plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۱۵۸۴۲

بازار سرمایه چشم انتظار نتایج مذاکرات برجامی

رونق بازار سرمایه نیازمند رشد اقتصادی است نه تورمی شدن اقتصاد
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه که مذاکرات برجام و کاهش تحریم ها در بلندمدت به نفع بازار است گفت: عوامل متعدد از جمله دامنه نوسان نامتقارن، بورس را به کما برد.
بازار سرمایه چشم انتظار نتایج مذاکرات برجامی
به گزارش ایصال نیوز، بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه نیز روند کاهش خود را طی کرد و در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحدی شاخص کل که معادل یک درصد کاهش نسبت به روز شنبه است، به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۳۴ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۲ هزار و ۳ واحد به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. دیروز یکشنبه شاخص بورس،‌ یک پارچه قرمز بود به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۰۵ درصد کاهش یافتند، اما شاخص قیمت و شاخص کل با معیار هموزن هر کدام ۲۷ صدم درصد افت کردند.

مهدی محمود رباطی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با دلایل منفی شدن شاخص بورس گفت: یک سری از عواملی که بازار را منفی کرد به شرایط داخلی خود بازار و تصمیماتی که توسط مدیریت بازار گرفته میشود بر می گردد.

مثل دامنه نوسان نامتقارن که باعث خارج شدن نقدینگی قابل توجهی از بازار شد و بازار را به رکود و حالت کما فرو برد.

وی افزود: در کنار این موضوع عوامل خارجی مثل چشم انداز کاهش نرخ دلار نیز تاثیرگذار بوده و باعث شد فعالین بازار سرمایه فعلا رویکرد احتیاطی در پیش بگیرند و هیجان خرید و شادابی که لازم است در بازار وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد راه حل برون رفت بازار از شرایط کنونی اظهار کرد: یک سری مسائل کلی در اقتصاد وجود دارد که متاثر از واقعیت‌های اقتصادی است و نیازمند این است که در سطح کلان کشور راجع به آن تصمیم گیری شود؛ مثل تحریم‌ها، شرایط سیاسی که وجود دارد، تصمیمات اقتصادی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری. بازار سرمایه اگر بخواهد شرایط رو به رشدی داشته باشد نیازمند این است که رشد اقتصادی بالایی را در کشور تجربه کنیم و از محل رشد واقعی اقتصاد بورس رشد بکند، نه از محل تورمی شدن اقتصاد. این یک راه حل است که در این مورد کاری از دست سازمان بورس یا سیاست‌گذار بازار برنمی‌آید و باید در سطح کلان اتفاق بیفتد.

وی افزود: ولی در حوزه اختیارات و تصمیم گیری سازمان بورس و سیاست‌گذاران، به نظر من تصمیماتی مثل حذف دامنه نوسان که به تعادل بازار سرعت ببخشد، بسیار میتواند کمک کند به این که شادابی به بازار برگردد و نقدینگی وارد بازار شود.

وی با اشاره به تاثیرات مذاکرات برجام بر بازار سرمایه گفت: به دلیل این که بازار انتظار این را دارد که این مذاکرات باعث کاهش نرخ دلار شود و به دلیل این که بخش عمده‌ای از رشد بازار به خاطر تورم بوده است، این کاهش نرخ دلار باعث کاهش ارزش بازار خواهد شد و در کوتاه مدت تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد. اما اگر به سمت کاهش تحریم‌ها برویم و تولید شرکت‌ها رونق بگیرد، قطعا در بلند مدت از محل بهبود رشد اقتصادی کشور شاهد یک توسعه پایداری در وضعیت اقتصادی خواهیم بود.

رباطی گفت: روند رکودی که در بازار سرمایه از بهمن ماه سال پیش شروع شده است تا پیش از انتخابات احتمالا ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما