسی از آن صحبت نکرد و متاسفانه برخی زبانشان را بستند. این عده، وقتی در شرایط نامبارک تحریم و کرونا، جهش تولید در ایران رقم خورد، وقتی که بخش صنعت با رشد ۳.۸ درصدی مواجه شد، وقتی که رشد منفی خدمات هم متوقف شد؛ وقتی که در سال جهش تولید، این دولت آرزوی رهبری معظم را تحقق بخشید و جهش تولید در ایران رقم خورد؛ آنهم در حالی که اکثریت کشورهای دنیا، به خاطر پاندمی کرونا، رشد منفی تولید و خدمات داشتند؛ سکوت کردند. به همین خاطر قلبا آرزو داریم که دولت بعدی هرگز با این نوع قضاوت‌های غیرمنصفانه مواجه نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دستگاه قضا و اینکه همکاری دستگاه قضا با دولت چگونه بوده گفت:

در خصوص هفته قوه قضاییه در هفته آینده بیشتر سخن خواهیم گفت.

در دولت تدبیر و امید همواره باور داشته ایم که تعامل مبتنی بر عقلانیت دولت و قوه قضاییه امری ضروری است که نتیجه آن تامین منافع همگانی در سطح جامعه خواهد بود.

در طول دو دوره گذشته نشان دهنده عقلانیت حاکم بر روابط بوده است، هماهنگی و همکاری با قوای دیگر و کاهش تنش‌ها باعث شده از این حیث کشور شرایط آرام‌تری را نسبت به دوره‌های قبل سپری کند و کمتر شنیده شدن نام هیات عالی حل اختلاف در این دوران نیز، موید این مطلب است.

اما در خصوص عملکرد دستگاه قضا از زمانی که جناب آقای رییسی ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفتند آغازگر اصلاحات نهادی شدند. 

مهمترین آن، اصلاح از درون بوده و نیز  همکاری با دولت در خصوص لوایحی مثل لایحه صیانت از حقوق زنان در زمینه های مختلف اعم از مبارزه با فساد، حفاظت از حقوق شهروندی (که از دغدغه های جدی دولت آقای روحانی بود)، مبارزه با گرانفروشی و احتکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدوین لوایح و دیگر مسائل مهم، همواره تعامل و همکاری خوبی بین دو قوه وجود داشته است و دولت نیز از این موارد استقبال کرده است. 

بنابراین باید این موارد را آغاز طلیعه ای برای اصلاحات در قوه قضاییه تلقی کنیم و در اینجا شاهد تعاملات خوبی با دولت بوده ایم.  

ما امیدواریم که اصلاحات آغاز شده در قوه قضاییه تحت ریاست بعدی این قوه هم با همین قوت و جدیت دچار گسست نشود و ادامه پیدا کند.

البته ما در مواردی همچون پرونده های رییس کل بانک مرکزی و خصوصی سازی معتقد بودیم در نظر نگرفتن تصمیمات مبتنی بر الزامات سیاستگزاری ضروری است و حداقل برخی موارد را به مقام معظم رهبری نیز منعکس کرده ایم.

امیدواریم رییس قوه قضاییه و رییس قوه مجریه در آینده در درکی مشترک علاوه بر اصلاح امور در سرعت بخشیدن در اقدامات هم تاکید کنند و با این روش به نوعی به ثبات و قوام بخشیدن در امور به فهم مشترک برسند و در مجموع روابط خوبی بین قوه قضاییه و قوه مجریه در دوره آقای رئیسی شاهد بودیم .
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که انتخابات برگزار شد و ۱۴.۵ درصد آرا باطله بودند. این در حالی است که دولت دوازدهم با مشارکت قابل توجه سکان اجرایی کشور را در دست گرفت. نگاه شما به این آرای باطله چیست و چه تعبیری از آن دارید؟ گفت:

رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزشهای خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.

من نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک جامعه شناس معتقدم باید همه رای ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تاکید می کنم همین  مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست.

بنابراین هر گونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی تواند حاوی تبیینی جامعه شناختی عمیق و درستی باشد.
 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که  ارزیابی‌تان از نتایجی که در انتخابات اخیر بدست آمده است، چیست؟ گفت:

عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. این غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل است که همه علل اجتماعی سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم. 

هر علت اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را اینگونه با انحراف تحلیل مواجه کند. 

همان‌طور که اشاره کردم،‌ آنچه در سوال شما بود، یک حرف غیرعلمی و سواستفاده سیاسی است. به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق امدند؛ چه آنها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی تفاوتی به "نهاد انتخابات" و بی‌تفاوتی به "نامزدها"، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.

آرای باطله ، محصول بی تفاوتی به سبد نامزدها می تواند باشد و فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزدها و بی تفاوتی به انتخابات و عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل های سطحی و بررسی نشده مواجه شد.


سخنگوی دولت درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس که گفته است که دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند که چهار عمل اصلی را بلد نیستند و در رسانه‌ها شبهاتی در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود گفت:


شایان ذکر است، نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورتجلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می شود.

گفتنی است تعدادی از تعرفه های اخذ شده توسط رأی دهندگان، با توجه به تعدد صندوق های آراء، سهواً به صندوق های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است. به عنوان مثال فرد پس از مهر خوردن شناسنامه تعدادی از برگه آرا را در جیب خود می گذارد و فقط به یک صندوق رای می اندازد.

بطور مستمر و لحظه لحظه گزارشات مختلف از طریق سامانه های الکترونیکی و گزارشات از کانال های رسمی و مردمی رصد شده و به لطف خدا و دعای خیر مردم و تلاش شبانه روزی تمامی اشخاص و نهادهای مجری و ناظر  یک انتخابات باشکوه در نهایت سلامت و کیفیت برگزار شد.

البته گزارشاتی در ساعات اولیه بین ۷ تا ۹ مبنی بر این که سامانه احراز هویت آفلاین می شود،  واصل شد که با دستور وزیر کشور مشکل در اولین فرصت حل شد.

در برخی شعب ۳۳ شهری هم که در انتخابات شوراها صندوق اخذ رأی الکترونیک داشتیم اگر  بدلیل ترافیک مراجعات، دچار کندی در اخذ رأی با روش الکترونیک بودیم، با  هماهنگی مراجع ذیربط، شیوه اخد رای سنتی هم علاوه بر روش الکترونیکی به کار گرفته شد تا توقفی در اخذ رای مردم پدید نیاید.

در مجموع در هیچ شعبه ای اخلال جدی و طولانی مدت در اخذ رای از مردم نداشته ایم و اگر سامانه الکترونیکی هم در مواردی اختلال جزئی یا مقطعی داشته، در چارچوب مقررات و با اعمال همه نظارت های لازم، رأی گیری شده است.


در  انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر نظارت شورای محترم نگهبان، زیر نظر مستمر هیات اجرایی مرکزی برگزار شد و اعضای هیأت، از طرف مردم در جریان دقیق امور انتخابات بوده و همچون دیگر اجزای برگزاری انتخابات، پاسدار و حافظ رای مردم هستند.

اما درخصوص شیوه بیانی که در سوال شما هم بود، مدتها است با استفاده از ادبیات نامناسب و اظهاراتِ بدون اطلاع که با یک تلفن می‌شد آن را فهمید، حرفها و اتهاماتی در تریبون‌های بزرگ زده می‌شود و ما آن وقت است که متوجه می‌شویم نمی دانستیم که دو دوتا، ۵ تا می‌شود ! ظاهرا چهار عمل اصلی را بلد نیستم.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما