plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۷۰۶۹

افشاگری رئیس سابق موساد درباره ترور فخری‌زاده و سرقت آرشیو هسته‌ای ایران

رئیس پیشین موساد مدعی شد: موساد عامل خرابکاری در نطنز و سرقت اسناد هسته ای از تهران بوده است و اسناد ۳۲ گاو صندوق را به سرقت برده است.
افشاگری رئیس سابق موساد درباره ترور فخری‌زاده و سرقت آرشیو هسته‌ای ایران
به گزارش ایصال نیوز، روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل گزارش داد؛ یوسی کوهن رئیس پیشین موساد که هفته گذشته بازنشست شد، در گفت‌وگویی در تلویزیون رژیم صهیونیستی، جزئیات ویژه‌ای را درباره فعالیت‌های اخیر موساد در ایران، تعاملش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نقشش در عادی‌سازی روابط این رژیم با امارات متحده عربی و ... بیان کرد.

کوهن به طور ضمنی اشاره کرد که موساد عامل خرابکاری در تاسیسات زیرزمینی نطنز بوده، و مدعی شد که موساد در عملیاتی در سال ۲۰۱۸ آرشیو هسته‌ای ایران را از انبارهایی در در تهران دزدیده است.

رییس پیشین موساد همچنین تایید کرد که رژیم صهیونیستی چندین سال شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای مطرح ایران را که سال گذشته ترور شد، زیر نظر داشته است و در ماه‌های منتهی به ترور به لحاظ فیزیکی هم به او نزدیک شده بود.

او گفت: ایران باید بداند که وقتی اسرائیل می‌گوید مانع دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای خواهد شد، واقعا همین منظور را دارد.

کوهن در ابتدای اظهاراتش در برنامه مستند Udva که از کانال ۱۲ اسرائیل پخش می‌شود، اشاره کرد که عمیقا با تاسیاست هسته‌ای مختلف ایران آشنایی دارد.
او آشکارا مسئولیت رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در نطنز را در این گفت‌وگو تایید نکرد اما به طور کلی گفت: ما به وضوح [به ایران] می‌گوییم که نخواهیم گذاشت شما به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنید.

رئیس پیشین موساد درباره شهید فخری زاده گفت: او از منظر علم و دانش و دانشمندان برنامه هسته‌ای نظامی ایران برایمان دردسرساز بود. سال‌ها درباره او گردآوری [اطلاعات] می‌شد.

کوهن در این گفت‌وگو در پاسخ به اظهارات ایلان دایان مجری این گفت‌وگو مبنی بر این که با وجود تمام فعالیت‌های موساد، ایران از همیشه «به یک بمب» نزدیک‌تر است، گفت، «نه خیلی. این حرف صحت ندارد».

در این گفت‌وگو، این مقام اطلاعاتی پیشین رژیم صهیونیستی ادعاهایی را درباره برنامه‌ریزی و به اجرا درآوردن آن‌چه دزدیدن اسناد آرشیو هسته‌ای ایران از انباری در تهران در شب ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ عنوان شده است، مطرح کرد.

(یوسی کوهن گفت در شب عملیات "مشکل به خصوصی" پیش آمد، با این وجود تصمیم بر این شد که برنامه مطابق نقشه قبلی پیش برود.تیم موساد آژیرها را از کار انداخت و در انبار را باز کرد و ۳۲ گاو صندوق را باز کرد. یوسی کوهن گفت باز کردن هر یک از گاوصندوق‌ها "چند دقیقه‌ای طول می‌کشید".کوهن گفت تصاویر اسناد فارسی و دیگر چیزهایی که در گاوصندوق بود به طور زنده به مرکز فرماندهی در تل‌آویو مخابره می‌شد.بهار نیوز)

او گفت: "فهمیدیم به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم و بر برنامه هسته‌ای نظامی ایران تسلط داریم. برای همه ما هیجان فراوانی داشت."  یوسی کوهن گفت که عملیات را از مقر فرماندهی موساد در تل‌آویو هدایت می‌کرده است و این نهاد کار بر روی این عملیات را به دستور او دو سال قبل از اجرایش آغاز کرده بود.

کوهن در این باره مدعی شد: ما فهمیده بودیم که آن‌ها اسرار هسته‌ای‌شان را به طور مخفیانه آرشیو می‌کنند، چیزهایی بودند که ما از آن باخبر نبودیم. تصمیم گرفتم که باید بدانیم ایرانی‌ها چه برنامه‌ای برایمان دارند. به افرادم گفتم باید آماده آوردنشان به خانه شویم، چون به طور بالقوه تصویر گسترده‌تر از برنامه ایران را نشان می‌دهند.

طبق ادعای ایلان دایان مجری این برنامه مستند، بیست مامور موساد در این عملیات حضور داشته‌اند که هیچ یک ملیت اسرائیلی نداشتند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما