plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
کد مطلب : ۶۶۱۷
ارزیابی یک جامعه شناس:

جشن یلدا و آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت می‌کند

یک استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است، آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت و ارتباطات خانوادگی، قومی و اجتماعی را منسجم می‌کند.آداب رسوم شب چله یا شب یلدا از رسوم دلپذیر و به یاد ماندنی در میان ایرانیان است که اغلب ایرانیان آن را در هر کجای ایران باشند انجام می دهند.
جشن یلدا و آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت می‌کند
امید علی احمدی در گفت و گویی در خصوص کارکردهای شب چله و جشن یلدا، اظهار داشت: آیین شب چله مطابق با هر یک از مراسم‌های جوامع بشری، از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

وی افزود: یکی از مهم ترین کارکردهای اجتماعی آیین شب چله، بازتولید مناسبات اجتماعی است که به تقویت کنش های متقابل اجتماعی می انجامد.

احمدی ادامه داد: یکی دیگر از موثرترین کارکردهای اجتماعی برگزاری آیین شب چله، هویت آفرینی است، بدین معنا که خانواده های ایرانی در این ضیافت، هویت قومی و ملی ایران را مکرر بازتعریف می کنند.

وی با بیان این مهم که برگزاری این آیین همچنین سبب تقویت مناسبات چندنسلی است، تصریح کرد: آیین شب یلدا به عنوان یک سرمایه فرهنگی، سبب انتقال سنت ها می شود و هویت فرهنگی را توسعه می بخشد.

این استاد دانشگاه افزود: دور هم نشینی خانواده ها در این شب نیز ارتباطات خانوادگی را نیز استحکام می بخشد و شبکه های ارتباطات قومی را که به دلیل توسعه شهرنشینی و برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این روزها تضعیف شده، احیا می کند.

علی احمدی همچنین با بیان اینکه آیین شب چله ساختاری اجتماعی دارد، گفت: مشارکت خانواده ها در برپایی آیین شب چله، سبب تمرکز و تاکید بر هنجارهای مشترک و نیز بازگویی نقطه نظرات متعدد موجب درک مشترک در رابطه با موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

وی یادآور شد: در آیین شب چله، ارزش ها و هنجارها به صورت غیرمستقیم برای نسل جوان مطرح می شود و به وفاق و همدلی و همفکری خانواده ها دامن می زند.

گفتنی است،نزدیک به چند هزار سال است که ایرانیان «شب چله»، آخرین شب پاییز که طولانی ترین شب سال و آغاز انقلاب زمستانی است را بعنوان «شب یلدا» با دورهمی خانوادگی، جشن گرفته و با آیین ها و رسومات مختلفی، این شب به یاد ماندنی را در کنار هم سپری می کنند ، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد. یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی می باشد که به تولد و زایش معنی شده است.  

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما