plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۶۸۱۰

میدانگاه و مجموعه عباسی اصفهان ثبت ملی شد

میدانگاه و مجموعه فرهنگی عباسی یکی از بناها و فضاهای شهری معاصر اصفهان در پیوند با هتل عباسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
میدانگاه و مجموعه عباسی اصفهان ثبت ملی شد
به گزارش ایصال نیوز، مجموعه و میدانگاه عباسی در پیوند با بازآفرینی کاروانسرای مادرشاه مشهور به هتل عباسی در دهه پنجاه توسط شهرداری اصفهان بنا شد.

این بنا با شماره ثبت ۳۱۹۴۵ و با ارزش‌گذاری فرهنگی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت ملی و در اردیبهشت امسال به استانداری اصفهان جهت اطلاع به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

معماری ایرانی اسلامی مجموعه فرهنگی عباسی به عنوان پیشخوان خدمات فرهنگی، فروش صنایع دستی، خدمات پذیرایی و چشم انداز هتل عباسی طراحی و اجرا شد.

این مکان‌ در سال‌های پس از انقلاب مرکز فروش کتاب و کالاهای فرهنگی بوده است؛میدانگاه عباسی با کارکرد و ارزش‌گذاری فرهنگی جایگاه ویژه ای در حافظه جمعی شهروندان اصفهان و به خصوص دوستداران کتاب دارد.

هتل عباسی با طرحی از «ماکسیم سیرو» معمار فرانسوی از دل کاروانسرای صفوی «مادرشاه» بازآفرینی شد، نمای بیرونی این اثر توسط «الیاس یاسی گبای » معمار ایرانی و دانش آموخته دانشگاه تهران و بوزار پاریس طراحی و ساخته شد.

بعدها به دلیل توجه و استقبال گردشگران و همچنین میزبانی دولت از دولتمردان و مهمانان خارجی به شهرداری اصفهان پیشنهاد داده شد تا برای همخوانی بیشتر، خانه‌های مقابل هتل خریداری و یک میدانگاه طراحی و اجرا شود و به این ترتیب میدانگاه معاصر اصفهان و مجموعه عباسی در سال ۵۰ شمسی با طراحی الیاس یاسی گبای بنا شد.

تاکنون بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در استان اصفهان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما