{TICKER_BLOCK}
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۵۷۰۴

کابل در عصر طالبان

در پی سقوط کابل در سال 1400، پس از بیست سال، طالبان دوباره حکومت افغانستان را تحت کنترل خویش درآورد. طالبانی که با یورش ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سال ۱۳۸۰ از حکومت برکنار شده بود.
در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ ، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت ائتلاف تصمیم گرفته خروج نیروهای ائتلاف را از ۱ مه آغاز کند. کوتاه مدتی بعد، پس از شروع خروج سربازان ناتو، طالبان عملیات هجومی گسترده ای را آغاز کرد و به سرعت در برابر نیروهای دولتی در حال فروپاشی افغانستان پیشروی کرد.

بنا بر یک گزارش جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، حکومت افغانستان احتمالاً ظرف شش ماه پس از تکمیل خروج ناتو از این کشور فرو می‌پاشید.

در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ ، همزمان با تحت کنترل قرار گرفتن دوباره بخش اعظمی از قلمروی افغانستان در دست طالبان، طالبان شروع به تسخیر کابل کرد که در پی آن، بسیاری از غیرنظامیان، مسئولین حکومتی و دیپلمات‌های خارجی تخلیه شدند. رئیس‌جمهور اشرف غنی نیز همان روز از افغانستان گریخت.

به تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۱ ، یک شورای غیررسمی هماهنگی افغانستان به رهبری دولتمردان ارشد به منظور هماهنگ سازی فرآیند انتقال نهادهای دولتی جمهوری اسلامی افغانستان به طالبان فعالیت خود را آغاز کرد. 

در ۱۷ اوت، معاون رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، امرالله صالح، خود را سرپرست رئیس‌جمهوری افغانستان خواند و تشکیل جبههٔ مقاومت ملی افغانستان را با ۶۰۰۰ سرباز در دره پنجشیر، به همراه احمد مسعود و وزیر دفاع بسم‌الله خان محمدی اعلام کرد.

در ۱۴ سپتامبر، طالبان به ۳۵۰۰ ساکن یک منطقه مسکونی در مالکیت حکومت در قندهار بدون ارائه دلیل دستور داد ظرف سه روز آنجا را ترک کنند.

در ۱۸ سپتامبر، مقامات مورد حمایت طالبان مدارس متوسطه را فقط برای پسران بازگشایی کردند، و برنامه ای برای راه دادن دختران به مدارس نداشتند؛ در همان روز طالبان کارکنان بانک جهانی را از ساختمان وزارت سابق امور زنان اخراج کردند و در آنجا تابلویی نصب کردند که آن مکان را از این به بعد وزارت دعوت، امر به معروف و نهی از منکر معرفی می‌کرد.

طالبان اگر چه امروز به دلیل مسدود شدن دارایی های افغانستان در بانک های خارجی به دستور امریکا، با بحران های متعددی دست و پنجه نرم می کند و مردم افغانستان در مشقت و رنج بیش از پیشی زیست می کنند اما، توانسته است تسلط قابل توجهی بر نقاط مختلف افغانستان داشته باشد به طوریکه زندگی افغانستانی ها در عصر طالبان، حال و هوای دیگری پیدا کرده است. 

انتهای پیام/*  
۱
مرجع : رویت-ویکی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما