plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۵۸۶۵

سیل و رانش زمین در اندونزی و تیمور شرقی جان بیش از ۱۱۰ نفر را گرفت

مقامات محلی در اندونزی و تیمور شرقی روز دوشنبه از کشته شدن دست کم ۱۱۰ نفر بر اثر جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطقی از این دو کشور خبر دادند.
سیل و رانش زمین در اندونزی و تیمور شرقی جان بیش از ۱۱۰ نفر را گرفت
به گزارش ایصال نیوز، سخنگوی سازمان مدیریت حوادث و شرایط اضطراری اندونزی به خبرنگاران گفت که در این کشور ۸۶ نفر تا کنون بر اثر جاری شدن سیل جان باخته‌ و ۷۱ نفر نیز ناپدید شده‌اند. منابع محلی پیشتر شمار قربانیان سیل و رانش زمین در اندونزی را ۵۵ نفر عنوان کرده و از احتمال افزایش شمار تلفات خبر داده بودند.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد. گزارش‌ها حاکی است که ادامه بارش‌های سیل آسا وضعیت را در منطقه پیچیده کرده و ساکنان وحشت‌زده به سوی مراکز اسکان و پناه هجوم می‌آورند.

رئیس نهاد امدادرسان و مدیریت بلایای طبیعی در فلورس شرقی به خبرنگاران گفت که برخی افراد تخلیه شده در نقاط مختلف پراکنده شده و برخی نیز در منازل خود مانده‌اند که همگی به کمک‌های فوری از جمله دارو،‌ غذا و پتو نیاز دارند. شمار قربانیان در تیمور شرقی به ۲۷ نفر افزایش یافت از سوی دیگر یک مقام محلی در تیمور شرقی نیز شمار تلفات سیل و رانش زمین در این کشور را دست کم ۲۷ نفر اعلام کرد و یادآور شد که اغلب قربانیان در دیلی، پایتخت این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالیست که در ساعات اولیه روز دوشنبه شمار تلفات سیل و رانش زمین در تیمور شرقی ۱۶ نفر عنوان شده بود.

مسئولان محلی و روسای سازمان‌ها و نهادهای امداد رسان و مدیریت بحران در هر دو کشور از مفقود شدن ده‌ها نفر خبر داده‌اند؛ مسئله‌ای که احتمال بالا رفتن شمار تلفات را طی ساعات آینده افزایش می‌دهد.

جاری شدن سیل و طغیان آب دریا به دلیل بارندگی‌های سیل آسا اوضاع در مناطقی واقع میان جزیره فلورس در اندونزی و تیمور شرقی را بحرانی کرده؛ به نحوی که هزاران تن از ساکنان این مناطق از خانه و کاشانه خود آواره شده و به سوی مراکز اسکان موقت حادثه دیدگان هدایت شده‌اند.

به گفته مقامات محلی سیلاب همچنین سبب طغیان ذخایر آب و آبگرفتگی هزاران منزل مسکونی شده است. رانش زمین و طغیان آب دریا و رودخانه‌ها به ویژه در فصل بارندگی‌های سیل آسا امری معمول در مجمع‌الجزایر اندوزی است. این در حالیست که کارشناسان و کنشگران محیط زیست جنگل‌زدایی را از عوامل مهم و تسهیل کننده وقوع این نوع حوادث قلمداد می‌کنند.

جاری شدن سیل و نیز رانش زمین در ماه ژانویه گذشته جان ۴۰ تن از شهروندان اندونزی ساکن در شهر سومدانگ واقع در استان جاوه غربی را گرفته بود.

سازمان مدیریت بحران و سوانح طبیعی در اندونزی تخمین زده است که دست کم ۱۲۵ میلیون نفر از شهروندان یا تقریبا نیمی از جمعیت این کشور در مناطق زندگی می‌کنند که در معرض خطر رانش زمین واقع شده‌اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما